جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۱
کد خبر: 60089

آیا می‌دانید شایع‌ترین اعتیاد در جامعه امروزی ما چیست؟ اعتیاد به سیگار؟ الكل؟ مواد مخدر؟ نه، تمامی حدس‌های شما اشتباه است. شاید تعجب كنید، ولی اعتیاد به شیرینی از رایج‌ترین انواع اعتیادها است.

اگر به شیرینی معتاد شده اید بخوانید!
سلامت نیوز: آیا می‌دانید شایع‌ترین اعتیاد در جامعه امروزی ما چیست؟ اعتیاد به سیگار؟ الكل؟ مواد مخدر؟ نه، تمامی حدس‌های شما اشتباه است. شاید تعجب كنید، ولی اعتیاد به شیرینی از رایج‌ترین انواع اعتیادها است. همه موجودات روی زمین، از انسان گرفته تا پرندگان، به خوردن شكر علاقه دارند. نه تنها مصرف بیش از حد قند و شیرینی‌جات اعتیادآور است، بلكه عامل بسیاری از مشكلات پزشكی نیز می‌باشد. اگرچه بسیاری از افراد اعتیاد به شیرینی‌ها را همچون اعتیاد به سیگار و یا الكل جدی نمی‌گیرند، ولی مطالعات نشان می‌دهند كه اعتیاد به شیرینی‌جات در مواردی می‌تواند بدتر از اعتیاد به الكل یا مواد مخدر باشد و عوارض بیشتری داشته باشد.

 اعتیاد به شیرینی همچون اعتیاد به الكل و نیكوتین، بدن را وابسته می‌كند؛ به طوری كه حتی اگر مقدار جزئی از شیرینی مصرفی روزانه كم شود، فرد انرژی خود را از دست می‌دهد و احساس ضعف می‌كند.
نیشكر به شكل طبیعی غنی از مواد معدنی و ویتامین‌ها است و در مقابل شكر تصفیه شده عاری از تمام مواد مغذی می‌باشد. قند به سرعت از طریق دستگاه گوارش جذب می‌شود و قند خون بالا می‌رود و به همان نسبت هم سریع افت می‌كند. با چند روز مصرف مداوم، بدن به لحاظ فیزیكی به سرعت وابسته می‌شود و توقف آن بسیار دشوار است.
 

اعتیاد به شیرینی‌ چیست؟

مصرف بیش از حد مواد شیرین كم‌كم باعث می‌شود فرد نتواند بدون آنها برای مدت طولانی زندگی كند. میلیون‌ها نفر به مصرف شیرینی‌ها اعتیاد دارند و متأسفانه بدتر از آن اینكه خود آنها نیز از ابتلا به آن آگاهی ندارند. پس از خوردن یك ماده شیرین، مغز مواد شیمیایی طبیعی به نام مواد شبه افیونی آزاد می‌كند كه احساس لذت را در بدن به وجود می‌آورد و بدن مقدار بیشتری از آن را طلب می‌كند. پژوهشگران بر این باورند كه هنگام مصرف شیرینی قسمتی از مغز كه فعال می‌شود و طلب شیرینی مجدد می‌كند، همان قسمتی است كه با مصرف مواد مخدر فعال می‌شود و مواد مخدر بیشتری طلب می‌كند.
 

عوارض جانبی مصرف بیش از حد شیرینی‌ها

اعتیاد به قند می‌تواند طول عمر افراد را 11 تا 20 سال كاهش دهد و این یك واقعیت است. بعلاوه، عوارض زیر از پیامدهای مصرف زیاد قند می‌باشند:
دیابت، بیماری قلبی، چاقی، اختلال در مغز، ضعف سیستم ایمنی، افزایش قندخون، پوسیدگی دندان و سوء‌تغذیه.
خوردن شیرینی عوارض بسیاری دارد و در برخی موارد افراد نمی‌توانند آن را تشخیص دهند، برای مثال اگر افراد معتاد به شیرینی یك روز آن را نخورند، كم‌تحرك خواهند بود و انرژی لازم را نخواهند داشت و گاه حتی دچار تكرر ادرار و تشنگی زیاد می‌شوند و حتی در زمان سیری نیز احساس گرسنگی زیاد می‌كنند.
 

درمان

خوشبختانه، با راهكارهای ساده می‌توان بر خوردن شیرینی غلبه كرد؛ اگرچه این راهكارها در عین سادگی برای افراد وابسته می‌تواند بسیار سخت باشد. اولین قدم برای غلبه بر میل و هوس خوردن شیرینی‌ها، دور كردن تمامی تنقلات و شیرینی‌ها از خانه است. هیچ نوع شیرینی نخرید و حتی هنگام خرید کردن نیز، از غرفه‌های فروش شیرینی‌ها دیدن نكنید.
 

غذاهای طبیعی بخورید

 بعد از خلاص شدن از شر تمامی تنقلات كه حتی شامل آرد سفید، برنج سفید و آبمیوه‌های غیرطبیعی نیز می‌شود، حال نوبت آن است كه رژیم غذایی خود را تغییر دهید و سبزیجات، میوه‌ها، محصولات لبنی، گوشت بدون چربی، ماهی، تخم‌مرغ، آجیل و دیگر مواد غذایی طبیعی را جایگزین آنها كنید. پس از چند روز قطع مصرف شیرینی‌ها و جایگزینی میوه‌ها و سبزیجات، حتی به تدریج میوه‌ها به نظرتان شیرین‌تر می‌‌رسند.
 

در صبحانه خود پروتئین‌ كافی مصرف كنید

مطمئن باشید كه خوردن پروتئین به عنوان صبحانه، شما را سیر می‌کند. تخم‌مرغ و دیگر پروتئین‌ها دیرهضم هستند و با ماندگاری بیشتر در معده قندخون را ثابت نگه داشته و هوس خوردن تنقلات را در طی روز كاهش می‌دهند.
 

ورزش
ورزش روشی مناسب برای غلبه بر وابستگی‌های شدید است و نه تنها موجب سلامت فیزیكی بدن می‌شود، بلكه به لحاظ ذهنی نیز شما را تقویت می‌كند و با ذهن و بدنی قوی، راحت‌ می‌توانید بر هوس خوردن شیرینی‌ها غلبه كنید.
 

زیاد آب بنوشید

مقادیر زیادی آب بنوشید و از نوشیدن نوشابه، آبمیوه، نوشابه‌های انرژی‌زا و غیره خودداری كنید كه همگی آنها حاوی قند هستند و ولع شما را برای مصرف شیرینی بیشتر می‌كنند. گاه احساس تشنگی و گرسنگی با یكدیگر اشتباه گرفته می‌شوند!
 

خواب كافی داشته باشید

مطالعات نشان می‌دهند افرادی كه كمتر از شش ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند، بیشتر در معرض ابتلا به مصرف بیش از حد قند قرار دارند. احساس خستگی بیشتر با مصرف قند بیشتر ارتباط مستقیم دارد.
 

به برچسب‌ها توجه کنید

در هنگام خرید به برچسب مواد غذایی دقت كنید. بسیاری از تولیدكنندگان برای فریب مصرف‌كنندگان از درج كلمه قند و یا شكر بر روی محصول خودداری كرده و نام‌هایی همچون ذرت فروكتوز، سوكروز، دكستروز، مالتوز، لاكتوز و یا ملاس را درج می‌كنند كه در واقع تمامی اینها همان محصولات حاوی شكر با نام دیگر هستند. همیشه محصولات عاری از قند كه كلمه بدون قند روی آن درج شده باشد، خریداری كنید. غلبه بر هوس خوردن شیرینی بسیار دشوار است؛ اما این بدان معنا نیست كه شما باید برای همیشه به قند اعتیاد داشته باشید. برای ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی باید از گام‌های كوچك آغاز كرد و به تدریج از پاداش زندگی سالم در آینده بهره‌مند شد.
منبع: دنیای تغذیه
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha