شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 60139
سلامت نیوز : پنجمین جلسه کمیته ارزیابی و برآورد خسارت زلزله احتمالی تهران با حضور اعضای 20 گانه و شامل نمایندگان وزارت دفاع و نیروهای مسلح و نمایندگان وزارت‌خانه‌های مختلف روزهای پایانی هفته گذشته برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ عبدالله مظفری، معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اعلام این خبر گفت: «این کمیته با هدف تصویب پیش نویس شرح وظایف اعضای كمیته و كلیات برنامه عمل و نقشه راه در هنگام بروز زلزله با در نظر گرفتن توانمندی‌های سازمان‌های عضو جلسات متعددی را در دستور کار قرار دارد تا هر چه زودتر بتواند برای بروز سوانح‌ طبیعی آمادگی لازم را کسب کند.»

او افزود: «20 كمیته تخصصی در زمینه ارزیابی و برآورد خسارت زلزله وجود دارد كه حدودا 20 سازمان عضو آن بوده و معاونت پیشگیری و خطر پذیری، ریاست این كمیته را بر عهده دارد.» به گفته رئیس کمیته ارزیابی و برآورد خسارت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نرم‌افزاری با كمك اساتید دانشگاه‌های كشور تهیه شده كه برآورد خسارت را بر اساس سناریوهای مختلف انجام می‌دهد. در آن تعداد كشته‌ها، مصدومین، پناه جویان و ساختمان‌هایی كه تخریب شده برآورد می‌شود.

مظفری در ادامه تصریح کرد: «ما هم‌‌اكنون فرم اطلاعات وقایع متصوره در صورت وقوع زلزله را محله به محله آماده كرده‌ایم كه در آن 100ركورد اطلاعاتی وجود دارد. و راهكارهای پیشنهادی برای پیشگیری از وقوع خسارت یا كاهش تاثیرات ناشی از وقوع زلزله را در آن اشاره كرده‌ایم. اینها را در اختیار واحدهای تخصصی قرار داده‌ایم. برنامه هشدار سریع با تكیه بر تكنیكهای روز جهان به صورت مردم محور است و به‌عنوان یكی از برنامه‌های شاخص معاونت پیشگیری است كه امیدواریم فاز اول آن را تا پایان سال راه‌اندازی كنیم. در این طرح حادثه، پیش از وقوع شناسایی و از طریق سامانه‌های اطلاع‌رسانی مانند موبایل مردم خبر را دریافت می‌كنند و در صورت قطع سیستم موبایل باید بلندگوهایی در سوله‌های مدیریت بحران پیش‌بینی شود.»

او همچنین ادامه داد: «بسته به نوع حادثه ممكن است به طور مثال یك ساعت قبل از توفان، 15 دقیقه قبل از وقوع سیل یا 15 ثانیه قبل از وقوع زلزله اطلاع‌رسانی شود.»

مظفری در این جلسه نیز تاكید كرد: «تكلیف و وظیفه ما حفاظت از جان و مال همشهریان است. واقعیت این است كه دانش امروز بشر نمی‌تواند زمان دقیقی را برای زلزله معین كند و مشخص نماید كه زلزله در چه زمانی، با چه شدتی و در چه محلی اتفاق می‌افتد. اما قبل از وقوع زلزله تغییرات و نشانه‌هایی بروز می‌كنند كه در پیش‌بینی زلزله قابل استناد و استفاده هستند و آنها را پیش نشانگرهای زلزله می‌نامند.»

رئیس کمیته ارزیابی و برآورد خسارت زلزله تهران، با اشاره به احتمال وقوع زلزله سریع در شهر تهران از لزوم آمادگی بیشتر و تقسیم وظایف میان نهادهای مختلف خبر داد و افزود: «در مورد تهران صورت مسئله، اتفاق افتادن یا نیفتادن زلزله و مكان و زمان آن نیست؛ بلكه صورت مسئله اصلی این است كه ما باید آمادگی مواجهه با آن و برنامه‌هایی برای پایداری و کاهش خطرپذیری شهر را داشته باشیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha