سلامت نیوز : به گفته یک روانپزشک، مهم‌ترین عامل در متفاوت بودن تاثیر داروها فاکتور ژنتیک است.

دکتر یوسف سمنانی دانشیار دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در این رابطه افزود: با استفاده از علم فارماکوژنتیک می‌توان پی برد که چطور عده‌ای از بیماران به یک داروی مشترک واکنش‌های متفاوتی دارند و حتی عوارض و پاسخ‌های درمانی آنها نیز متفاوت است.وی ادامه داد: علاوه بر آن هم زمانی بیماری‌ها با یکدیگر و تداخل مصرف داروها، جنسیت و سن نیز در تاثیر داروها نقش دارند.

به گفته وی، با یافتن الگوی ژنتیکی فرد می‌توانیم در انتخاب داروها راحت‌تر عمل کنیم و داروی مناسبی را تجویز کنیم که عوارض کم‌تر و تاثیرات بیشتری داشته باشد.سمنانی افزود: اساس ژنتیکی در فرهنگ‌های مختلف متفاوت بوده و ممکن است دارویی در یک کشور تجویز شده و نتیجه بخش باشد اما همان دارو در یک کشور دیگر قابل استفاده برای بیماران نباشد که با استفاده از علم فارماکوژنتیک می‌توان تاثیر هر دارو در هر منطقه و در هر نژاد را دریافت. مثلا تحقیقات نشان می‌دهد که بعضی از داروها در کشورهای شرقی نسبت به مردم مغرب دیرتر اثر کرده و بهتر است با دز کمتری تجویز شوند بنابراین بر اساس منابع و کتاب‌های غربی نمی‌توان برای مردم شرقی دارو تجویز کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره نحوه تشخیص الگوی ژنتیکی بیماران، گفت: می‌توانیم با استفاده از آزمایش‌های ساده و سریع در همان مطب حتی با استفاده از یک قطره خون به این اطلاعات دست یابیم و پیش از استفاده بیمار بفهمیم که بیمار به کدام داروها واکنش منفی نشان می‌دهد که آن دارو برایش تجویز نشود.وی ادامه داد: اکنون در کشورهای پیشرفته یک دستگاه مورد تایید است که نزدیک به 18 نوع آزمایش را تنها با یک قطره خون انجام می‌دهد.

سمنانی با تاکید بر اینکه هنوز تحقیقات برای استفاده از این علم به شکلی نیست که قابل استفاده کاربردی باشد، افزود: مهم‌ترین مشکلی که در کاربردی کردن این تئوری‌ها با آن مواجه هستیم، مسئله هزینه است. همچنین این مسئله که بیماران چقدر برای انجام این آزمایش‌ها تحمل دارند و علاوه بر آن اگر زمانی که یک تکنیک جدید وارد می‌شود همه اطلاعات لازم برای استفاده از آن در اختیار پزشکان قرار نگیرد، پروسه تحقق آن با مشکل روبرو خواهد شد.

وی در پایان اظهار کرد: همه افراد باید بدانند که داروها بر اساس یک یافته علمی به دست می‌آیند و کسی که آنها را تجویز می‌کند دانش این کار را دارد و بیماران نباید با استفاده از اینترنت و پرس و جو و کسب اطلاعات از دوست و آشنا دچار استرس و وهم شوند بلکه باید اطلاعات خود را از پزشک مناسب کسب کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha