متاسفانه ارز مرجع به شرکت های وارد کننده دارو اختصاص نیافته و نیاز به ارز برای دارو 2500 میلیون دلار است.

سلامت نیوز: متاسفانه ارز مرجع به شرکت های وارد کننده دارو اختصاص نیافته و نیاز به ارز برای دارو 2500 میلیون دلار است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران دکتر دستجردی وزیر بهداشت، در خصوص وضعیت دارویی کشور گفت : ما در وزارت بهداشت یک ستادی به نام تدابیر ویژه دارو و تجهیزات پزشکی داریم که 3 روز در هفته هر بار دو تا سه ساعت مسائل مربوط به تامین دارو را در آن به شدت پیگیری می کنیم از ابتدای سال 91 تا پایان شهریور متاسفانه ارز برای دارو که جزو اولویت اصلی کشور است به شرکت های وارد کننده دارو اختصاص نیافته که از انتهای شهریور با پیگیری های فراوان موفق شدیم 600 میلیون دلار ارز را در اختیار شرکت های دارویی برای واردات دارو اختصاص دهیم البته نیاز ما به ارز دارو 2500 میلیون دلار است .
 
وی گفت : علی الرغم اینکه ذخایر دارویی خوبی تعبیه کردیم اما اینها به تدریج مصرف شدند و تلاش فراوانی را برای تامین ارز ما بقی داروها می کنیم و امیداوریم بانک مرکزی میزان ارز مورد نیاز را با سرعت بیشتری در اختیار ما قرار دهد. در حال حاضر به دنبال ذخیره دارویی هستیم و امیدواریم ارز بیشتری در اختیار شرکت های وارد کننده دارویی قرار گیرد.همچنین ما شرکت های تک نسخه ای داریم که همگی اینها مجوز داشتند تا برخی داروهای خارجی را وارد کرده و در اختیار مردم قرار دهند اما با توجه به اینکه برخی از پزشکان اصرار داشتند که دارو باید حتما خارجی باشد تا بیمارشان آنرا مصرف کند و با توجه به اینکه به دنبال این هستیم تا نظرات مردم را جامه ی عمل بپوشانیم به شرکت های تک نسخه ای اجازه دادیم که برخی داروهای تک نسخه ای را وارد کنند و با توجه به اینکه باید ارز آزاد تهیه کنند و در حال حاضر ارز آزاد 3500 تومان می باشد و قیمت دارو برای آنها 3 برابر می شود ، این شرکت ها دست نگه داشتند چرا که فکر می کنند دارو را تهیه کرده و خریدار نباشد .
 
وی گفت : برخی از داروها از جمله پنتاسا که برای کولیت است و با توجه به اینکه برخی شرکت های تک نسخه ای نمی خواهند این ریسک را بکنند که دارو را وارد کرده و خریدار وجود نداشته باشد ما به دلیل اینکه این  شرکت ها نگران عدم فروش دارو نباشند با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و 13 آبان و برخی افرادی که در زمینه ورود داروهای تک نسخه ای تبحر دارند در حال تاسیس مرکزی هستیم تا داروهای مورد نیاز تک نسخه ای را  برای بیماران وارد کنیم اگر چه این داروها با همان نرخ ارز آزاد است.
 
از ابتدای سال 2012 مقالات علوم پزشکی 42 درصد شده

 
وزیر بهداشت در ادامه افزود : در حال حااضر جایگاه خوبی از نظر علمی در جهان داریم امروز بر اساس رتبه بندی اسکوپوس رتبه 20 علوم پزشکی را در دنیا داریم و از نظر علوم دارو سازی به رتبه 16 در دنیا رسیدیم همچنین 27 درصد مقالات علوم پزشکی خاورمیانه مربوط به ایران است و 42/1 درصد مقالات را در بین جهان داریم و در ابتدای سال 2012 نسبت به ابتدای سال 2011 مقالات علومی پزشکی ما 42 درصد افزایش داشته .
 
وی گفت : ما سرعت رشد بالایی داریم و امیدواریم دچار کمبود بودجه ای نشویم و با وجود اینکه 97 درصد داروها را خودمان تولید می کنیم و 50 درصد مواد اولیه دارویی را نیز تولید می کنیم اما گرفتاری ورود مواد اولیه دارو را داریم . ما در حال حاضر 14 داروی بیوتکنولوژیک با فناوری بالا را رونمایی کردیم و جزو 4 کشور اول منطقه هستیم و 56 دارو را نیز در حال حمایت داریم که همگی فناوری بالا دارند . در کنار آن 320 قلم دارو نیز در فراخوان سوم اعلام کردیم که محققان بر روی آن کار می کنند.
 
دستنجردی تصریح کرد : دارو یک محصول استراتژیک است و از نان شب هم واجب تر است ما تلاش زیادی در 6 ماه اول سال انجام دادیم که ارز مرجع در اختیار شرکت های دارویی قرار گیرد اما موفق نشدیم و نمی دانیم که این ارز در کجا مصرف  شده است .
 
وی با اشاره به اینکه باقیماندن دارو در داخل گمرک نتیجه کمبود ارز است گفت : با مسئولان گمرک تماس گرفتیم تا برخی از موارد دارویی را که دچار مشکلات قانونی بود کمک کنند تا بتوانیم ترخیص کنیم و این اتفاق افتاد اما متاسفانه مشکل کمبود ارز را داریم . تجهیزات پزشکی ما نیز جزو اولویت دوم همراه با دارو قرار نگرفته و اگر چه با وزیر صنعت صحبت کردیم و جایگاه تجهیزات را بالا آوردیم ولی وارد کنندگان تجهیزات پزشکی نتوانستند از ارز مرکز مبادلات استفاده کننده و مجبور شدند ارز آزاد بخرند  یکی از نتایج آن این شده که قیمت کیت تشخیص آزمایشگاهی برای بیمارستان ها 4 برابر شده و حتی نخ جراحی نیز به دو برابر رسیده است .
 
   تعرفه ها افزایش پیدا نمی کند

 
وزیر بهداشت گفت : به هیچ وجه قصد افزایش تعرفه را نداریم و به دنبال این هستیم که هیچ ضرری متوجه مردم نشود و دولت باید کمبود را تامین کند . همچنین هر ام آر آی که از مردم گرفته می شود 170 هزار تومان برای بیمارستان های دولتی ضرر دارد و این به دلیل 7 برابر شدن گاز هلیوم می باشد که برای سرپا نگه داشتن دستگاه های ام آر آی است.
 
   8/16 درصد مردم هیچ بیمه ای ندارند
 
دستجردی با اشاره به اینکه 83 درصد مردم بیمه پایه دارند افزود : 14/5 درصد مردم دو دفترچه دارند و 8/16 درصد جمعیت ما هیچ بیمه پایه ای ندارند و سازمان بیمه سلامت تعهد داده که همه بتوانند بیمه شوند . همچنین یکی دیگر از کارهای ضروری ما ساماندهی اورژانس بیمارستانی است که در خرداد سال 89 سند ارتقای آن را به همه بیمارستان ها ارسال کردیم که باید متخصص مقیم ، متخصص طب اورژانس و سایر شاخص ها در اورژانس باشند و طبق بررسی ما دیدیم که تمام بیمارستان های بالای 30 هزار مراجعه کننده تمام این شاخص ها را انجام دادند و نتیجه آن این بود که بیش از 80 درصد رضایتمندی مردم را داشتیم .
 
 استاندارد بالای داروهای ایرانی باعث قاچاق آن ها شده
 
وی گفت : ما مجوزی برای تولید و ورود به بازار دارو داریم و اگر دارویی حداقل استاندارد لازم را نداشته باشد به بازار وارد نمی شود و تنها 7 درصد داروها کف استاندارد را دارند و مابقی بیش از استاندارد تعیین شده را دارد و برای همین داروی ما قاچاق می شود و یکی از معضلات ما خروج بی رویه دارو است چرا که هم قیمت آن ارزان است و هم قیمت بالایی دارد.
 
  بیش از 5 هزار مرکز درمانی به شبکه شمس مجهز شدند

 
دستجردی افزود : برنامه پزشک خانواده برنامه ناگزیر ما برای خروج از بن بست بهداشت و درمان است و به دنبال این هستیم که این برنامه را در تمام شهر ها اجرا کنیم در حال حاضر نیز 35 دانشگاه علوم پزشکی اعلام آمادگی کردند و یکی از مشکلات ما کمبود اعتبار است که اگر بخواهیم این برنامه را تا 7 ماه آینده در نیمی از شهرها اجرا کنیم به 800 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم .
 
وی خاطر نشان کرد : از راه های مختلفی در تلاش هستیم که مسیر ورود دارو را جبران کنیم تا هیچ صدمه ای متوجه مردم نشود و امیدواریم  تعهدی که بانک مرکزی داده تا ارز مورد نیاز را به شرکت های دارویی اختصاص دهد زودتر صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha