پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 60072
سلامت نیوز : گردو غبار ناشی از تولید سیمان، آلودگی‌های صوتی و زیست‌محیطی، زندگی حاشیه نشینان سه روستای مجاور کارخانه سیمان پیوند گلستان را سیمانی و مختل کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ با گذشت بیش از 15 ماه از افتتاح رسمی کارخانه سیمان پیوند گلستان هنوز دغدغه آلودگی‌های زیست‌محیطی این طرح وجود دارد و اکنون این دغدغه به نگرانی تبدیل شده است.کارخانه سیمان پیوند گلستان که ظرفیت تولید سه هزار و 300 تن سیمان خاکستری دارد سال گذشته با حضور محمود احمدی‌نژاد افتتاح و در مسیر جریان تولید سیمان قرار گرفت، این کارخانه سیمان با سرمایه‌گذاری بالغ بر 1700 میلیارد ریال احداث شده است. سالانه 7 میلیون تن از تولیدات این کارخانه قابلیت صادرات به خارج از کشور را داشته و 330 شغل مستقیم از طریق آن ایجاد شده است.دغدغه آلودگی زیست‌محیطی و آلودگی صوتی این کارخانه از همان روز افتتاح مطرح بود تاجایی که احمد تمرتاش دهیار روستای تراچیق که یکی از روستاهای مجاور کارخانه سیمان پیوند است، در خصوص مشکلاتی که انفجارهای برداشت مصالح برای مردم دارد، توضیح داد.

احمدی‌نژاد نیز در حاشیه مراسم افتتاح کارخانه، خواست تا قدرت انفجارات کاهش یافته و برای جلوگیری از آلودگی منطقه از سیستمهای مجهز استفاده شود.حال با گذشت بیش از یکسال از فعالیت کارخانه سیمان گالیکش، دغدغه‌های ناشی از آلایندگی این کارخانه وارد فاز جدیدی شد، به‌ گونه‌ای که حاشیه‌نشینان این کارخانه، سکونت اطراف آن را غیرتحمل عنوان کرده‌اند. سه روستا حاشیه کارخانه سیمان پیوند گالیکش وجود دارد که روستاهای تراچیق و کمال‌آباد از جمله آن است، آلودگی‌های زیست‌محیطی و صوتی این کارخانه داد روستاییان را درآورده است.

آلودگی‌های زیستی و صوتی

به گفته یکی از اهالی روستاهای حاشیه از صدای مهیب انفجارهایی که در معدن این کارخانه صورت می‌گیرد، آرامش ندارند و خواهان توجه عاجل مسئولان به این معضل هستند.این روستایی ترک خوردن دیوارهای خانه‌های مسکونی، آلودگی هوا و گرد و غبار ناشی از غبار سیمان را از جمله مشکلات مردم روستاهای حاشیه بیان کرد و گفت: زندگی مردم سیمانی شده و گرد و غبار ناشی از سیمان سلامتی مردم را به مخاطره انداخته است.

به گفته این روستایی، سیستم فیلتر و تصیفه کارخانه هنگام شب خاموش می‌شود و این وضعیت میزان آلودگی‌ها را در این موقع بیشتر می‌كند و نگاهی به طبیعت و پوشش گیاهی حاشیه کارخانه نشان می‌دهد این پوشش دچار تخریب شده است و جنگل نیز سرسبزی‌اش را از دست داده است.

سفره خالی روستاییان

علاوه بر دغدغه آلودگی‌های زیست‌محیطی و صورتی، برخی ساکنان روستاهای حاشیه کارخانه سیمان معتقدند، درصد کمی از نیروهای بیکار این روستا جذب کارخانه سیمان شده‌اند و سفره‌های اهالی همچنان خالی از درآمد سیمان است و بیکاری در این مناطق موج می‌زند. در عین حال فرماندار گالیکش نیز در پیگیری خبرنگار مهر گفت: اینکه کارخانه سیمان عامل تحول اقتصادی است و کمک می‌كند به بخش اشتغال شکی نیست، اما در کنار آن موظف هستیم مشکلات را حل کنیم.

رحمان صباغان افزود: فرمانداری موضوعات و مسائل مربوط به کارخانه سیمان را پیگیری می‌كند و درتلاش است تا خواسته‌های بحق اهالی را رسیدگی کند. وی با اشاره به برخی نگرانیهای اهالی مبنی بر آلودگی‌های صوتی و زیست‌محیطی کارخانه سیمان گفت: قبلا آسیب‌های زیادی از نظر آلودگی‌های صوتی کارخانه ایجاد می‌شد ولی با تغییری که در نوع دینامیت و انفجار انجام شد از آن زمان تاکنون گزارشی از سوی مردم مبنی بر آلودگی‌های صوتی ارائه نشده است.

وی درپاسخ به ضرورت جابه‌جایی و انتقال روستاهای حاشیه کارخانه سیمان گفت: تاکنون تقاضایی از ناحیه روستاییان در این زمینه نداشتیم و فقط بحث تبعات مطرح بود و دغدغه آلودگی زیست‌محیطی بود که اکنون اتاق مونیتورینگ کارخانه در حال تجهیز است و کنترل میزان آلودگی کارخانه انجام می‌شود.

نماینده مردم گالیکش، مینودشت، مراوه تپه و کلاله در مجلس نیز در زمینه دغدغه‌های مردم نسبت به آلایندگیهای کارخانه سیمان بیان داشت: کارخانه سیمان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه هایی است که در شرق استان گلستان اجرا شد، اما اینکه وجود کارخانه فایده‌اش بر ضررش غلبه دارد نیاز به بررسی کارشناسی است.عبدالکریم رجبی گفت: به لحاظ اینکه این کارخانه از نظر زیست‌محیطی و آلودگی که از نظر کشاورزی ایجاد می‌كند، یک تهدید قلمداد می‌شود باید فکر اساسی کرد تا به دغدغه روستاییان خاتمه داد.

رد آلودگی‌های کارخانه سیمان

درحالی‌که روستاییان حاشیه کارخانه سیمان پیوند گلستان بابت آلودگی صوتی و زیست‌محیطی این کارخانه نگران هستند، اما مدیران این کارخانه، هرگونه آلایندگی زیست‌محیطی این کارخانه را رد می‌کنند.فرهادی مدیر داخلی کارخانه سیمان پیوند گلستان در این زمینه معتقد است: استاندارد ایران در زمینه غبار خروجی دودکش‌های کارخانه سیمان 200 میلی گرم بوده درحالی که این میزان در کارخانه سیمان پیوند به 40میلی گرم کاهش یافته است.

وی درباره آلودگی کارخانه اظهار داشت: سیستم تصفیه کارخانه و فیلترهای کارخانه، از نوع بک بورد است و اینکه این سیستم هنگام شب از مدار خارج شود، وجود ندارد. فرهادی گفت: همچنین سه بار زیر نظر کارشناسان محیط زیست انفجار صورت دادیم که زیر حد مجاز آلودگی صوتی آن بوده است.

وی در پاسخ به اینکه از درصد کمی از نیروهای روستاهای حاشیه کارخانه برای اشتغال استفاده شده است گفت: حدود 25 نفر از روستا تراچیق در کارخانه و شركت‌های پیمانکاری، 16نفر از روستاییان کمال آباد در کارخانه و شركت‌های پیمانکاری و از روستای دیگر نیز 22 نفر در کارخانه و شركت‌ها مشغول کار هستند.کار ساخت کارخانه سیمان پیوند گلستان از سال 82 آغاز شد که قبل از دولت نهم تنها 9 تا 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و این کارخانه در6 کیلومتری شهرستان گالیکش از توابع استان گلستان واقع شده است و در پای نیل کوه از سلسه جبال البرز قرار دارد. وجود منابع مناسب معدنی و پتانسیل بازار و نیروی انسانی منطقه و همجواری با بازارهای بزرگ کشورهای آسیای مرکزی و دیگر فاکتورهای موثر اقتصادی، زمینه لازم را برای ایجاد صنایع از جمله کارخانه سیمان را در این منطقه فراهم کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha