جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۹
کد خبر: 60092
سلامت نیوز: برای تشخیص قند پنهان (یا پیش دیابتی) 2 نوع آزمایش وجود دارد که در ادامه بررسی می کنیم.

دکتر نفیسه خالد بیگی، فوق تخصص غدد و بیماری های متابولیک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در پاسخ به اینکه برای تشخیص قند پنهان چه آزمایشی وجود دارد گفت: برای تشخیص قند پنهان یا پیش دیابتی 2 نوع آزمایش وجود دارد.

* قند خون ناشتا (FPG)
بیگی تصریح کرد: قند خون ناشتا (FPG) یک تست آزمایشگاهی است که بعد از 8 ساعت ناشتایی گرفته می شود که این تست سطح قند خون پلاسما را نشان می دهد.

وی در ادامه مطلب افزود: زمانی که افراد غیر دیابتی ناشتا هستند و صبحانه نخوردند سلول های بدن به قند نیاز دارند بنابراین در این هنگام  گلوکاگون ترشح می شود و کبد را تحریک می کند که قند وارد خون کند.

این فوق تخصص غدد تصریح کرد: چون بدن افراد سالم انسولین ترشح می کند و مانع افزایش ناگهانی قند خون می شود و قند ناشتا از 70-100mg/dl تجاوز نخواهد کرد.

بیگی در ادامه اظهار داشت: ولی چون در بدن افراد پیش دیابتی (قند پنهان) و دیابتی انسولین کافی برای حفظ قند خون ناشتا در محدوده ی طبیعی در بدن ترشح نمی شود اغلب اولین علامت در این افراد افزایش قند خون ناشتا است و که اگر فرد قند خون ناشتای mg/dl100-125 داشته باشد به عنوان پیش دیابتی در نظر گرفته می شود.

بیگی تصریح کرد: اگر چه fpg تست ارجحی، برای تشخیص پیش دیابت است ولی ممکن است از تست قند خون تصادفی هم استفاده شود.

وی در ادامه گفت: این تست می تواند هر زمانی از روز انجام  شود که اگر این قند ناشتا از mg/dl 100-125   بود نشانگر پیش دیابتی بودن افراد است.

** تست عمل گلوکز خوراکی OGTT
 این فوق تخصص غدد تصریح کرد: تست دیگر تست عمل گلوکز خوراکی OGTT است که معمولا صبح ها انجام می شود چرا که به قند ناشتا هم نیاز دارد.

وی در ادامه مطلب خود افزود: باید افراد قبل از این تست 12-8 ساعت ناشتا باشند.

بیگی اظهار داشت: اول قند ناشتای شما را اندازه گیری می کنند و بعد به شما محلول آب و 75 گرم گلوکز می دهند که بنوشید و سپس قند 1 و 2 ساعت شما را اندازه گیری می کند.

این فوق تخصص غدد خاطر نشان کرد: قند 2 ساعته بین mg/dl200-140  به عنوان قند پنهان (پیش دیابتی) و بالای mgdl200 به عنوان دیابت شناخته می شود.

بیگی اظهار داشت: افراد پیش دیابتی در معرض خطر بیشتری برای بروز دیابت هستند.

امیری در ادامه در پاسخ به اینکه برای کنترل قند خون چه باید کرد، گفت: اگر همیشه قند خونتان بالا است شاید لازم باشد که نوع درمان شما تغییر کند.

وی در ادامه مطلب خود افزود: وقتی سن دیابت شما بالاتر می رود دیگر مانند گذشته به درمان پاسخ نمی دهد.

این فوق تخصص غدد تصریح کرد: شاید لازم باشد درمان در جهت کنترل قند خونتان کمی تغییر کند.

امیری در ادامه اظهار داشت: مثلا شاید پزشکتان به شما توصیه کنند که نوع تغذیه و یا میزان فعالیت فیزیک خود را تغییر دهید.

وی خاطر نشان کرد: و یا اینکه دوز انسولین یا تعداد قرص های شما افزایش یابد و یا به جای قرص از انسولین استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha