پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 60081
 سلامت نیوز : این میوه كه از آن به عنوان میوه‌ای بهشتی یاد می‌شود از قدیم الایام مورد توجه اطباء بوده و برای آن خواص بی‌شماری برشمرده‌اند. در علم نوین پزشكی نیز خواص انار به اثبات رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ آب شیرین انار برای رفع سینه درد و سرفه مفید است. نوع ترش آن نیز برای افرادی كه طبیعت گرم دارند بسیار نافع است، انار سرشار از ویتامین‌های A،B،C،E و انواع مختلف آهن و فلزات مفید است.

آب انار دارای قند تانن و ماده مفید دیگری به نام مانتین است كه برای كبد خوب می‌باشد و موجب تصفیه كبد می‌گردد.

انار به دلیل داشتن مقادیر زیادی ویتامین A در رشد اطفال بسیار تاثیرگذار بوده و ویتامین B موجود در انار اعصاب را تقویت می‌كند. همچنین به علت دارا بودن مقادیری از ویتامین ضد استفراغ می‌باشد.

مصرف آب انار یا عصاره آن برای خانم‌های باردار بسیار توصیه شده زیرا علاوه بر رفع ویار به دلیل غنای بالای این میوه از نظر ویتامین‌ها، موجب رشد مناسب جنین می‌شود.

آب انار همچنین در درمان اسهال نیز موثر است. نوع جنگلی و خودروی آن كه به ناردان معروف است كاربرد زیادی در درمان اسهال دارد. جوشانده انار در درمان زخم و ورم معده بسیار مؤثر است.

همچنین آب انار شیرین برای درمان یرقان تجویز می‌شود. نگاه داشتن آب انار ترش در دهان باعث از بین رفتن جوش‌های دهانی و برفك می‌شود.

آب انار شیرین صفرا‌بر بوده و معده و كبد را تقویت می‌كند و در درمان تب‌های صفراوی و امراض جلدی مؤثر است و برای همین آب انار شیرین یا ترش را با پیه و شكر به هم می‌مالند و معجونی تهیه می‌شود كه 5 تا 10 سیر آن برای مداوای امراض فوق بسیار مفید است.

آب انار، خاصه انار شیرین بدن را فربه و غذا را جوهر‌كشی نموده و به سبب رسیدن جوهر اغذیه به بدن شده و جرب و حكه (خارش بدن و مقعد و فرج) را رفع می‌كند.

آب انار باز‌كننده بول و مسامات پوست و جلادهنده رخسار و ملین طبع می‌باشد.

چون سر انار را سوراخ كرده، آن را روغن بادام شیرین پر كرده، درش را نهاده و كنار آتش ملایم بگذارند و به دفعات آن را حركت بدهند تا روغن جذب انار بشود و چندان روغن ریخته به این صورت عمل كنند تا دیگر جذب روغن نتواند كرد، آنگاه مكیدن این روغن به مقدار جرعه‌ای درد و خشكی و سرفه و آزار و حلق و شش و سینه را علاج می‌كند و از مجربات می‌باشد.

خوردن آب انار تشنگی، استسقا و ورم‌معده و بدی و در هم‌ریختگی مزاج را علاج می‌كند.

چون انار میخوش و ترش و شیرین را با آب و پوست و تخمه خوب بپزند و بكوبند و بمالند جرب و حكة صفرائی و هرگونه خارش و آزار موضع پوست را كه حرارت و خشكی باشد بر طرف می‌نماید.

آب انار به علت داشتن پتاسیم و منیزیوم و دفع سموم و تعادل مایعات بدن به خصوص خون نقش مهم ایفا می‌كند. آب انار ضد سرماخوردگی است و به عنوان مفرح مصرف می‌شود و تقویت كننده قلب است. همچنین آب انار اشتها‌آور و بهتر است قبل از غذا مصرف شود. مصرف انار در معالجه راشیتیسم(نرمی استخوان) و كم‌خونی و ضعف اعصاب مؤثر است و به بدن نیرو می‌بخشد.مصرف انار شیرین برای معالجه ضعف و لاغری شدید بسیار مفید است. خوردن آب اناراز ابتلا به بیماری قند جلوگیری می‌كند.مضمه آب پخته انار موجب تقویت لثه می‌شود.مخلوط آب انار وشكر و نشاسته و صمغ عربی و روغن بادام، باز كننده ادرار و تقویت كننده كلیه و مثانه و معالج سینه سرفه و آزار آن می‌باشد، مخلوط فوق را باید جوشاند و نیم گرم بخورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha