مدیر بخش فرزیس سازمان انتقال خون ایران با بیان این با بكارگیری شیوه فرزیس در بخش ویژه‌ای در سازمان انتقال خون ایران، امكان تهیه دارو و فراورده پلاسمایی اختصاصی و ویژه هر فرد (با استفاده از پلاسمای فرد) وجود دارد، گفت: بدین ترتیب تحولی نوین در سازمان انتقال خون ایران ایجاد می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر حمید ذاكری در جمع خبرنگاران با اشاره به راه اندازی بخش فرزیس با قابلیت‌های ویژه و تمركز براستم سل فرزیس و پلاكت فرزیس در سازمان انتقال خون تا پایان سال، اظهار كرد: سیاست وزارت بهداشت بر single donor platlet متمركز شده است كه این بدان معناست كه یك واحد پلاكت مورد نیاز بیمار فقط از یك دهنده تهیه می شود.

وی در ادامه توضیح داد: در شرایط عادی و با بكارگیری از روشهای موجود برای تهیه یك واحد پلاكت از خون شش اهدا كننده استفاده می‌شود. حال آن كه در شیوه نوین پلاكت فرزیس طی دو تا سه مرحله (بر حسب شرایط جسمانی فرد) از یك دهنده شش واحد پلاكت گرفته می‌شود.

ذاكری از فواید این روش را كاهش احتمالی شكست درمان بیمار در نتیجه ایجاد واكنش آلوایمیولیزیشن (واكنش بدن در برابر عوامل غیر خودی و تولید آنتی بادی علیه آن) عنوان كرد و افزود: چنانچه پلاكت از بستگان درجه یك بیمار تهیه شود (به علت HLA تیپ یكسان) احتمال بروز واكنشهای ایمنی كمتر است.

وی با بیان اینكه افرزیس شامل لوكوفرزیس، پلاكت فرزیس، و آر بی سی فرزیس است، گفت: استم سل فرزیس نیز در درمان بیماران سرطانی كاربرد دارد.

مدیربخش فرزیس سازمان انتقال خون ایران در توضیح شیوه فرزیس گفت: در این روش با دو هدف تولیدی و درمانی با بهره گیری از دستگاه‌های خودكار خون فرد گرفته و سپس جزء یا اجزاء ‌مورد نیاز از خون فرد جداسازی شده و مابقی اجزاء به بدن وی برگردانده می شود.

ذاكری افزود: بدین ترتیب می‌تـوان با استفاده از این شیوه نوین، پلاسمای فرد را گرفته و به دارو و فراورده‌های دارویی ویژه فرد بیمار تبدیل كرد. این در حالیست كه امروزه ثابت شده اثر بخشی هر داروی یكسان به لحاظ نژادی و ژنتیكی برای فرد بیشتر است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha