پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 60069
سلامت نیوز : با اینكه بیش از 5 سال از انتشار خبر وجود مواد اعتیادآور در برخی آدامس‌ها و پاستیل‌های خارجی كه در كشور خرید و فروش می‌شود، می‌گذرد؛ هنوز از سوی مسئولان وزارت بهداشت اقدامی برای انجام آزمایشات ویژه بر این مواد خوراكی صورت نگرفته یا نتایج این آزمایشات برای فروكش كردن موجی از نگرانی در بین خانواده‌ها به مردم اعلام نشده است. طی سال‌های اخیر اشكال متفاوتی از اعتیاد در كشور مطرح شده و حتی خبرهایی از گوشه وكنار مبنی بر وجود موادمخدر در آدامس‌ها و پاستیل‌ها و دیگر مواد خوراكی به گوش می‌رسد! در این میان از دستمال‌های خطرناكی كه آغشته به موادمخدر هستند نیز نام برده شده است. حتی هشدارهایی از سوی پلیس مبارزه با موادمخدر شنیده می‌شود كه در آن به نوجوانان و جوانان توصیه شده از دكه‌ها آدامس نخرند و سعی كنند از تولیدات داخلی كه از وزارت بهداشت تاییدیه گرفته، استفاده كنند. به نظر می‌رسد عدم اظهارنظری جدی از مسئولان سرنوشت این مواد خوراكی را به سرنوشت ماده مخدر ناس كه در غفلت مسئولان در گوشه و كنار كشور خرید و فروش می‌شود، نزدیك كرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ نشانه‌ها حاكی از آن است كه پای آدامس‌ها و پاستیل‌های اعتیادآور علاوه بر پایتخت به سایر شهرهای كشور نیز رسیده است. چندی پیش علی حافظی، جانشین مبارزه با موادمخدر فرماندهی انتظامی مازندران،‌ از فروش قرص‌های روان‌گردان و آدامس‌های آغشته به موادمخدر در بعضی از دکه‌های شهر خبر داد و گفت: «دانش‌آموزان باید هوشیار باشند و از خرید قرص‌هایی با نام«بی تی» و انواع آدامس‌ها از دکه‌های سطح شهر خودداری کنند.» اما پژوهشگران حوزه اعتیاد معتقدند در این زمینه باید آزمایش‌هایی صورت گیرد. دكتر سعید صفاتیان معاون سابق پیشگیری و درمان ستاد مبارزه با اشاره به مسئولیت وزارت بهداشتی‌ها در این باره به تهران امروز می‌گوید: «مسئولان وزارت بهداشت باید نسبت به انجام آزمایشات روی خوراكی‌هایی كه چنین شائبه‌ای درباره آنها وجود دارد، دستور داده و در صورتی كه در این خوراكی‌ها از مواد توهم‌زا یا مخدر استفاده شده ‌ به مردم اطلاع‌رسانی كند.»

روان‌گردان یا توهم‌زا؟‌

این مواد خوراكی كه در بسته‌های ‌ و فریبنده در مغازه‌هابه فروش می‌رسد در دسته مواد روان گردان قرار می‌گیرند یا توهم‌زا؟ دكتر سعید صفاتیان معاون سابق پیشگیری و درمان ستاد مبارزه با موادمخدر در این زمینه به تهران امروز می‌گوید: «آدامس‌ها و پاستیل‌هایی كه در دكه‌ها و فروشگاه‌ها توزیع می‌شوند در دسته موادمخدر جا نمی‌گیرند بلكه‌ در دسته مواد توهم‌زا طبقه‌بندی می‌شوند. در بعضی از این خوراكی‌ها از مقدار كمی مواد توهم‌زاو آهك استفاده می‌شود كه تركیب این مواد با هم باعث ایجاد یك حالت توهم در فرد می‌شود. این مواد اكثرا از مرزهای شرقی كشور و از كشورهای پاكستان و هند وارد می‌شوند.»

به گفته او این مواد به جز آنكه اعتیادآور هستند، عوارضی نیز بر بدن دارند: «بعد از استفاده از این مواد خوراكی ممكن است در سیستم خواب فرد اختلال ایجاد شود و فرد یا دچار خواب آلودگی شدید شود یا اینكه كمبود خواب پیدا كند.» دكتر فرهودیان،‌ عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی هم در این زمینه به تهران امروز می‌گوید: «شایعاتی‌ وجود داشت مبنی بر اینكه آدامس‌هایی در بازار توزیع شده كه در آن از مواد نشئه كننده‌ای چون ناس استفاده شده است اما گزارش رسمی‌ای در این زمینه منتشر نشده است و این خبر فقط در حد شایعه است.»

با وجود اینكه سعیدصفاتیان وجود ماده مخدر در مواد خوراكی را مستند نمی‌داند اما توصیه‌ای هم به نوجوانان و جوانان كرده و از آنها می‌خواهد كه از آدامس و پاستیل‌های تولید خارج از كشور استفاده نكنند و اگر بعد از استفاده از این خوراكی‌ها دچار خواب آلودگی شدید یا انرژی زیاد شدند حتما بروشور این خوراكی را به معاونت درمان دانشگاه‌ها یا داروسازان شهرشان نشان دهند و دیگر از این مواد خوراكی استفاده نكنند.

جذب ماده مخدر از پوست؛ آری یا خیر

سال قبل شایعاتی در مورد توزیع دستمال‌های مرطوب‌كننده در مترو شهر تهران منتشر شد كه پژوهشگران وجود آن را در كشور تایید كردند. به گفته دكتر مجید ابهری، پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی «موادمخدر جدید در شکل دستمال مرطوبی با نام «السیمن» در كشور به فروش می‌رسد. این دستمال مخدر از راه خون جذب بدن شده و توهم کاذب ایجاد می‌کند.» هرچند دكتر سعید صفاتیان در گفت‌وگو با تهران‌امروز ورود و توزیع دستمال‌های مرطوب كه حاوی موادمخدر هستند را رد كرده و می‌گوید: «هیچ ماده مخدری از طریق پوست جذب نمی‌شود!» اما مدیرکل اداره سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در این باره معتقد است كه «سوداگران موادمخدر برای فروش کالاهای خودشان از هر ابزاری استفاده می‌کنند و یکی از اولویت‌ها می‌تواند تغییر شکل و نوع توزیع موادمخدر باشد.»

دکتر محمدباقر صابری زفرقندی پیش از این در مورد اخباری مبنی بر وجود آدامسهای حاوی موادمخدر در بازار داخلی کشور گفته بود: «توزیع موادمخدر در قالب آدامس و شکلات و... خیلی دور از ذهن نیست و البته مهم نیست موادمخدر به چه شکلی توزیع می‌شود، مهم این است که مردم آگاه باشند و تمام خریدهای خود را از مراکز مجاز تهیه کنند.» او همچنین از مردم خواسته بود كه از کالاهای شناسنامه‌دار که از مبادی مجاز وارد کشور می‌شود، استفاده كنند و تاكید كرده بود: «خرید برخی اقلام تحت عنوان خوشبوکننده دهان، قرص‌های ترک اعتیاد و... خارج از چرخه توزیع رسمی کشور می‌تواند آسیب‌های جدی به‌دنبال داشته باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha