سلامت نیوز : به گفته مسوول بیماری‌های واگیردار استان کرمانشاه، واکسن‌های آنفلوآنزای فصلی موجود در بازار قادرند تا 90 درصد از ابتلای افراد به بیماری آنفلوآنزا جلوگیری کنند.

دکتر حسین بیگلری در گفت وگو با (ایسنا)، آنفلوآنزا را شاخص‌ترین و مهمترین عفونت تنفسی با منشاء ویروسی عنوان کرد که عمدتا از اواسط پاییز تا ابتدای فصل بهار می‌تواند تهدید کننده سلامت افراد بخصوص سالمندان، کودکان، زنان باردار، افراد مبتلا به عفونت‌های تنفسی مزمن مانند برونشیت و آسم و همچنین افراد دچار نقص سیستم ایمنی باشد.

به گفته بیگلری ویروس آنفلوآنزا بعد از ورود به بدن به سرعت علائم حاد تنفسی مانند سرفه، خارش شدید گلو، کوفتگی بدن، تب بالا و سردرد ایجاد می‌کند و از آنجا که این ویروس قابلیت ایجاد پنومونی یا ذات الریه را دارد، درمان بیماری آنفلوآنزا توجه ویژه‌ای را می طلبد.

وی با بیان اینکه به طور معمول استفاده از آنتی بیوتیک‌ها تاثیری در روند بهبود بیماری آنفلوآنزا ندارد، اظهار داشت: گاها استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در این بیماری بنا به تشخیص پزشک معالج و جهت درمان عفونت‌های همزمان مانند سینوزیت یا برونشیت تجویز می‌شود.

به گفته بیگلری، واکسن‌های آنفلوآنزای فصلی موجود در بازار، قادرند تا 90 درصد از ابتلای افراد به این بیماری جلوگیری کنند.وی افزود: در همین راستا توصیه می شود که افراد در معرض خطر مانند کودکان، سالمندان، زنان باردار، افراد مبتلا به عفونت‌های تنفسی مزمن مانند برونشیت و آسم، افراد دچار نقص سیستم ایمنی، بیماران قلبی عروقی و دیابتی و دانشجویان پزشکی و پرستاری حتما این واکسن را تزریق کنند.

وی هشدار داد: افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند باید از تزریق این واکسن جدا خودداری کنند.به گفته بیگلری زمانی واکسن آنفلوآنزا موثر واقع می‌شود که زنجیره سرد آن رعایت شده و واکسن طولانی مدت در فضای آزاد قرار نگیرد و بعد از خریداری به سرعت در عضله دلتوئید (بازو) تزریق شود.

بیگلری در ادامه استراحت، مصرف مایعات گرم، رعایت بهداشت عمومی و فردی و خودداری از روبوسی و دست دادن با سایر افراد را در جهت پیشگیری از شیوع آنفلوآنزا و بهبود هرچه سریعتر این بیماری بسیار موثر عنوان کرد.وی افزود: در نوع شدید بیماری و یا ایجاد بیماری آنفلوآنزا در گروه های در معرض خطر، فرد مذکور باید هرچه سریعتر جهت درمان به پزشک مراجعه کند.

وی هشدار داد: در بیماری آنفلوآنزا باید از مصرف خودسرانه آسپرین به طور جدی خودداری کرد، زیرا مصرف آسپرین در افراد مبتلا به آنفلوآنزا التهاب کبد را ایجاد خواهد کرد.بیگلری در خصوص تفاوت آنفلوآنزا و بیماری سرماخوردگی اظهار داشت: در بیماری آنفلوآنزا علائم بیماری از جمله سرفه، خارش شدید گلو، تب بالا، سردرد و کوفتگی بصورت ناگهانی و با شدت آغاز می‌شوند.

وی ادامه داد: تفاوت دیگر این بیماری با سرماخوردگی در این است که دوره بیماری آنفلوآنزا طولانی مدت بوده و فرد بعد از بهبود دچار کسالت، رخوت، بی حالی و ضعف عمومی می‌شود.بیگلری تصریح کرد: همچنین ویروس آنفلوآنزا برخلاف ویروس سرماخوردگی قابلیت ایجاد پنومونی و یا ذات الریه را دارا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha