رئیس كمیته بهداشت موادغذایی جامعه‌دامپزشكان درتهران گفت: باقی مانده‌های دارویی در مواد غذایی با منشا دامی سلامت انسان را تهدید می‌كند.

دكتر " آراسب دباغ‌مقدم " روز شنبه در گفت و گو با ایرنا مركز استان تهران افزود: تحقیقات نشان می‌دهد كه باقی‌مانده دارویی درمواد غذایی بامنشا دامی همچون گوشت سفیدوقرمز، شیر، لبنیات و تخم‌مرغ سبب بروز آلرژی، نقص جنین در زنان باردار و حتی ایجاد سرطان در انسان می‌شود.

وی اظهار داشت : باقی مانده‌های دارویی در مواد غذایی با منشا دامی بر روی تكامل شخصیتی و رفتاری و حتی یادگیری مصرف‌كنندگان نیزتاثیرگذار بوده و میزان و رشد آن را كاهش می‌دهد.

دباغ مقدم افزود: میزان این اثرگذاری در افراد سالخورده، كودكان و نوزادان و افراد دارای ضعف جسمانی بیشتر است.

وی گفت: تحقیقات نشان می‌دهد كه ‪ ۸۰‬درصد حیوانات مورد مصرف تغذیه‌ای در انسان، در دوره‌ای از زندگی خود تحت درمان دارویی قرار می‌گیرند.

رئیس كمیته بهداشت مواد غذایی جامعه دامپزشكان در تهران اظهار داشت:
عدم رعایت مدت زمان منع مصرف فرآورده‌های دامی و گاه استفاده دامداران از داروهای فاقد مجوز دامپزشكی در ایجاد بیماری در انسان نقش موثری دارد.

دباغ مقدم افزود: بر اساس مطالعات انجام شده توسط سازمان غذا و داروی آمریكا، در ‪ ۷۶‬درصد موارد ابتلای انسان به بیماری درنتیجه مصرف مواد غذایی با منشا دامی مدت زمان منع مصرف رعایت نشده و درشش درصد مواردنیز داروهای فاقد مجوز دامپزشكی مصرف شده است.

وی ادامه داد: تاكنون تحقیق جامعی به صورت ملی در سطح كشور ما در این خصوص انجام نشده است.

وی یادآور شد: استفاده از دارو در سیستم‌های دامپروری از صدها سال گذشته شروع شده و اكنون نیز با پیشرفت علم دامپروری و صنعتی شدن سیستم‌های آن و نگهداری حیوانات به صورت نزدیك بهم و متراكم استفاده از داروها برای حفظ سلامت حیوانات امری اجتناب ناپذیر است.

وی گفت: بر این اساس، توصیه می‌شود كه دامپزشكی به عنوان متولی اصلی بخش بهداشت مواد غذایی با منشا دامی نسبت به تجهیز آزمایشگاه‌های مواد غذایی به منظور سنجش باقی مانده آنتی‌بیوتیك‌ها، هورمون‌ها، سموم و آفت كش‌ها در مواد غذایی با منشا دامی اقدام كند.

دباغ مقدم تصریح كرد: از آنجا كه در كشور ما از دارو تنها به منظور درمان دام استفاده می‌شود، تشكیل كمیته‌ای جهت نظارت بركنترل باقی مانده‌های دارویی در موادغذایی با منشا دامی نقش موثری بر پیشگیری از بروز بیماری در انسان دارد.

وی خاطر نشان كرد: گردش مالی داروهای دامپزشكی در جهان حدود هشت هزار میلیون دلار در سال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha