سلامت نیوز : متخصصان مغز و اعصاب تاکید دارند یک پیشرفت مهم و کلیدی در زمینه تکنیک‌های تصویربرداری ابزاری جدید برای تشخیص و ارزیابی بهتر بیماری‌های مغزی نظیر ام‌ اس در اختیار دانش پزشکی قرار می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ بیماری ام‌ اس یک اختلال سیستم عصبی است که بر اثر تخریب غلاف میلین بروز می‌کند. غلاف میلین لایه عایق اطراف نورون‌ها (سلول‌های عصبی) و رشته‌های عصبی در مغز و نخاع است که به مغز کمک می‌کنند سیگنال‌های الکتریکی را سریع و صحیح به سایر نقاط بدن بفرستند.شایع‌ترین علائم بیماری ام اس شامل تغییر در حواس مانند کاهش حساسیت یا تحریک‌ پذیری، بی‌حسی و کرخی، ضعف عضلانی، اسپاسم‌های عضلانی یا دشواری در حرکت، دشواری در هماهنگ کردن و ایجاد تعادل در بدن و مشکل در تکلم و بلع است.

متخصصان مغز و اعصاب در دانشگاه ناتینگهام با انجام یک مطالعه جدید به کاربردهایی موثرتر در تشخیص و ارزیابی ام اس با کمک تکنیک‌های ساده تصویربرداری دست یافته‌اند.جزئیات این آزمایشات در نشریه دستاوردهای آکادمی ملی علوم منتشر شده است.دکتر نیکلاس ایوانگلو، استادیار بالینی این دانشگاه و متخصص ام اس در این باره خاطرنشان ساخت: هر چه درک ما نسبت به اعصاب و غلاف میلین اطراف آنها افزایش یابد در مطالعات مرتبط با بیماری‌های مغزی مختلف از جمله ام اس به موفقیت‌های بیشتر و مفیدتری دست خواهیم یافت.

دکتر ساموئل وارتون نیز از مرکز تصویربرداری واکسن «سر پیتر مانزفیلد» در دانشگاه ناتینگهام می‌گوید: در حالی که بیشتر مطالعات مبتنی بر تکنیک ام آر آی روی اندازه‌گیری‌های بافتی در مقیاس میلی‌متری متمرکز می‌شوند، اسکن‌های آزمایشی ما در مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تهیه اطلاعات میکروسکوپی دقیق‌تر با جزئیات بیشتر مرتبط با اندازه و راستای رشته‌های عصبی با بهره‌گیری از تکنیک‌های تصویربرداری ساده امکان‌پذیر است. نتایج این اسکن‌ها اطلاعات بیشتری در اختیار متخصصان قرار می‌دهند و به آنها کمک می‌کنند تا از انواع اسکن‌های مختلف به طور هماهنگ و سازگار با هر بیمار استفاده کنند.این جزئیات دقیق‌تر و مخصوص هر بیمار امکان ارزیابی و در نهایت تشخیص و کنترل بهتر بیماری‌های مغزی را میسر می‌سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha