بلوتوث های سیاه کانون بسیاری از خانواده ها را هدف قرار داده و منجر به از هم پاشیدن بسیاری از خانواده ها شده است.

افزایش بلوتوث های سیاه کانون خانواده ها را هدف قرار داده است
 سلامت نیوز : بلوتوث های سیاه کانون بسیاری از خانواده ها را هدف قرار داده و منجر به از هم پاشیدن بسیاری از خانواده ها شده است. ۲ مسئول با اشاره به بی توجهی در فرهنگ سازی برای استفاده از فناوری هایی که منجر به بروز و افزایش آسیب های نوپدید در جامعه شده است، اظهار داشتند: بلوتوث از جمله آسیب های نوپدیدی است که استفاده از آن افزایش یافته و کانون خانواده ها را هدف قرار داده است.

سیدحسن موسوی چلک در گفت وگو با مهر به موارد آسیب های نوپدید اشاره کرد و افزود: بلوتوث، چت، وب کم، ماهواره،اینترنت، اس ام اس، ایمیل، رسانه ها، شبکه های اجتماعی و ... از جمله آسیب های نوپدید ناشی از فضای مجازی محسوب می شوند.وی گفت: دسترسی به فضای مجازی، ماهواره و شبکه های اجتماعی یک فرصت است اما ما عادت کرده ایم پس از تبدیل فرصت ها به تهدید، اقدامات مداخله ای انجام دهیم در صورتی که این موضوع اشتباه است.

باید از بلوتوث به عنوان فرصت استفاده بهینه کرد

به گفته وی، نمی توان جلوی بلوتوث، ایمیل و ... را گرفت اما می شود به گونه ای برنامه ریزی کرد که تمام این امکانات را تبدیل به فرصت و از آنها در جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی استفاده کرد اما چون همیشه در این خصوص معکوس عمل می کنیم، عقب تر هستیم. مدیرکل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آسیب نوپدید بلوتوث اشاره و تاکید کرد: از بلوتوث که به عنوان بخشی از امکاناتی که از طریق گسترش فناوری تلفن همراه ایجاد شده، هم می توانیم در جهت افزایش آگاهی، آموزش و تبلیغ و هم در جهت تخریب (مسائل اخلاقی) استفاده کنیم.

بیشترین بخش استفاده از بلوتوث در راستای تخریب

موسوی اظهار داشت: متاسفانه امروزه بیشترین بخش استفاده از بلوتوث ها در بخش غیرمفید آن است به همین دلیل نگران این هستیم که استفاده گسترده و نابجا از آن باعث بروز آسیب های زیادی شود.وی با اشاره به این که جوانان و نوجوانان رغبت بیشتری برای استفاده از بلوتوث دارند، گفت:بلوتوث به دلیل جذابیتی که دارد استفاده از آن هر روز بیشتر خواهد شد. بنابراین در صورتی که نحوه استفاده درست آن را به نوجوانان و جوانان آموزش ندهیم استفاده از آن در جهت انتقال پیام مضر و خطرناک هر روز بیشتر می شود.

اقطار مدیرکل حوزه پیشگیری آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی نیز در این باره به خراسان گفت: بلوتوث در کنار چت، ایمیل و پیامک از جمله فناوری هایی است که در کشور همپای سایر کشورها استفاده می شود.وی افزود: اما متاسفانه برای فرهنگ سازی و آموزش استفاده درست از این فناوری ها بی توجهی شد به همین دلیل در حال حاضر این نوآوری ها بیشتر در راستای نادرست و تخریب استفاده می شود بنا به گفته این مسئول در بسیاری از کشورها همزمان با ورود فناوری مزایا و معایب آن نیز به خانواده ها و کاربران گوشزد می شود اما متاسفانه این اصل مهم در کشور ما نادیده گرفته شده است و به همین دلیل بلوتوث و چت در صدر آسیب های نوپدید است و کانون خانواده ها به این وسیله هدف قرار گرفته است.

اقطار افزود: بنابراین اصل فناوری اگر در موارد درست استفاده شود می تواند به پیشرفت و شکوفایی فرد و جامعه کمک کند به عنوان مثال اگر از پیامک بلوتوث برای موارد آموزشی و اطلاع رسانی استفاده شود برای تسریع در اطلاع رسانی و آموزش موثر است اما متاسفانه این روی سکه در جامعه نادیده انگاشته شده است و اشتراک گذاری «بلوتوث های سیاه» رواج یافته است و با تبادل تصاویر سیاه و ناشایست منجر به رواج آسیب های اجتماعی در جامعه شده است. به ویژه این که این اطلاعات سیاه به راحتی در مترو اتوبوس و اماکن عمومی و خصوصی قابل انتقال است و خانواده ها به شدت در معرض تهدید قرار دارند.

مدیرکل حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی همچنین گفت: هنوز نیز برای فرهنگ سازی و آموزش در این مقوله دیر نیست و باید تا با تهدید جدی و بحران در این زمینه روبه رو نشده ایم فرهنگ سازی و پیشگیری را اصل قرار دهیم.

مداخله باندهای مرموز در توزیع فیلم های غیرمجاز در جامعه

یکی از کارشناسان پلیس فتا (پلیس فضای تبادل اطلاعات ناجا) نیز در گفت وگو با خراسان با اشاره به فراگیرشدن استفاده از گوشی های تلفن همراه در بین اقشار مختلف جامعه و به موازات آن استفاده از فناوری های مربوط به این ابزار مانند بلوتوث گفت :باید به جنبه های منفی آن نیز توجه داشت. وی خاطرنشان کرد برخی جریان ها و باندهای مرموز به صورت محسوس و یا نامحسوس مبادرت به توزیع فیلم های غیرمجاز، عکس های مستهجن و موارد غیراخلاقی در جامعه می کنند.

مواردی که متاسفانه در حال افزایش است. وی آسیب های ناشی از این قبیل بلوتوث ها را که در اماکن عمومی مانند مترو، اتوبوس و مراکز خرید بین افراد رد و بدل می شود تشریح کرد و گفت: از هم پاشیدن خانواده ها، ایجاد آسیب های جسمی و روانی، ایجاد بلوغ زودرس در نوجوانان و اثرات منفی بر رشد طبیعی جسم و روان از جمله این آسیب هاست. ضمن این که گوشه گیری و انزوا و حتی بروز افسردگی در بین نوجوانان و جوانان نیز از دیگر آسیب های بلوتوث های سیاه است.

وی در ادامه نسبت به احتمال تغییر سبک زندگی به وسیله محتویات غیرمجاز بلوتوث ها هشدار داد و گفت: بررسی های کارشناسی نشان از عدم تمایل و یا کم رغبتی جوانان درگیر با این پدیده برای حضور در مجامع علمی و ... دارد و در بسیاری از موارد حتی باعث گرایش این افراد به سیگار و مواد مخدر شده است. وی از مردم خواست تا در صورت شناسایی عوامل توزیع فیلم و بلوتوث های غیراخلاقی در جامعه این افراد را به ماموران نیروی انتظامی معرفی کنند و خانواده ها نیز با درنظرگرفتن هم کلاسی های فرزندانشان نسبت به این گروه از دوستان فرزندانشان نظارت بیشتری داشته باشند.

وی تاکید کرد بررسی ها نشان داده بسیاری از این بلوتوث های غیراخلاقی توسط همکلاسی های ناباب و حتی در محیط مدرسه رد و بدل می شود.

وی همچنین با اشاره به سوء استفاده های صورت گرفته توسط برخی افراد سودجو از محتویات حافظه تلفن همراه افراد به خصوص در هنگام ارائه تلفن همراه به تعمیرگاه های غیرمجاز گفت: متاسفانه بسیاری از افراد جامعه تصاویر و فیلم های خصوصی خود را در تلفن همراه خود نگهداری می کنند و این افراد باید برای جلوگیری از انتشار تصاویر خود در فضای مجازی پیش از تحویل تلفن همراه به تعمیرگاه کارت حافظه آن را خارج و یا اطلاعات موجود بر روی آن را پاک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha