سلامت نیوز :رییس انجمن علمی مراقبت‌های ویژه ایران ضمن تاکید بر استانداردسازی بخش‌های مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های کشور، اظهار کرد: با وجود آن که تخت‌های ویژه بیمارستانی از ابتدای سال تاکنون رشد قابل توجهی داشته‌اند، اما درخواست ما این است که تخت‌ها بعد از استانداردسازی اضافه شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علی امیر سوادکوهی در نشست خبری نخستین کنگره سراسری "گذشته، حال و آینده مراقبت‌های ویژه در ایران"، معرفی و ارائه آخرین دستاوردها، نوآوری‌ها و پیشرفت‌ها در رشته مراقبت‌های ویژه را عمده‌ترین هدف از برگزاری این کنگره دانست و گفت: شش کارگاه تخصصی، نظیر CRRT و CPR در حوزه مراقبت‌های ویژه و PDT و PRT در حوزه پزشکی در این کنگره برگزار می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت مصون ماندن بخش مراقبت‌های ویژه از عفونت‌ها، گفت: خروج و ورود بیمار به هر علتی از این بخش، می‌تواند زمینه‌ساز انتقال عفونت به داخل بخش باشد به همین خاطر لازم است ورود و خروج در این بخش به حداقل ممکن برسد و جلوی مشاوره‌های متعدد برای هر بیمار گرفته شود.سواد کوهی افزود: تربیت و فعالیت فوق تخصص‌های مراقبت‌های ویژه در کشور نیز با همین هدف صورت می‌پذیرد، چرا که می‌تواند بسیار کمک‌ کننده باشد تا بیمار هر چه سریعتر خدمات اساسی و مورد نیازش را دریافت کند و دیگر لازم نباشد تا چندین پزشک برای موارد مختلف یک بیمار را ویزیت کنند.

رییس انجمن علمی مراقبت‌های ویژه ایران با بیان اینکه حدود هشت سال گذشته فلوشیپ ICU به علت احساس همین ضرورت راه‌اندازی شد، اظهار کرد: هم‌اکنون بالغ بر 80 نفر از این رشته فارغ‌التحصیل شده‌اند.وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت به راه‌اندازی تخت‌های ICU در کشور توجه دارد، اظهار کرد: ابتدای امسال 3000 تخت ICU در کشور داشتیم و اکنون به حدود 4000 تخت رسیده است، البته این اتفاق تحسین‌برانگیز است، اما ایرادی که می‌توان به آن وارد کرد این است که بایستی ابتدا استانداردسازی تخت‌های ICU انجام و سپس به سراغ گسترش تخت‌ها می‌رفتیم.

سوادکوهی افزود: بزرگترین کاری که وزارت بهداشت می‌تواند در این خصوص انجام دهد، توجه به استانداردهای ICU است تا شاهد این باشیم که دیگر هیچ تخت آی سی یوای در کشور بدون استانداردهای پایه وجود ندارد.رییس انجمن علمی مراقبت‌های ویژه ایران با تاکید بر اینکه روند بررسی، تایید و تصویب کارهای کارشناسی صورت پذیرفته در خصوص استانداردسازی بخش‌های ICU طولانی شده است، اظهار کرد: درخواست ما این بود که تخت‌های ویژه بعد از استانداردسازی بخش‌ها ایجاد شوند.

وی با اشاره اینکه ICU بخشی است که وظیفه مراقبت 24 ساعته از بیماران را بر عهده دارد، عنوان کرد: یک سیاه‌نمایی در این خصوص وجود دارد مبنی بر اینکه هر کس به ICU می‌رود، دیگر سلامت خود را به دست نخواهد آورد و به زندگی بازنمی‌گردد، در حالی که باید 80 درصد بیماران از ICU سالم بیرون بیایند. دیدگاه‌های موجود در خصوص ICU اشتباه بوده است.

سوادکوهی ادامه داد: پیش از مدیریت ICUها توسط فوق تخصص‌های مراقبت‌های ویژه، 30 تا 40 درصد بیماران بستری در ICU‌ها فوت می‌کردند، اما اکنون این آمار به حدود 22 تا 24 درصد رسیده و نمایانگر یک کاهش حدود 15 درصدی طی این دو سال است.

به گفته رییس انجمن علمی مراقبت‌های ویژه ایران، مدیریت ICU توسط فوق تخصص‌های مراقبت‌ ویژه، کمک قابل توجهی به کاهش مرگ و میر در این بخش‌ها نموده است، البته تعداد فوق تخصص‌های ICU همانگونه که گفته شد بسیار اندک و حدود 80 نفر است. در نتیجه هنوز از ظرفیت‌های این رشته برای مدیریت بخش‌های ICU بهره گرفته نشده و گسترش نیافته است.

وی درباره جزئیات استانداردسازی بخش‌های ICU در بیمارستان‌ها، گفت: این استانداردها در هفت بخش تدوین و به وزارت بهداشت تحویل داده شده است. استانداردهای ساختاری از جمله آنها است. باید گفت که هر ساختمان آی سی یوای مورد تایید نیست، به عنوان مثال بیمارستان بسیار پیشرفته‌ای را در تهران داریم که استانداردهای پایه ساختمانی را در خصوص اتاق‌های معاونت ویژه‌ خود رعایت نکرده‌ است و علی‌رغم اینکه مطابق قانون لازم است تمام تخت‌های ICU از ایستگاه پرستاری قابل مشاهده باشد، اما دو تخت آن در دید پرستاران در ایستگاه پرستاری نیست.

سوادکوهی در ادامه با بیان اینکه استانداردهای تهویه‌ای بخش‌های مراقبت‌های ویژه نیز در هیچ بیمارستانی در کشور مورد توجه قرار نگرفته است، اظهار کرد: سیستم تهویه بخش مراقبت‌های ویژه بایستی از سیستم باقی بخش‌های بیمارستان جدا باشد، اما در تمام بیمارستان‌های ما سیستم‌های تهویه‌ای یکسان هستند و هیچ کدام از این استانداردها را ندارند.

وی همچنین درباره استانداردهای پرسنلی بخش‌های مراقبت‌های ویژه، ‌اظهار کرد: شاخص‌های مربوط به استانداردهای پرسنلی، در بخش مراقبت‌های ویژه در دنیا تعریف شده است و یک پرستار به ازای هر تخت ویژه در نظر گرفته شده است، اما این استاندارد در ایران یک پرستار به ازای هر دو تخت است که همان هم رعایت نمی‌شود.

رییس انجمن علمی مراقبت‌های ویژه ایران افزود: ICU بخشی است که بیمار به صورت 24 ساعته در آن پایش می‌شود و شما نمی‌توانید محل استراحت پرستار را خارج از بخش ICU در نظر بگیرد، این در حالی است که در یکی از بیمارستان‌های بزرگ تهران، محل استراحت پرستاران بخش‌های ویژه‌ را در یک بخش دیگر قرار داده‌اند.

سوادکوهی در ادامه درباره استقرار طرح حاکمیت خدمات بالینی در کشور، اظهار کرد: از این طرح استقبال می‌کنیم، چرا که تعریفی معین برای تمام بخش‌ها ارائه می‌دهد و حاکمیت هر بخش را تعریف می‌کند. این گونه است که ریاست بیمارستان نیز به جای مدیریت تمام امور اجرایی، کار نظارتی خود را انجام می‌دهد، اگر این سیستم مستقر شود، تحولی در نظام سلامت ایجاد خواهد کرد.

وی درباره پوشش بیمه‌ای خدمات ارائه شده توسط متخصصان مراقبت‌های ویژه، اظهار کرد: وزارت رفاه اسفند ماه سال گذشته فوق تخصص‌های ICU را ثبت کرد و مهر آنها مورد تایید تامین اجتماعی قرار گرفت. امسال نیز در بخش تعرفه‌ها، ویزیت‌های ICU را مورد تایید قرار داده‌اند که امید است در شورای عالی بیمه نیز تصویب شود.

رییس انجمن علمی مراقبت‌های ویژه ایران افزود: سازمان‌های بیمه‌گر نقش بسیار مهمی در این خصوص دارند و باید گفت عمده بار پرداختی کشور بر دوش سازمان‌های بیمه‌گر است، البته تعرفه‌های خدمات مراقبت ویژه کامل نیست و هنوز خدمات جدید تایید نشده‌اند.

سوادکوهی درباره عفونت‌های بیمارستانی به ویژه در بخش مراقبت‌های ویژه، اظهار کرد: متاسفانه سیستم استفاده از آنتی‌بیوتیک در ایران ناقص است و همه تمایل دارند هر آنتی‌بیوتیک جدیدی که وارد چرخه دارویی کشور می‌شود را مورد استفاده قرار دهند، در حالی که باید در نظر داشت شرایط استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، شرایط خاص و ویژه‌ای است. بایستی مسیر استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها مشخص شود و آن دسته از داروهایی که موارد استفاده خاص دارد در دسترس همگان قرار نگرفته و برای همه بیماری‌ها از آن استفاده نشود چرا که در این صورت با مقاومت‌های آنتی‌بیوتیکی مواجه می‌شویم و ناچاریم هر روز آنتی‌بیوتیک‌های قوی‌تری را مورد استفاده قرار دهیم که این خود مشکل‌زا و هزینه‌بر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha