سلامت نیوز: یک روانپزشک معتقد است کاهش انرژی، بی‌تحرکی، پایین آمدن عملکرد و فکر کردن مداوم راجع به مرگ از علائم افسردگی پاییزی است.

دکتر صیفوری در گفت وگو با ایسنا، در خصوص افسردگی‌های فصلی گفت: این شاخه از افسردگی از الگوهای چرخش فصلی تبعیت می‌کند و عمدتا در پاییز و زمستان تظاهر می‌یابد.

وی از این افسردگی با عنوان افسردگی S.A.D یاد کرد که به دلیل حساسیت سیستم مغزی نسبت به کاهش و همچنین بالا رفتن میزان هورمون ملاتونین رخ می دهد.

به گفته این پزشک متخصص، افراد مبتلا به افسردگی پاییزی از چیزی لذت نمی برند و در انجام کارهای معمول خود دچار کاهش عملکرد و بی‌انگیزگی می‌شوند.

صیفوی ادامه داد: یک فرم از افسردگی‌های فصلی نیز در بهار مشاهده می‌شود که در این حالت علائم فرد معکوس افسردگی پاییزی است و دچار سرخوشی و حالت‌های پرانرژی می‌شود.

این روانپزشک تمام شاخه‌های افسردگی را به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم بندی کرد و افزود: افرادی که افسردگی پاییزی آنها در حد خفیف است، می‌توانند با استفاده از نوردرمانی و پرداختن به کارهای لذت بخش و همچنین ورزش کردن علائم بیماری خود را کنترل کنند.

به گفته این روانپزشک قرار گرفتن در معرض نورآفتاب می تواند علائم این بیماری را تا حدودی کاهش دهد.

وی یادآور شد: اشخاصی که در مرحله شدید و متوسط هستند و دائما به خودکشی فکر می کنند به نوردرمانی جواب نمی دهند و باید تحت درمان دارویی قرار گیرند.

صیفوری همچنین اخلاقیات هر فرد را موتور محرکه بدن او دانست و تاکید کرد: اگر به درمان افسردگی بی‌توجهی شود، زندگی فردی و اجتماعی فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی افزود: افراد افسرده نمی‌توانند از استعدادها و حداکثر توان خود استفاده کنند و روابط شغلی و عاطفی آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد به گونه‌ای که بسیار زودرنج و عصبی می‌شوند.

این پزشک متخصص تصریح کرد: اگر افسردگی فصلی را درمان نکنیم اختلال دوقطبی در فرد ایجاد می شود که علائم شدیدتر و درمان سخت تری دارد.

صیفوری با اعلام اینکه افسردگی در خانم‌ها از آقایان شایع‌تر است، خاطرنشان کرد: از هر پنج نفر افسرده چهار نفر خانم هستند. مسائل ژنتیکی، ویژگی‌های هورمونی، نوع روابط عاطفی، شیردهی، زایمان و غیره از جمله مواردی است که میزان افسردگی در زنان را افزایش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha