سلامت نیوز :  شمارش معكوس برای تبدیل زباله‌های تهران به انرژی برق روشن شده و پایتخت آماده استقبال از بزرگ‌ترین سامانه هاضم خاورمیانه است. مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران به روزنامه تهران امروز خبر می‌دهد: «تولید برق از پسماندهای خانگی با افتتاح بزرگ‌ترین سامانه هاضم (دایجستر) خاورمیانه به زودی امكان‌پذیر خواهد شد.»

تحول بنیادی در مدیریت پسماند شهر تهران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ آمارهای مدیریت شهری حكایت از آن دارد كه تهرانی‌ها روزانه هفت هزار و 500 تن زباله تولید می‌كنند كه این تولید انبوه زباله در این كلانشهر آن را در زمره شهرهای با حجم تولید زباله بالا قرار داده است.این در حالی است كه به گفته شهردار تهران، در پایتخت روزانه سه بار زباله‌ها جمع‌آوری می‌شوند و هر بار 7 هزار و 500 تن زباله جمع‌آوری می‌شود كه می‌توان گفت كه 22 هزار تن زباله به صورت روزانه در تهران تولید می‌شود. این آمار، هر چند رقمی غیر قابل باور تلقی می‌شود اما واقعیتی است كه هر روز مدیریت شهر تهران با آن روبه‌روست.تحول در مدیریت پسماند یكی از مسائلی است كه به جرات می‌توان گفت مدیران پایتخت در 6 سال اخیر به آن توجه ویژه‌ای داشته‌اند، به گونه‌ای كه اولین قدم شهرداری تهران برای حل معضل جمع‌آوری زباله‌ها از شهر، مكانیزه كردن جمع‌آوری آنها بود. مجتبی عبداللهی در خصوص نحوه اجرای سیستم مكانیزه جمع‌آوری زباله به تهران امروز می‌گوید: «اجرای این طرح احتیاج به برنامه‌ریزی و از همه مهم‌تر ورود سرمایه‌گذار و ایجاد زیرساخت‌های لازم داشت. در روش‌های قبلی جمع‌آوری زباله در تهران حدود دو میلیون نقطه برای جمع كردن زباله‌ها از در خانه شهروندان وجود داشت كه با مكانیزه كردن ارائه این خدمات، به 60 هزار نقطه كاهش یافت.این ‌ كار ساده‌ای نیست.»

تولید 2 مگاوات برق از زباله‌های تهران

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به تولید روزانه 7000تن پسماند در پایتخت تاكید می‌كند: «این حجم انبوه زباله اگر به درستی مدیریت نشود درآینده‌ای نه چندان دور به فاجعه‌ای زیست‌محیطی بدل خواهد شد.»

به اعتقاد عبداللهی طی چندسال اخیر با اقدامات صورت گرفته،دفن سنتی و مستقیم زباله‌ها به‌طورکامل متوقف شده و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به عنوان متولی اصلی آن، کاهش آثار سوء زیست‌محیطی را اولویت کاری خود قرار داده است. آنطور كه معاون شهردار تهران توضیح می‌دهد، سامانه استحصال انرژی از پسماندها به روش هاضم نخستین قدم برای تبدیل زباله‌های تهران به برق است.در واقع این سامانه اولین طرح در ایران و بزرگ‌ترین سایت در خاور میانه است که در زمینی به وسعت 3 هکتار در محدوده منطقه 4 شهرداری ساخته شده است.

عبداللهی در خصوص مشخصات فنی و تکنولوژیکی این طرح نیز به روزنامه تهران امروز توضیح می‌دهد: «تکنولوژی به‌کار رفته در این پروژه بر اساس استاندارد CE اروپا و نوع سازه آن‌بتنی است.‌به ‌گفته معاون خدمات شهری این سامانه دارای یک خط پردازش، اتاق کنترل، اتاق‌های پمپ و 14مخزن است.» مطالعات اولیه كارشناسان شهری و مدیریت پسماند پایتخت نشان می‌دهد كه ظرفیت خط پردازش سامانه استحصال انرژی از پسماندها به روش هاضم 300تن در یک شیفت کاری خواهد بود. پیش بینی‌های اولیه حكایت از آن دارد كه 200تن آن به عنوان پسماند‌تر جهت ورود به سیستم هاضم و مابقی آن به عنوان پسماند خشک بازیافت و یا به عنوان سوخت استفاده شود. معاون خدمات شهری شهرداری تهران می‌گوید: «توان تولید الکتریسیته سامانه هاضم در مرحله اول 2مگاوات ساعت برق در روز است وکود کمپوست با کیفیت مرغوب دیگر خروجی آن خواهد بود. جالب است بدانید كه پسماندهای «تر» پس از خرد شدن به طور متوسط

به مدت 21 روز در مخازن مختلف سیستم هاضم به واسطه حرارت، رطوبت و فعالیت میکروارگانسیم‌ها فراوری شده و در نهایت گاز متان تولیدی پس از خالص سازی برای تولید الکتریسیته مصرف می‌شود.»

اجرای تجربه موفق جهانی تبدیل زباله به برق در پایتخت

احداث نیروگاه‌های تبدیل زباله به برق، از جمله برنامه‌های بلند مدتی است كه مدیریت شهر تهران بر آن تاكید دارد. كاری كه طرح مطالعاتی و تحقیقاتی آن نزدیك به دو سال طول كشید و مرحله بعد شناسایی سرمایه‌گذاران و انعقاد قرارداد با آنها بود. در دو سال اخیر 2 نیروگاه تبدیل زباله به برق جانمایی و تجهیز كارخانه‌های آن نیز شروع شد. مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران در این باره به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «قرار داد اولین نیروگاه تبدیل زباله به انرژی سال 89 منعقد و قرارداد دومین نیروگاه نیز در ابتدای سال 90 منعقد شد.» مطالعات جهانی كارشناسان شهری در این خصوص نشان می‌دهد كه اکنون در دنیا 600 نیروگاه زباله سوز در 35 کشور جهان ساخته شده و در حال بهره‌برداری است که مجموع ظرفیت زباله سوزی آنها 130 میلیون تن زباله جامد شهری در سال است. به گفته معاون شهردار تهران نخستین نیروگاه تولید برق از زباله‌های تهران در منطقه 4 ساخته شده و به زودی نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

تولید برق از طلای كثیف

اگر چه در كشورهای توسعه یافته از تبدیل طلای كثیف به انرژی نزدیك به 100 سال می‌گذرد اما بهره‌برداری آزمایشی از نخستین نیروگاه زباله‌سوز پایتخت در نیمه دوم سال 91 به انتظار 50 ساله تهرانی‌ها پایان می‌دهد. انتظاری كه در طول این سال‌ها به دلیل توجه مدیران قبلی شهر تهران، كهریزك را به یك زباله‌دانی تبدیل كرده بود اما با تدابیر مدیریت جدید شهر تهران، قرار است كه به جای كوه زباله‌هایی كه قبلا در جنوبی‌ترین منطقه پایتخت روی هم تلنبار می‌شد این بار در چهار گوشه پایتخت نیروگاه‌های زباله‌سوز، طلای كثیف تهرانی‌ها را به انرژی برق تبدیل كند و در آینده‌ای نه چندان دور كهریزك به فضایی سبز تبدیل شود. به رغم آنكه‌ اكنون مدیریت شهر تهران خیز بلند خود را برای ساخت نیروگاه‌های تبدیل زباله به برق در چهار گوشه پایتخت برداشته است اما كارشناسان شهری براین باورند كه هدف اصلی شهرداری تهران از اجرای این طرح تولید انرژی برق نیست.

مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران در این باره نیز به روزنامه

تهران امروز می‌گوید: «هدف اصلی شهرداری ازاین اقدام تولید انرژی برق نیست بلکه برق یکی از خروجی‌‌های استفاده از روش سوخت زباله ‌هاست، از سوزاندن زباله می‌توان بهره‌برداری‌های مختلفی‌ كرد که تولید انرژی برق یکی از آنهاست که کمترین مخاطرات زیست‌محیطی را همراه دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha