سلامت نیوز : رحمت‌الله افشار امروز در گفت‌وگو با فارس در یاسوج به اهداف مرکز دارو و غذا اشاره و اظهار کرد: مرکز معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد اهدافی چون تهیه داروهای مورد نیاز واحدهای بهداشتی درمانی، داروی بیماران خاص، سرطانی و صعب‌العلاج، صدور مجوز تأسیس داروخانه و کارخانجات تولید مواد غذایی در سطح استان را داراست.

وی دیگر اهداف این مرکز را نظارت و پایش بر واحدهای توزیع دارو، کلینیک‌های ترک اعتیاد، داروخانه‌ها و فروشندگان لوازم آرایشی بهداشتی ذکر کرد و گفت: به منظور نظارت هرچه بهتر خدمات پزشکی کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو بر عملکرد پزشکان عمومی و متخصص در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد شکل گرفته است.

*220 قلم دارو بدون نیاز به نسخه پزشک وجود دارد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد اذعان کرد: در حال حاضر 220 قلم داروی بدون نیاز به نسخه پزشک وجود دارد که با شرح حال بیمار، پزشک داروساز یا مسئول فنی می‌تواند اقدام به تجویز داروی مورد نیاز بیمار کند.

افشار داروهایی چون شربت سرماخوردگی، استامینوفن، داروهای ضد اسهال و استفراغ و ... را از جمله داروهای بدون نسخه پزشک عنوان کرد.این مسئول به واردات داروهای غیرمجاز و تقلبی اشاره کرد و گفت: متأسفانه اقلامی از داروها از مرز عراق وارد کشور شده که توسط افراد سودجو در بین اقشار مختلف مردم توزیع شده و آنها را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده است.

وی بیان داشت: به منظور جلوگیری از ورود داروهای غیرمجاز در سطح کشور وزارت بهداشت با اعلام بخشنامه ماده 17 به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی و معاونت غذا و دارو آنها را ملزم به اجرای جلوگیری از ورود داروی غیرمجاز کرده است.افشار یادآور شد: در راستای جلوگیری از ورود داروی غیرمجاز در سطح استان این مرکز با همکاری تعزیرات حکومتی از تمام داروخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد بازرسی‌هایی به صورت محسوس و نامحسوس انجام داده است.

*داروخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد فاقد داروی غیرمجاز هستند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی این استان خاطرنشان کرد: در بازرسی‌های به عمل آمده داروهای غیرمجاز که فاقد مجوز واردات از وزارت بهداشت بودند از طریق پمفلت و پوستر به تمام واحدهای بهداشتی درمانی، داروخانه‌ها و مطب پزشکان نیز اعلام شده است.

وی در ادامه داروهای غیرمجاز وارد شده را قرص نوافن خارجی، دیکلوفناک، کپسول ملتی ویتامین، ژل موضعی دیکلوفناک و آمپول نروبیون ذکر کرد و گفت: در صورت تخلف داروخانه یا تجویز داروهای غیرمجاز توسط پزشک معالج جهت برخورد قضایی به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شود.افشار اذعان کرد: در حال حاضر تمام داروخانه‌ها در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد از فروش داروهای غیرمجاز مبرا و پاک هستند.

*کهگیلویه و بویراحمد بیشترین مصرف دگزامتازون و استامینوفن را دارد

این پزشک کهگیلویه و بویراحمدی بیشترین مصرف از نظر عددی دارو در این استان را دگزامتازون و استامینوفن کدئین عنوان کرد و بیان داشت: با بررسی‌های صورت گرفته کهگیلویه و بویراحمد به نسبت کشوری بیشترین مصرف داروهای ذکر شده را در مصارف خود دارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه مصرف بی‌رویه دگزامتازون که یک داروی کورتیکو استروئید بوده بسیار بالا است که عوارض مصرف این دارو پوکی استخوان، چاقی و ضعف سیستم ایمنی بدن را در پی دارد.افشار گفت: در کمیته بررسی نسخ در کهگیلویه و بویراحمد 2 میلیون نسخه از پزشکان متخصص و عمومی در سطح این استان بررسی شد که پزشکان بر اساس ارزشیابی صورت گرفته به چهار گروه D ،C ،B ،A تقسیم شدند.

وی گفت: پزشکان گروه A و B به تناسب مورد تشویق، گروه‌های C مورد تذکر و مهلت جهت اصلاح و گروه D بر اساس نمره ارزشیابی لغو قرارداد با سازمان‌های بیمه‌گر از مدت یک تا سه ماه صورت می‌گیرد.افشار اذعان کرد: قیمت داروها مصوب کشوری بوده که از سوی شورای وزارت بهداشت تعیین و توسط معاونت غذا و دارو به تمام استان‌ها ابلاغ و اعلام شده است.

این مسئول اذعان کرد: با وجود اینکه داروهای وارداتی و بعضی داروهای تولید داخلی مواد اولیه آنها از خارج وارد شده که با این وجود افزایش نرخ ارز بر قیمت دارو تأثیر گذاشته و دانشگاه‌های علوم پزشکی دخالتی در تعیین و افزایش قیمت کالاها و داروهای پزشکی ندارند.

افشار تعداد داروخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد را 72 باب عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 62 باب آن به صورت خصوصی و 10 تای دیگر به صورت دولتی بوده که از این تعداد 11 باب آن به صورت شبانه‌روزی ارائه خدمات می‌کنند.معاون دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تعداد داروسازها در سطح این استان را 85 نفر ذکر کرد و بیان داشت: این تعداد داروساز به عنوان مسئول فنی داروخانه‌ها، شبکه‌های بهداشتی درمانی، معاونت دارو و غذا، تأمین اجتماعی و بیمارستان‌ها مشغول به فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: بازرسی و نظارت از داروخانه‌ها هر سه ماه یک بار صورت می‌گیرد که در صورت تخلف داروخانه ماهانه یک‌بار و شبکه بهداشت و درمان شهرستان‌ها ماهانه دوبار بازرسی اعمال می‌شود.افشار تعداد بازرسی از داروخانه‌ها در شش ماه ابتدای سال جاری را 240 مورد ذکر کرد و گفت: در بازرسی‌های به عمل آمده 10 مورد تخلف وجود داشته که منجر به صدور رأی در کمیسیون ماده تعزیرات حکومتی و یا «ماده قانون 20 علوم پزشکی» شده که مطابق قانون منجر به لغو پروانه کسب داروساز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha