پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۵
کد خبر: 60085

استرس و تنش‌های زندگی شهری و رژیم غذایی نامناسب پس از عامل وراثت به عنوان اصلی‌ترین علت ابتلا به بیماری دیابت در کشور ما به شمار می‌رود .

استرس و رژیم غذایی نامناسب، عوامل اصلی ابتلا به دیابت
سلامت نیوز : رییس انجمن حمایت از بیماران دیابتی کشور گفت: استرس و تنش‌های زندگی شهری و رژیم غذایی نامناسب پس از عامل وراثت به عنوان اصلی‌ترین علت ابتلا به بیماری دیابت در کشور ما به شمار می‌رود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ؛ شکور امیدی در نشست خبری کنگره بین المللی روز جهانی دیابت اظهار داشت: 10 درصد از مردم کشور ما به بیماری دیابت مبتلا هستند که به طور متوسط حدود 7 میلیون از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند.وی با بیان اینکه این آمار رسمی است و تعداد زیادی نیز از بیماری خود خبر ندارند، افزود: 23 درصد از مردم یزد و 16 درصد از مردم قزوین به این بیماری مبتلا هستند که آماری نگران کننده‌ای است.

رییس انجمن حمایت از بیماران دیابتی در مورد کنگره بین المللی روز جهانی دیابت اظهار داشت: این کنگره 23 آبان ماه همزمان با روز جهانی دیابت در بیمارستان 502 ارتش برگزار می‌شود.امیدی افزود: کنگره امسال با شعار ˈآموزش و پیشگیری از دیابتˈ و با هدف معرفی فعالیت‌های این انجمن در زمینه پیشگیری و درمان دیابت به جهان برگزار می‌شود.

وی به برپایی نمایشگاهی از دستاوردهای جدید ایران در زمینه تولید محصولات غذایی متناسب با بیماری دیابت در حاشیه این کنگره اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه شرکت‌های مورد تایید انجمن حمایت از بیماران دیابتی محصولات جدید خود را که با شیرین کننده‌های گیاهی تولید شده‌اند، به معرض نمایش می‌گذارند.

امیدی با یادآوری اینکه افراد دیابتی ولع زیادی به خوردن شیرینی دارند،‌ اظهار داشت: نمی‌توان به این دسته از بیماران مرتب گفت که نخورید، بلکه در مقابل باید مواد غذایی متناسب با نیازهای جسمی و روحی و روانی آنها با استفاده از شیرین کننده‌های مجاز تولید و در اختیارشان گذاشت.

وی افزود: دیابت یک محدودیت است نه یک بیماری و افراد مبتلا می‌توانند با رعایت و پذیرش این محدودیت‌ها و تبعیت از یک رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش‌های لازم سال‌ها به آسانی به زندگی خود ادامه دهند.

به گفته امیدی، انجمن حمایت از بیماران دیابتی نشان این انجمن را به برخی از شرکت‌های تولید کننده ارایه کرده است تا از توزیع نمونه‌های تقلبی برخی از محصولات که به عنوان مواد غذایی مناسب برای دیابتی‌ها در کشور توزیع می‌شود،‌ جلوگیری شود.

وی گفت: ما نیاز به ایزوی سلامت رسمی داریم تا بیماران با آسودگی خیال بتوانند محصول مورد نیاز خود را از بازار تهیه کنند.رییس انجمن حمایت از بیماران دیابتی به برخی از فعالیت‌های این انجمن اشاره کرد و گفت: این انجمن از 15 سال پیش تاسیس شده است، دارای 12 دفتر در ایران و کشورهای مختلف است و 3 میلیون و 600 هزار عضو دیابتی دارد.

امیدی با بیان اینکه وظیفه اصلی انجمن، شناسایی بیماران است‌ افزود: شعار انجمن این است که با یک آزمایش ساده قندخون از سلامت خود مطمئن شوید؛ بنابراین هر فرد با یک آزمایش ساده می‌تواند از مشکلات عدیده بعدی جلوگیری کند.وی ادامه داد: اگر قند خون ناشتای فردی در 2 بار آزمایش متوالی از 126 بیشتر باشد، آن فرد دیابتی است.

امیدی با یادآوری اینکه کنترل منظم و دائمی بیماران دیابتی از دیگر وظایف و فعالیت‌های این انجمن است؛ افزود: تشخیص بیماری دیابت بسیار ساده است و یک پزشک عمومی نیز می‌تواند آن را تشخیص دهد بنابراین بیماران می‌توانند بدون مراجعه به پزشکان متخصص با هزینه‌ای کمتر بیماری خود را تشخیص داده و به طور منظم و دائمی آن را کنترل کنند.

وی گفت: پلاک دار کردن بیماران دیابتی به منظور هشدار به پزشکان در مواقعی که حادثه‌ای اورژانسی مانند تصادفات رانندگی برای این بیماران پیش می‌آید،‌ نیز از اقدامات این انجمن است.امیدی با بیان اینکه تاکنون 300 هزار نفر در کشور پلاک دار شده‌اند،‌ اظهار داشت: امسال جنس پلاک‌ها از فلز به سنگ‌های درمانی مانند عقیق تغییر یافته است.

وی به نیاز این انجمن به کمک‌های معنوی دولت و بخش‌های مختلف جامعه اشاره کرد و گفت: ما انتظار کمک‌های مالی از هیچ بخشی نداریم اما می‌خواهیم تا برای آموزش عموم مردم،‌ پیشگیری و درمان دیابتی‌ها ارگان‌های مختلف ما را یاری کنند.

امیدی به عنوان نمونه به شرکت‌های بیمه اشاره کرد و گفت: پس از 3 سال تلاش ما توانستیم به مسوولان بیمه بقبولانیم که نیازهای درمانی بیماران ما را تامین کنند و هم اکنون این امر محقق شده و بیماران تحت پوشش این انجمن می‌توانند با پرداخت ماهیانه 110 هزار ریال بیمه تکمیلی شوند.

وی با بیان اینکه کشور ما نیاز به یک بیمارستان تخصصی دیابت دارد، افزود: ما از دولت می‌خواهیم هزینه‌ها را تامین کند تا بتوانیم به بیماران بی بضاعت دیابتی به عنوان یکی از وظایف اصلی انجمن بیشتر رسیدگی کنیم.

سید محمد خراسانی، رییس بیمارستان 502 ارتش و دبیر اجرایی کنگره روز جهانی دیابت نیز در این نشست اظهار داشت: بر اساس آمار، 180 میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند که شناخته شده و دارای شناسنامه هستند.وی افزود: در کشور ما 7 میلیون نفر شناخته شده هستند که از این تعداد تنها 4 میلیون نفر از سوی انجمن حمایت از بیماران دیابتی دارای شناسنامه شده‌اند.

خراسانی گفت: 5 تا 10 درصد بیماران دیابتی در کشور ما جوانان هستند که از دیابت نوع اول رنج می‌برند،‌ 9 تا 95 درصد بزرگسالان هستندکه دارای دیابت نوع دوم هستند و 2 تا 14 درصد نیز زنان باردار دارای دیابت بارداری هستند که پس از وضع حمل بیماری آنها برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه دیابت یک بیماری هزار چهره است، افزود: این بیماری چشم، گوش، پوست سیستم عصبی، قلب و عروق افراد را درگیر می‌کند و عفونت‌های دهان، دندان و پا، چربی خون بالا و بیماری‌های روحی روانی را برای آنها به وجود می‌آورد.

دبیر این کنگره با تاکید بر اینکه بیماری دیابت باید از سوی تمام افراد جامعه جدی گرفته شود‌ اظهار داشت: قند خون طبیعی 70 تا 100 است و اگر از 100 بگذرد فرد باید خود را کنترل و درمان کند و در صورتی که این میزان بیشتر از 120 شود فرد یک بیمار دیابتی شناخته می‌شود که نیاز به درمان‌های جدی‌تر دارد.

خراسانی گفت: در سال‌های اخیر با تغییر شیوه زندگی در کشور ما و استقبال بیشتر مردم از فست فودها به جای رژیم غذایی سنتی و بی توجهی در کنترل قند خون آمار مبتلایان به دیابت در کشور ما روبه افزایش گذاشته است.کنگره یک روزه بین المللی روز جهانی دیابت، 23 آبان ماه مصادف با 14 نوامبر در بیمارستان 502ارتش تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha