یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6002

محققان آمریكایی گزارش دادند، در بعضی افراد، علائمی مشابه نشانه‌های سكته مغزی وجود دارد كه به یك سكته مغزی واقعی منجر نمی‌شوند، اما می‌توانند به عملكرد فیزیكی و كیفیت زندگی شخص آسیب بزنند.

این علائم را گاه سكته مغزی "نجواگر" می‌خوانند كه گویی پیوسته سكته‌مغزی را در گوش فرد زمزمه می‌كنند. به گزارش سرویس خبرهای بهداشتی رویترز، دكتر "جرج هوارد" از "دانشگاه آلاباما" در بیرمینگهام در بیانیه‌ای اعلام كرد، برخی پزشكان تصور می‌كنند كه انجام آزمایشات كامل برای تشخیص علائم مبهم سكته مغزی لازم نیست اما این نشانه‌ها "بطور قابل توجهی كیفیت زندگی شخص" را پایین می‌آورد و می‌توانند عوارض جدی به دنبال دارند.

این یافته‌ها كه در مجله "سكته مغزی" (‪ (Stroke‬منتشر شده است از مقایسه عملكرد ذهنی و فكری ‪ ۱۶‬هزار و ‪ ۹۰‬فردی كه هیچ نشانه سكته مغزی نداشتند، سه هزار و ‪ ۴۰۴‬نفر كه علائم سكته مغزی داشتند اما سكته مغزی رسما در آنها تشخیص داده نشده بود، هزار و ‪ ۴۹۱‬بیمار كه قبلا دچار یك سكته مغزی شده بودند و ‪ ۸۱۸‬بیمار با سابقه "حملات ایسكمی زودگذر" (‪ (TIAs‬كه به "سكته‌های خفیف" نیز معروفند، بدست آمده است.

محققان دریافتند كه عملكرد فیزیكی و، تا حدود كمتری عملكرد ذهنی، بیمارانی كه علائم سكته مغزی را داشتند اما عملا دچار سكته مغزی نشده‌اند، بدتر از افرادی بود كه علائم سكته مغزی را نداشتند و با عملكرد فیزیكی و ذهنی بیماران مبتلا به حملات ایسكمی زودگذر برابر بود.

همانطور كه پیش بینی شده بود، بیشترین میزان آسیب در عملكرد ذهنی و فیزیكی بیمارانی دیده شد كه دچار سكته مغزی شده بودند.

در عملكرد فیزیكی علائمی از ضعف یا بی‌حسی دیده می‌شد درحالیكه مشكلاتی در زمینه بیان و یا درك زبان با آسیب‌ها در عملكرد ذهنی ارتباط داشت.

هووارد تاكید كرد، این نتایج نشان می‌دهند كه داشتن آگاهی‌های بیشتر از علائم سكته مغزی و جدی گرفتن این علائم ضرورت دارد.

این مطالعه در شماره دوم اوت ‪ ۲۰۰۷‬مجله "‪ "Stroke‬منتشر شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha