سلامت نیوز: رییس شبکه فراهم آوری اعضای بیماران مرگ مغزی کشور، گفت: فرهنگ اهدای عضو بیماران مرگ مغزی باید در کشور نهادینه شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، کتایون نجفی زاده در همایش همدلی در استان زنجان افزود: باید ضرورت و اهمیت اهدای عضو و نقش آن در نجات جان سایر بیماران برای عموم اقشار جامعه تبیین شود.

وی گفت: اهدای هشت عضو هر بیمار مرگ مغزی، زمینه نجات جان هشت بیمار دیگر را فراهم می کند و خانواده های آنان نباید از انجام چنین اقدام خداپسندانه ای دریغ کنند.

نجفی زاده اظهار کرد: زمان مرگ مغزی افراد تمام رگ های حیاتی خون و اکسیژن رسان به مغز بسته می شود و در نهایت مغز تمام انسجام و بافت اصلی خود را از دست می دهد.

رییس شبکه فراهم آوری اعضای بیماران مرگ مغزی کشور گفت: بیمار مرگ مغزی در حقیقت زنده نیست و اکسیژن رساندن به بدن وی موجب پمپاژ قلب و حیات سایر اندام ها به طول حداکثر دو هفته می شود.

وی بیان کرد: بافت مغز بیمار مرگ مغزی علاوه بر آنکه توان رفع مشکل خود را ندارد، بلکه زمینه مرگ تدریجی سایر اندام ها را نیز فراهم می کند و از این رو باید خانواده ها پیش از آنکه مرگ اعضا فرا رسد، رضایت خود را نسبت به اهدای عضو بیمار اعلام کنند.

نجفی زاده افزود: اهدای عضو بیماران مرگ مغزی بدون رضایت خانواده آنان غیر ممکن است و خانواده ها نیز باید متوجه باشند که هرگز با هیچ روش درمانی نمی توان کمکی به بهود حال بیمار آنان کرد.

رییس شبکه فراهم آوری اعضای بیماران مرگ مغزی کشور، بیان کرد: متاسفانه در برخی از فیلم ها زنده شدن بیماران مرگ مغزی را به نمایش می گذارند و به این طریق رگه های امید کاذبی به قلب خانواده های آنان می تابانند.

وی گفت: با هماهنگی های صورت گرفته با وزارت بهداشت و صدا و سیمای کشور، از این پس پخش و انتشار فیلم هایی که به هر نحو ممکن مانع از تشویق خانواده ها به اهدای عضو شود، جلوگیری خواهد شد.

نجفی زاده نقش رسانه ها را در زمینه آگاه سازی و اطلاع رسانی درست از اهمیت اهدای عضو در جامعه برجسته دانست و افزایش آمار موجود در این زمینه را مستلزم همکاری گسترده آنان عنوان کرد.

رییس بیمارستان مدرس تهران نیز در این مراسم، گفت: باید حقوق بیماران خاص در کشور تدوین شود و مسولان موظف به رعایت و اجرای آن شوند.

سید احمد تارا، افزود: در صورتی که این حقوق تدوین و به مراجع و دستگاه های ذیربط ابلاغ شود، شرایط بهترین برای حضور بیماران خاص در جامعه ایجاد می شود.

وی بیان کرد: باید نگاه خیرین و انجمن های خیریه از دولت محوری تغییر پیدا کند و به این طریق دولت و مجلس به وظیفه اصلی خود یعنی حمایت از حامیان بیماران بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha