محققان دانشگاه پیتسبورگ دریافته‌اند هچند تعویض استخوان مفصل ران و زانو در میان افراد بالای ‪ ۹۰‬سال بسیار نادر است، اما نباید افراد این گروه سنی را از این عمل جراحی محروم كرد.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس از پیتسبورگ، دكتر "اسوار كریشنان" از دانشگاه پیتسبورگ در راس گروهی از محققان، اطلاعات مربوط به سالهای ‪۱۹۹۳‬ تا ‪ ۲۰۰۲‬را كه حاصل یك پروژه سراسری آمریكا در زمینه هزینه‌ها و میزان استفاده از خدمات درمانی در این كشور بود، تجزیه و تحلیل كرد.

بانك اطلاعاتی كه در چارچوب این پروژه ایجاد شد، بزرگترین مجموعه اطلاعات مربوط به هزینه‌های بیمارستانی در جهان است.

در این تحقیق دیده شد از ‪ ۵۷‬میلیون پرونده بستری در بیمارستان در طول این مدت، ‪ ۴۱‬هزار و ‪ ۳۳۵‬مورد مربوط به افراد ‪ ۱۰۰‬ساله بود كه در این میان ‪ ۶۷۹‬مورد تعویض كلی مفصل ران و ‪ ۷‬مورد تعویض كلی مفصل زانو در میان این بیماران كهنسال كشف كردند.

طبق این مطالعه كه در شماره اوت نشریه "مراقبت آرتریت و تحقیق" منتشر شده است، خطر مرگ ناشی از بستری شدن در بیمارستان در افراد ‪ ۱۰۰‬ساله كه تحت عمل جراحی تعویض استخوان مفصل ران و زانو قرار گرفته بودند نسبت به افراد ‪ ۹۰‬ساله بیشتر بود اما خطر مرگ و میر ناشی از بستری شدن در بیمارستان برای تعویض استخوان مفصل ران در مقایسه با سایر دلایل بستری شدن كمتر بود.

محققان نتیجه گرفتند كه افراد مسن را نباید تنها به دلیل اینكه انتظار می‌رود مدت كمی از زندگی‌شان باقی مانده باشد، از جراحی برای تعویض استخوان مفصل ران و زانو محروم شوند.

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha