سلامت نیوز :سخنان آقای كردوانی كه فرموند دریاچه را به حال خود رها كنیم تا خشك شود دور از انتظار است و تعجب می‌كنم كه آیا ‏ایشان وسعت دریاچه را می‌دانند یا خیر. دریاچه ارومیه با طول 167 كیلومتر و عرض متغیر بین 37 تا 54 كیلومتر، حدود پنج ‏هزار كیلومتر مربع مساحت دارد. ایشان كه پیشنهاد دادند نمك‌های دریاچه را جمع‌آوری كنند و جایش شن و ماسه ریخته شود، ‏آیا برآورد كرده‌اند كه چه مقدار انرژی برای جمع‌آوری نمك‌ها لازم است. در ثانی تا عمق 80 متری دریاچه نمك وجود ‏دارد به همین دلیل آب دریاچه شور است. از آنجایی كه ارزان‌ترین ماده‌یی كه در خانه همه ما پیدا می‌شود، نمك است گمان ‏می‌كنید این حجم نمك با این هزینه به درد چه كسی خواهد خورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ چه كسانی می‌خرند و مصرف می‌كنند. از نگاه افرادی كه ‏كارشناس این جریان هم هستند، به جای احیای دریاچه به دنبال تئوری حذف آن رفته‌اند كه به هیچ عنوان عملی نیست. این ‏دریاچه باید به همین شكل نمكزار بماند و سنگ‌های نمك آن به ریزگردهای نمكی تبدیل شوند و مردم را تحت تاثیر قرار دهد. ‏شاید با این اتفاق، فكری به حال دریاچه از دست رفته شود. حدود هفت تا 12 میلیون نفر از مردم تحت تاثیر این مساله قرار می‌گیرند، ‏باید فكری به حالش بكنیم، فكری هم كه می‌توان كرد این است كه دولت به وزارت نیرو دستور دهد تا سه میلیارد و 700 میلیون ‏متر مكعب آب را از پشت سدهای 36 گانه روانه دریاچه كند. ‏نظر من برخلاف نظر دكتر كردوانی، این است كه دریاچه در سال هفت میلیارد مترمكعب آب دریافت می‌كرد، از این آب 5/5 ‏میلیارد را رودخانه‌ها، نیم میلیارد را چشمه‌ها و آب‌های سطحی و یك میلیارد را هم باران و برف و نزولات تامین می‌كردند. ‏شاید میزان نزولات كاهش یافته باشد، اما به خشكسالی نرسیدیم. حتی اگر خشكسالی هم باشد اگر سدهای وزارت نیرو اجازه دهد ‏و آب را به دریاچه بریزد، با سه میلیارد و 700 میلیون متر مكعب آب دریاچه احیا خواهد شد.

خشكسالی كه به پشت سدهای پرآب نرسیده ‏است. اما دریاچه هر چقدر سطحش پایین‌تر رود میزان تبخیر و از دست دادن آب آن هم بیشتر خواهد شد. حال سوال این است ‏كه اگر وزارت نیرو سه میلیارد و 700 میلیون مترمكعب آب پشت سدهایش ندارد پس برای چه آنها را احداث كرده است و اگر ‏مشكل بی‌آبی داشت، چرا درصدد احداث چهار سد دیگر هم بود؟ برنامه‌ریزی اینها شده مثل گاوی كه پنج من هم نمی‌تواند شیر دهد ‏و انتظار 10 من شیر از آن دارند. ‏دریاچه ارومیه را می‌شود احیا كرد، باید احیا كرد، فقط نیاز به همت دارد و عمل. آب‌ها را به دریاچه برسانند تا جان بگیرد. ‏متاسفانه بهانه وزارت نیرو این بود كه اگر آب را باز كنیم كشاورزان در بالادست از آب برمی‌دارند، خوشبختانه چیزی كه در ‏كشور ما فراوان است نیروی قهریه است، چرا نیروی انتظامی را مسوول رسیدگی به آب در مسیر سدها تا دریاچه نمی‌كنند تا ‏كسی برای خود آب نكشد. ‏نمك از عناصری است كه تا آب هست هیچ خطری ندارد، وقتی آب را از دست بدهد، تحت تاثیر فرسایش رسوب می‌كند، با باد ‏حركت می‌كند و با سرعت یك متر بر ثانیه راه می‌افتد و حوالی خود را نمكی می‌كند. این خبر هم كه بادهای نمكی در راه است ‏خبری درست و طبق پیش‌بینی كارشناسان است.

 ‏تا به حال هم وزارت نیرو تعلل كرده است. 3 سال پیش عده‌یی از مردم در اعتراض به خشك شدن ارومیه اطراف آن جمع ‏شده بودند كه همه توسط نیروی انتظامی دستگیر و بازداشت شدند. از سرنوشت‌شان اطلاعی ندارم، اما در همان زمان در ‏سفرهای استانی دولت، احمدی‌نژاد تصمیم گرفت آب را از حوضه‌های دیگر آبی بیاورند تا ارومیه جان بگیرد. از ‏طرفی دیگر تز باران مصنوعی داده شد كه عملی نیست. نظریه دیگر ارتقای سیستم آبیاری بود كه به كرت نریزند و آبیاری ‏قطره‌یی ایجاد شود تا اتلاف آب به حداقل برسد. اما هیچ كدام از این تزها عملی نشد. حال با این احوال چه توریستی بیاوریم تا ‏چه را ببیند؛ شوره‌زاری كه زمانی دریاچه بوده است؟ 39 سال پیش در فیلمی كه در آن بودم به نام ‏RETURNE OF ‎FLAMINGO‏ فلامینگوها را می‌گرفتم و آنها را علامت‌گذاری می‌كردم. توریست برای دیدن این فلامینگوها به سفر می‌رود نه دیدن ‏شوره‌زار ارومیه. هم‌اكنون تمام تاسیسات اطراف دریاچه درب و داغان‌اند، قایق‌ها تنها شده‌اند و همه اینها در دامن وزارت ‏نیرو در حال اجراست. ‏

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha