شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 60153

وقتی ظرفیت پرستاری 100 برابر شود ولی انگیزه ای نباشد اهمیتی ندارد. پرستار وقتی هویت شغلی ندارد و تعرفه ای برای شغلی که مقام چهارم علمی جهان را دارد تعریف نشده و انگیزه ای هم نخواهد داشت.

صادرات پرستاران 6 میلیون تومانی!
سلامت نیوز : کمبود پرستار در بیمارستان های کشور با اجرانشدن قانون تعرفه پرستاری موجب شده تا نظام درمانی کشور با بحران نیروی پرستاری و خداحافظی برخی پرستاران مواجه شود. این در حالی است که برخی کشورها خواستار استخدام پرستاران ایرانی با حقوق ماهانه دو هزار دلار یا 6 میلیون تومان شده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازحمایت  ؛ سال 1294 هجری شمسی بود که نخستین آموزشگاه پرستاری در ارومیه توسط یک گروه مذهبی آمریکایی گشایش یافت. بعد در سال 1314 در شهرهای تبریز، مشهد، شیراز و در سال 1327 در تهران تأسیس شد. با تشکیل وزارت بهداشت - درمان و آموزش پزشکی در مهر ماه 1364 و ادغام مراکز آموزش رشته های مختلف گروه پزشکی دانشگاه ها و وزارت بهداری و ایجاد دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ودرمانی درحال حاضر برنامه آموزش پرستاری در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دردانشکده های پرستاری - مامایی در حال اجرا ست.

طرف حساب 170 هزار پرستار خداست
بر اساس آخرین آمارها کشورمان بالغ بر 170 هزار پرستار دارد که سالانه حدود هشت هزار نفر از ۱۳۰ دانشکده پرستاری در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فارغ التحصیل می شوند. ولی همچنان این شغل پر زحمت سال هاست از دید مسئولان مخفی مانده و کسی صدای مشکلات این قشر را نمی شنود. شاید فرمایش مقام معظم رهبری آرام بخش مشکلات این قشر گمنام جامعه باشد که فرموده اند: «طرف حساب پرستار فقط خداست.»خردادماه امسال بود که رییس جمهور با استخدام 25 هزار نیرو در وزارت بهداشت موافقت کرد که بخشی از آن پرستاران بودند ولی غافل از اینکه مشکل پرستاران همچنان به قوت خود باقی است.

همان گونه که می دانیم شغل پرستاری باوجود آن که در تقسیم بندی جزو مشاغل سخت قراردارد اما ساعت كار زیاد همراه با اضافه كار اجباری پرستاران باعث شده توان این افراد برای خدمت بیشتر به بیماران تحلیل رود، واین در حالی است که پرستاران معتقدند از كمترین میزان توجه مسئولان و متولیان امر سلامت برخوردارند.مشكلات و معضلاتی كه جامعه پرستاری كشور از سال ها قبل با آن دست و پنجه نرم می كرد، باعث شد دستگاه های قانونگذار، اجرایی و نهادهای مرتبط با حوزه سلامت به فكر تدوین و تهیه طرح هایی باشند كه بتوانند تا حدودی از سطح این مشكلات كم كنند و توانایی تحلیل رفته پرستاران را افزایش دهند.

کارکرد دو برابری پرستاران در ایران
بر اساس این گزارش یكی از مشكلات جامعه پرستاری كشور كه از آن به عنوان مهمترین معضلات گریبان گیر پرستاران یاد می شود، كمبود نیروی پرستاری است كه باعث اضافه كاری اجباری شده در حالی كه پرستاری در ردیف مشاغل سخت و زیان آور قرار دارد و یك پرستار نباید بیش از 167 ساعت كار در ماه داشته باشد اما اغلب پرستاران در بیمارستان ها، بین 280 تا 300 ساعت كار ماهانه دارند.

دکتر صدیقه خنجری، معاون قائم مقام وزارت بهداشت در امور پرستاری می گوید: با وجود آنکه گزارش‌ها نشان می‌دهد قانون ارتقای بهره‌وری به صورت 100 درصد در کشور ایجاد شده، اما نامه‌های پرستاران نشان می‌دهد که این قانون کاملا عملی نشده و پرستاران باید ساعت‌های زیادی کار کنند که در نتیجه اجرانشدن این قانون، کیفیت کار آنها فدای کار بیشتر خواهد شد. وی تصریح کرد: با نحوه اجرای ناقص این قانون نه تنها پرستاران ساعت‌های بیشتری را مشغول به کار هستند؛ بلکه از مزایای این قانون نیز برخوردار نمی‌شوند.

سوال پرستاران بی پاسخ ماند؟
با تمام کش و قوس های انجام شده و پیگیری های صورت گرفته هنوز جواب مشخصی برای این سوال پرستاران «مبنی بر افزایش حقوق و دستمزد برابر کار انجام شده به چه نتیجه ای خواهد رسید؟» در هاله ای از ابهام است! و در این میان نه تنها پرستاران بلکه بیماران نیز مورد پرخاشگری و کم لطفی پرستاران ناراضی از کار قرار می گیرند.بر اساس این گزارش و بر اساس کف استانداردهای بین المللی، به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت ۲ نفر پرستار باید وجود داشته باشد که در حال حاضر این عدد در بیمارستان های کشورمان نیم نفر پرستار به ازای هر تخت است که باید ۳ برابر شود. قطعا اگر قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا شود، فعل پرستاری ارزشمند می شود و این به نفع مردم و نظام سلامت خواهد بود.

صادرات پرستاران 6 میلیون تومانی
نکته جالب این است که یکی از کشورهای همسایه برای جذب ۳۰ هزار پرستار با حقوق ماهانه ۲۰۰۰ دلار درخواست داده است. این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت می گویند: ما مخالف اعزام پرستار به خارج از کشور هستیم ولی نمی توان پرستار را به زور نگه داشت.مسئولان می گویند در بیمارستان های تهران کمبود شدید نیروی پرستاری داریم.

6 سال تعلل در تعرفه گذاری پرستاری
غضنفر میرزابیگی رییس سازمان نظام پرستاری کشور در مورد تعلل 6 ساله برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، انتقاد کرده و گفته: تعرفه گذاری خدمات پرستاری باید در شورای عالی بیمه تصویب می شد که این کار نشده و من نمی دانم چرا. ولی می گویند این شورا چون هنوز تشکیل نشده کار ما هم زمین مانده است.وی افزود: باید ترس تعرفه گذاری دولت بریزد. اینکه نمی شود تنها یک قشر از گروه سلامت (پزشکان) دارای تعرفه باشند. آیا خدمات مامایی، پرستاری و... نیاز به تعرفه گذاری ندارند. بنده با اطمینان می گویم که اگر تعرفه گذاری خدمات پرستاری انجام شود هزینه های مردم به نصف کاهش می یابد.

پرستاران انگیزه ندارند
میرزابیگی در مورد کمبود نیروی پرستاری در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها و بروز مرگ های پنهان در این بخش ها، گفت: وقتی ظرفیت پرستاری 100 برابر شود ولی انگیزه ای نباشد اهمیتی ندارد. پرستار وقتی هویت شغلی ندارد و تعرفه ای برای شغلی که مقام چهارم علمی جهان را دارد تعریف نشده و انگیزه ای هم نخواهد داشت.وی گفت: وقتی پرستار تعرفه خدمات داشته باشد دیگر پرداختی ها صدقه و لطف نیست و بیمه ها موظف به پرداخت حق خدمات هستند. رییس کل سازمان نظام پرستاری با اعلام اینکه از وضعیت فعلی ارائه خدمات به مردم ناراضی هستیم و آن را قبول نداریم، افزود: ما فریاد می زنیم که این روش را قبول نداریم و یکی از راه های اصلی برای بهتر شدن خدمات پرستاری به مردم، اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است.یکی از پرستاران بیمارستان های جنوب تهران به « حمایت »می گوید: حقوق دریافتی من بیشتر از 800 هزار تومان نمی شود. با این حقوق برای هزینه های زندگی مانده ام و من که یک زن هستم باید سراغ شغل دوم و سوم بروم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha