مدیر كل سابق دفتر جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، گفت: كودكانی كه در شش ماهه تولد به طوری انحصاری با شیرمادرتغذیه نمی‌شوند، حدود ‪ ۲۵‬درصد بیش از سایر كودكان آسم و عفونت‌های تنفسی می‌گیرند.

دكتر "محمداسماعیل مطلق روز شنبه به مناسبت هفته تغذیه با شیرمادر در گفت و گو با ایرنا، افزود:دراین كودكان، حدود ‪ ۲۵‬درصد افزایش وزن و چاقی و حدود ‪ ۶۰‬درصد ابتلا به عفونت‌های مكرر گوش بیشتر از سایر كودكان است.

وی گفت: ازسال گذشته برای ارتقای سلامت كودكان طرح كودك سالم‌درحال اجرا است و شناسایی زودرس بیماری‌های مهم و شایع در دوران كودكی كه بسیاری از عوارض این بیماری ها، مهمترین هدف اجرای طرح غربالگری است.

به گفته این كارشناس، در این طرح، بهورزان و پزشكان خانواده،نوزادان و كودكان از بدو تولد تا هشت سال را مورد معاینه بالینی، تست‌های آزمایشگاهی قرار داده و اگر دچار بیماری باشند، واكسینه شده و مكمل‌های غذایی دریافت می‌كنند.

این مسوول در وزارت بهداشت ، افزود: اجرای این طرح باعث ارتقای عملكرد جامعه و خانواده، سیستم بهداشتی درشناخت بیماری‌ها و كاهش درصد معلولیت‌های قابل پیشگیری، كاهش اختلال تغذیه ورشد كودك و كاهش بیماری‌های مزمن در زمان نوزادی و كودكی می‌شود.

مطلق تصریح كرد: طرح غربالگری كودك سالم در بسیاری از كشورهای پیشرفته همچون انگلیس و آلمان اجرا شده و نتایج این طرح در این كشورها حاكی از آن است كه طرح غربالگری كودك سالم ، باعث شده هوش كودكان مورد سنجش ‪ ۱۵‬درصد افزایش یابد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha