شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۴
کد خبر: 60161

سلامت نیوز : کورش اعتماد در نشست خبری روز جهانی دیابت در پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: متأسفانه رفتارهای مخاطره‌آمیز در شیوع بیماری‌های غیرواگیر افزایش یافته است و ما با کاهش فعالیت‌های فیزیکی افراد مواجه هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به ثابت‌ماندن مصرف دخانیات افزود: مصرف دخانیات در زنان افزایش یافته و سن مصرف نیز پایین آمده و تعداد نخ‌های سیگار مصرفی نیز افزایش یافته است.اعتماد ادامه داد: مصرف میوه در حال حاضر کاهش یافته است ولی با افزایش مصرف سبزیجات مواجه هستیم.

وی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت با همکاری وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و نیروهای مسلح برای تدوین سند جامع فعالیت‌های فیزیکی گفت: این سند تکالیف شاخص‌های فعالیت‌های فیزیکی افراد را مشخص خواهد کرد و پس از تصویب در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برای اجرا به نهادها و سازمان‌های مرتبط ارائه خواهد شد که البته این سند اکنون به تصویب وزیر ورزش نیز رسیده است.

اعتماد بیان داشت: یکی دیگر از اقدامات وزارت بهداشت بر اساس قانون ممنوعیت کالاهای آسیب‌رسان به خصوص برای اصلاح موارد تغذیه‌ای در تبلیغات است.وی اظهار داشت: 7 سال پیش غربالگری دیابت را در روستاها و 4 سال پیش در شهرها شروع کردیم که به دلایلی این غربالگری موفق نبود. وزارت بهداشت در روندی جدید به نظام ارتقاء مراقبت در حوزه دیابت در تمام روستاها و 16 استان اقدام کرده است که امیدواریم به تمام استان‌ها تعمیم یابد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: بزرگترین ضعف در این زمینه نبود آموزش عمومی به جامعه است که وزارت بهداشت درصدد اصلاح این آموزش‌ها است. در این زمینه با کمک دانشگاه علوم پزشکی تهران نظام مراقبت دیابت برای بیماران کلیوی را آغاز کردیم که در صورت موفقیتهای لازم، آن را به کل کشور تعمیم خواهیم داد.وی خاطر نشان کرد: سامانه نظام دیابت نیز در حال حاضر در 16 استان فعالیت دارد و در تلاشیم این سامانه نظام دیابت را در تمام استان‌ها راه‌اندازی کنیم.

تهیه نقشه راه دیابت

در ادامه این نشست خبری انسیه نسلی، معاون پژوهشی پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با اشاره به فعالیت برای تهیه نقشه راه دیابت از یک سال قبل اظهار داشت: تمام تحقیقات، پژوهش‌ها و مطالعات در حوزه دیابت را جمع‌آوری خواهیم کرد تا برای بهبود وضعیت بیماران دیابتی سرمایه‌گذاری‌های مناسبی جهت درمان و پیشگیری از این بیماری صورت پذیرد که در نهایت به ارتقا کیفیت زندگی بیماران منتهی شود.

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی دیابت از جمله (آینده را پاس بداریم، محیط زیست سالم و آموزش برای همه) گفت: بررسی‌های اولیه در حوزه دیابت با توجه به شرایط افزایش چاقی و رشد شهرنشینی برآورد شده بود تا سال 2030 تعداد بیماران دیابتی به 366 میلیون نفر برسد ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد که این تعداد به 522 میلیون نفر افزایش می‌یابد.

انفجار دیابت در دنیا

نسلی با اشاره به انفجار دیابت در دنیا افزود: با توجه به تغییر فاکتورهای اولیه از جمله چاقی، سیاستگذاران باید در زمینه غذاهای سالم و افزایش فعالیت‌های بدنی افراد اقدامات بیشتری انجام دهند زیرا با توجه به رشد شهرنشینی روستائیان نیز چاق‌تر شده‌اند چون کارهای آنان نیز امروزه به صورت ماشینی صورت می‌پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha