پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 60063
سلامت نیوز : همواره یكی از مهم ترین تلاش دانشمندان از گذشته تاكنون كمك به حل معمای نابینایان بوده و تاكنون در این زمینه تلاش های بسیاری هم صورت گرفته كه البته چندان فراگیر نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیهان ؛ اما به تازگی پژوهشگران دانشگاه آكسفورد در این زمینه تحقیقات مفصلی انجام داده اند و به نتایج خوبی هم رسیده اند. این دانشمندان در حال ساخت یك عینك هوشمند هستند كه از دوربینهای ریز و یك رایانه جیبی برای آگاه سازی كاربر از اجسام و افراد پیشرو استفاده می كند.این عینكها به نابینایان در جهت یابی در مراكز پرجمعیت و ایستگاه های شلوغ قطار و مترو كمك می كند و حتی به آنها كمك می كند تا شماره اتوبوسها و تصاویر رایانه ای دستگاه های خودپرداز را بخوانند. این عینك های سبك و ارزان كه تا سال 2014 به صورت گسترده در بازارهای جهانی عرضه خواهد شد، برای تمام نابینایان مناسب است.

احتمالا افراد مسن مبتلا به بیماری دژنراسیون ماكولا بیشتر و بهتر از دیگران از این فناوری استفاده می كنند. تلاش های قبلی برای ساخت چنین دستگاهی معمولا به عینكهای تیره بزرگ با دوربین ها و رایانه بزرگ ختم شده است اما پیشرفتهای به وجودآمده در فناوری به این معنی است كه می توان عینكهای بیونیكی با شباهت بسیار به عینكهای معمولی تولید كرد.موضوع بسیار جالب این دستگاه، قیمت حدود هزار و 500 دلاری آن است كه این ابزار را مقرون به صرفه می كند. محققان آكسفورد اكنون مرحله تحقیقات را به پایان رسانده و در حال كار روی پیش ساخت این دستگاه هستند. آنها از شیشه های شفاف با عدسی های حامل دیودهای نوری كوچك و دوربین هایی به اندازه سر سنجاق در گوشه قابهای این عینك استفاده كرده اند.

این دوربین ها به جمع-آوری اطلاعات لازم برای چشمها پرداخته و آنها را با یك سیستم به رایانه ای به اندازه گوشی تلفن همراه در جیب كاربر می فرستد این رایانه سپس به پردازش اطلاعات و ساده كردن آن به شكل طرح های نقطه ای می پردازد. صفحات الكترونیكی موجود در عدسی ها با این نقاط روشن شده و اطلاعات اساسی درباره محیط اطراف را به كاربر می دهد.به طور مثال یك نور چشمك زن مانند ممكن است به این معنی باشد كه یك انسان در مسیر قرار دارد و یك توده جامد نیز نشانگر وجود اجسامی مانند پله خواهد بود.این اطلاعات به افردای كه بینایی خود را از دست داده اند، كمك خواهد كرد تا اعتماد به نفس لازم برای خرید یا استفاده از وسایط نقلیه را به تنهایی به دست بیاورند. افزوده شدن یك قطعه گوشی می تواند به كاملتر شدن اطلاعات ورودی آن كمك كند. برای مثال؛ دوربینها به ثبت شماره اتوبوسها و اطلاعات روی صفحه حركت قطارها برای تحلیل رایانه ای می پردازند كه به محض آماده شدن این اطلاعات از طریق این گوشی به گوش فرد منتقل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha