پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 60071

یکی از مشکلات اصلی مردم این است که از هیتر برای گرم‌کردن چادر استفاده می‌كنند و اداره برق هم مدام هشدار می‌دهد که از هیتر استفاده نکنند، چون شبکه جواب نمی‌دهد. مردم مانده‌اند که چگونه باید گرمای چادر‌ها را تامین کنند.

باز هم زلزله، باز هم ورزقان
سلامت نیوز : فرماندار ورزقان به «تهران امروز» می‌گوید: «زلزله1/5دهم ریشتری روز گذشته در این شهرستان 57 نفر را مصدوم كرده است كه بیشتر آنها كارگران ساختمانی بوده‌اند.» اما به گفته «فریبرز طرلانی» رئیس شورای شهر ورزقان این زلزله به مصدوم شدن 55 دانش‌آموزش منجر شده كه البته همه آنها سرپایی مداوا شده‌اند. به گفته «فروغی شجاعی» فرماندار ورزقان، خانه‌هایی كه در این زلزله خراب شده‌اند، خانه‌های تخریبی زلزله قبل بودند كه تعمیر نشده‌اند. اما طرلانی می‌گوید: «خانه‌هایی كه به تازگی تعمیر شده‌اند در این زلزله تخریب شدند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ در نهایت فرماندار ورزقان از مردم و مسئولان می‌خواهد تا با ارسال پتو و لباس گرم، زلزله‌زدگان را از سرمای كشنده منطقه نجات دهند. همچنین «الله‌وردی دهقانی» نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «تهران‌امروز» از مسئولان می‌خواهد تا مقدمات اسكان موقت تمام زلزله‌زدگان در كانكس‌ها را تامین ‌كند. او همچنین از مسئولان می‌خواهد تا برای گرم كردن كانكس‌ها وچادرها به مردم «نفت» برسانند!

زلزله‌های پی‌در پی در ورزقان

زلزله دوباره «ورزقان» را لرزاند و بر اساس آمارهایی كه فرماندار ورزقان به «تهران‌امروز» می‌دهد 57 نفر را مصدوم كرد. به گفته فروغی شجاعی 52نفر از مصدومان به صورت سرپایی مداوا شدند و 5 نفر از آنها برای مداوا به تبریز اعزام شدند. او همچنین مصدوم شدن دانش‌آموزان براثر زلزله را رد می‌كند و می‌گوید: «ازدحام دانش‌آموزان در حال خروج از كلاس درس باعث جراحت جزئی 3 دانش‌آموز شده است.» «فیروز رضایی» مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی هم اعتقاد دارد كه مدارس منطقه از امن‌ترین نقاط شهر هستند و هیچ دانش‌آموزی در این زلزله آسیب ندیده است. اما رئیس شورای شهر ورزقان مصدومان زلزله دیروز ورزقان را دانش‌آموزان منطقه می‌داند و می‌گوید: «51 دانش‌آموز ورزقانی در حال فرار از مدرسه در زمان وقوع زلزله به صورت سطحی آسیب دیده‌اند که به بهداری منتقل شده‌اند.» اما جالب‌ترین آمار را «حسین درخشان» سخنگوی امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از تازه‌ترین زلزله ورزقان می‌دهد و می‌گوید: «به دلیل حضور مردم در چادر، هیچ‌گونه تخریبی گزارش نشده است و شرایط به شکل سابق است و نیروهای ما در حال سرکشی به منطقه هستند.»

خانه‌های آسیب دیده، قابلیت تعمیر ندارند!

طرلانی، رئیس شورای شهر ورزقان از نگرانی مردم برای بازگشت به خانه‌های آسیب دیده و تعمیری خبر می‌دهد و می‌گوید: «زلزله 5.1 ریشتری صبح دیروز و خرابی دوباره خانه‌های تعمیری نشان داد که نگرانی مردم در خصوص بازگشت به خانه‌های آسیب دیده خود، بحق است.»

به گفته او این حادثه ثابت کرد خانه‌های آسیب دیده قابلیت تعمیر و بازسازی را نداشته و ضروری است که به تمامی زلزله‌زدگان اعم از افرادی که خانه‌هایشان تعمیراتی است و آنها که خانه‌هایشان تخریب شده، کانکس اهدا شود. دهقانی هم تاكید می‌كند: «خانه‌های تعمیراتی امکانات مناسب برای سکونت را نداشته و از سوی دیگر ترس و اضطراب مردم در بازگشت به خانه‌های تعمیراتی مانع از اسکان آنها در خانه‌های‌شان می‌شود که با این اوصاف و با سرد شدن هر روزه هوا، سرما تلفات به جای خواهد گذاشت.»

«حبیب حسین قلی‌زاده» مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان شرقی هم کانون اصلی زلزله را روستاهای «کاسین» و «دیزج ملک» می‌داند و می‌گوید: «مشکل مخابراتی ناشی از زمین لرزه مانع اطلاع رسانی مناسب از وضعیت مصدومان در منطقه شده و امیدواریم در این خصوص چاره‌ای اندیشیده شود.» همچنین براساس اطلاعات او بیشتر مصدومان از روستاهای کاسن، تازه‌کند، بکرآباد، چراغ‌لو، داش‌کسن، چای‌کندی، لمبران، مسقران، آغ‌بلاغ سفلی به مراکز درمانی انتقال یافته‌اند. «خلیل ساعی» مدیرکل بحران استان آذربایجان‌شرقی هم می‌گوید: «خوشبختانه این حادثه مورد فوتی نداشته است.»به گفته او به‌دنبال زلزله صبح دیروز تعدادی از نماهای شهری ریزش کرده و همچنین برخی از منازلی که در زلزله قبلی تخریب شده و مشغول بازسازی آن بودند نیز دچار ریزش دیوارها شد.

به زلزله‌زده‌ها نفت برسانید

آمارهای فرماندار ورزقان و نماینده این شهر در بهارستان نشان می‌دهد كه هنوز بسیاری از مردم در كانكس‌ها و چادرها زندگی می‌كند. مردمی كه به گفته دهقانی نماینده آنها در مجلس نهم، گاز برای تامین گرما ندارند. آنها چادر خود را به وسیله «هیتر»گرم می‌كنند. اما دهقانی می‌گوید: «یکی از مشکلات اصلی مردم این است که از هیتر برای گرم کردن چادر استفاده می‌كنند و اداره برق هم مدام هشدار می‌دهد که از هیتر استفاده نکنند، چون شبکه جواب نمی‌دهد. مردم مانده‌اند که چگونه باید گرمای چادر‌ها را تامین کنند.» او می‌گوید: «نامه‌ای به وزیر نوشته است و از او خواسته تا سوخت فسیلی و نفت را به مردم برسانند تا به وسیله آن كانكس‌ها، چادرها و خانه‌ها را گرم كنند.»

با اولین برف، ساخت وسازها متوقف می‌شود

فرماندار ورزقان می‌گوید: «روزانه بین 10 تا 15 خانه ساخته شده را تحویل مردم می‌دهیم.» به گفته او این خانه‌ها به مرحله نازك‌كاری كه می‌رسند به مردم تحویل داده می‌شود تا خود اقدام به وصل برق و گاز كنند. همچنین براساس آمارهای شجاعی تنها 12 روستای زلزله‌زده ورزقان گاز لوله‌كشی ندارند. روستاهایی كه البته پیش از زلزله هم گاز نداشته‌اند. اما دهقانی می‌گوید: «روستاهایی كه هرگز به آنها گاز نرسیده است بسیار بیشتر از این رقم است و شاید در كل استان كمتر از 20 درصد كل روستاها گاز داشته باشند.»

او از مسئولان می‌خواهد تا هرچه زودتر به همه مردم كانكس برسانند. به گفته دهقانی با بارش اولین برف ساخت و سازها در منطقه متوقف می‌شود. او می‌گوید: «با اولین برف سیمان یخ می‌زند و نمی‌توان به ساخت و ساز‌ها ادامه داد، بنابراین ادامه خانه‌سازی‌ها به بهار و تابستان آینده موكول می‌شود.» به گفته دهقانی مسئولان در ابتدای امر وعده ساختن 13 هزار خانه تا پایان آبان را دادند و بعد از آن وعده ساختن 11 هزار خانه را دادند اما در نهایت تا پایان آبان 4 تا 5 هزار خانه تحویل زلزله‌زده‌ها می‌شود. بنابراین باید با كانكس شرایط مناسبی برای زلزله‌زده‌ها به‌وجود آورد. به گفته شجاعی فرماندار هم تاكنون 2هزار و 500 كانكس دامی به مردم داده شده و 3 هزار كانكس انباری و مسكونی هم بین آنها توزیع شده است. اما تعدادی از زلزله‌زده‌ها هنوز هم در چادرها زندگی می‌كند كه دهقانی آماری از آنها به تهران‌امروز نمی‌دهد اما براساس آمارهای شجاعی تعداد آنها 500 خانوار است.

همچنین بسیاری از مردم كه خانه خود را تحویل نگرفته‌اند، می‌ترسند با توقف ساخت و سازها، آنها فراموش شوند و به سرنوشت مردم بم دچار شوند و مجبور باشند برای سال‌های متمادی در كانكس زندگی كنند. دهقانی هم این ترس را تایید می‌كند و می‌گوید: «مسئولان باید این واهمه را از بین ببرند و به مردم اطمینان دهند كه خانه‌ها را در اختیار آنها قرار می‌دهند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha