54 درصد نوزادان متولد سال 1385، مورد غربالگری بیماری کم کاری مادرزادی تیروئید قرار گرفتند و کلیه نوزادان بیمار هم اکنون تحت درمان هستند.

دکتر شهین یاراحمدی مجری برنامه کشوری غربالگری نوزادان و دکترای تخصصی و پژوهشی در بیماری‌های غدد و متابولیسم ، با بیان این مطلب در گفت وگو با ایسنا، گفت: برنامه غربالگری در نوزادان در سال 84 با سیستم نظام سلامت کشور ادغام شده است چرا که اهمیت غربالگری بیماری‌های متابولیک در نوزادان برای جلوگیری از عوارض ناشی از این بیماری‌ها به اندازه اهمیت واکسیناسیون در پیشگیری از بروز عوارض بیماری‌های واگیردار است.

وی با بیان این که بیماری کم کاری مادرزادی تیروئید در صورت درمان نشدن به موقع، موجب عقب ماندگی ذهنی و افت در کودکان می شود، گفت: خدمات غربالگری این بیماری در تمام مراکز روستایی و شهری قابل ارائه است و والدین می توانند برای دریافت این خدمت به مراکز بهداشت و درمان محله خود مراجعه کنند و در صورتی که در آن مراکز این تست انجام نشود، والدین به مراکز بهداشتی درمانی دیگر راهنمایی خواهند شد.

دکتر یاراحمدی با بیان این که هزینه انجام هر تست 3هزار تومان است که نیمی از آن توسط دولت پرداخت می شود، از مردم خواست تا برای انجام این تست به مراکز دولتی و نه مراکز خصوصی مراجعه كنند. زیرا مراکز دولتی تحت نظارت هستند و کار با دقت بیشتری در این مراکز صورت می گیرد.

مجری برنامه کشوری غربالگری نوزادان، با بیان این که روز سوم تا پنجم تولد نوزاد بهترین زمان برای انجام این تست است، ادامه داد: برای انجام این تست چند قطره خون از پاشنه پای نوزاد توسط لانست مخصوص گرفته می شود که هیچ خطری نیز برای نوزاد ندارد.

وی افزود: حداکثر زمان برای شروع درمان 28 روز است و دیده شده که بعد از این مدت IQ نوزادان بیمار، در صورت عدم درمان افت کرده است.

دکتر یاراحمدی در خصوص صرفه اقتصادی این طرح گفت: هر یک تومان هزینه ای که برای بیماریابی صورت می گیرد ، 15 تومان سود برای اقتصاد کشور در پی دارد.

وی با خبر دادن از پوشش خوب این طرح در مراکز مناطق روستایی و شهرهای کوچک به دلیل آموزش مناسب، ادامه داد: در شهر تهران به دلیل آن که از جمله شهرهای بزرگ است پوشش طرح مناسب نیست. به طوری که بعد از استان سیستان و بلوچستان کمترین پوشش را به نسبت جمعیت شهر دارا است.

مجری برنامه کشوری غربالگری نوزادان ، با بیان این که با همکاری تمام 41 دانشگاه علوم پزشکی کشور، تمام استان‌ها زیر پوشش این طرح قرار گرفته‌اند، از پوشش صد درصدی این طرح در استان فارس و برخی استان‌های دیگر خبر داد و گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظر دارد که با آموزش و اطلاع رسانی بیشتر، میزان پوشش را در کل کشور تا پایان سال جاری به 90 درصد برساند.

دکتر یاراحمدی در پایان افزود: این وزارت همچنین در نظر دارد در آینده نزدیک بیماری‌های متابولیک دیگری را نیز به برنامه کشوری غربالگری نوزادان اضافه کند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha