کمپ‌های ترک اعتیاد این روز‌ها به وفور در کشور تاسیس می‌شوند ولی در این میان هستند کمپ‌هایی که به صورت غیر مجاز تاسیس شده و نظارتی بر آن‌ها نمی‌شود به طوری که این مکان‌ها به اردوگاه انتقال بیماری تبدیل شده‌اند.

کمپ‌های ترک اعتیاد دوای درد یا بلای جان
سلامت نیوز : وجود کمپ‌های غیر مجاز ترک اعتیاد در جامعه باعث بروز مشکلاتی از جمله تاثیر در گسترش ایدز شده است به طوری که چندی پیش دکتر مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز به سینانیوز گفته بود که کمپ‌های ترک اعتیاد تمام زحمات ما را مبنی بر کاهش ایدز در کشور بر باد داده است. چرا که در این مکان‌ها به دلیل عدم نظارت، معتادان با تزریق مشترک مواد، بیماری‌های مختلفی به خصوص ایدز را به راحتی به یکدیگر منتقل می‌کنند.

در شرایطی که ایدز به عنوان بیماری خاموش جامعه شناخته می‌شود بایستی اقدامات مسئولین ذی ربط در این خصوص افزایش یاید چرا که در صورت عدم توجه عواقب بدتری را برای کشور ایجاد خواهد کرد. فرید براتی، معاون مرکز درمان و پیشگیری اعتیاد سازمان بهزیستی در گفتگو با سینانیوز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کمپ‌های ترک اعتیاد غیر مجاز باعث بروز مشکلات بسیاری در جامعه شده‌اند گفت: «۶۰۷کمپ ترک اعتیاد در کشور وجود دارد که توسط سازمان بهزیستی کنترل و نظارت می‌شوند. از آنجایی که کمپ‌های غیر مجاز مجوز نداشته و با رویکرد دیگری وارد عمل شده‌اند اطلاعاتی در خصوص مکان این کمپ‌ها در دست نداریم ولی امسال ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده است که به صورت جدی و شدیدی با این موضوع برخورد خواهد کرد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ به گفته معاون مرکز درمان و پیشگیری اعتیاد سازمان بهزیستی، اگر تعداد مراکز کمپ‌های ترک اعتیاد را افزایش دهیم شاید این کمپ‌ها نیز با عدم مراجعه مردم مواجه شده و بسته شوند. فرید براتی با اشاره به اینکه مردم از دو طریق می‌توانند اطلاعات کافی در خصوص کمپ‌های مجاز دریافت کنند گفت: «کمپ مجاز بایستی دارای مجوز سازمان بهزیستی باشد به طوری که همه آنان موظف هستند که این مجوز را بر دیوار نصب کنند و چنانچه مجوز بر دیوار نصب نشده بود می‌توانند آن را مطالبه کنند. همچنین می‌توانند با شماره تلفن خط ملی اعتیاد ۰۹۶۲۸ و یا بهزیستی استان مربوطه تماس بگیرند تا اطلاعات درست را از این طریق دریافت کنند.»

معاون مرکز درمان و پیشگیری اعتیاد سازمان بهزیستی در پایان در خصوص آخرین اقدامات این مرکز در جهت بهبود معتادان بیان کرد: «حمایت از بهبودیافتگان از اقدامات جدی است که به شدت پیگیری می‌کنیم. یکی از حلقه‌های مفقوده‌ای که برای درمان اعتیاد داریم این است که افراد بعد از درمان‌‌ رها می‌شوند و پیگیری و حمایتی از آنان نمی‌شود. به همین منظور مراکز و واحدهایی را همانند کلینیک‌های مددکاری درنظر گرفته‌ایم تا بتوانیم واحدهای حمایت را در رابطه با پیگیری‌های بعد از سم زدایی و درمان فعال کنیم. به دلیل اهمیت کلینیک‌های مددکاری، این موضوع در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha