60 درصد مرگ و میرها در کشور و جهان مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است که 10 درصد آن را بیماران دیابتی تشکیل می‌دهند.

دیابت سالانه 300 هزار سال از عمر مفید ایرانیان می‌کاهد

سلامت نیوز : باقر لاریجانی در نشست خبری روز جهانی دیابت در پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: 60 درصد مرگ و میرها در کشور و جهان مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است که 10 درصد آن را بیماران دیابتی تشکیل می‌دهند.

وی افزود: آمارهای کشوری نشان می‌دهد 53 درصد مرگ و میرهای کشورمان به دلیل بیماری دیابت و قلب و عروق است و دیابت یک بیماری مهم به حساب می‌آید.لاریجانی با اشاره به افزایش سن مردم کشورمان و همچنین رشد شهرنشینی و تغییر عادات و در نهایت برخی رفتارهای پرخطر گفت: بر اساس اطلاعات موجود در یکی و دو سال اخیر تعداد دیابتی‌های دنیا بالغ بر 285 میلیون نفر اعلام شده است که 17 تا 18 سال آینده این تعداد به بیش از 400 میلیون نفر می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: برآورد می‌شود که به ازای هر 10 نفر یک فرد به دیابت مبتلا شود و عدم کنترل‌های مناسب دیابت باعث بیماری‌هایی مانند ضایعات کلیوی می‌شود و اکنون نیز 20 درصد از بیماران کلیوی به دلیل دیابت به ضایعات کلیوی مبتلا شده‌اند.

لاریجانی به مطالعات سال 85 که نشان داد 18 درصد جمعیت کشور دچار فشار خون هستند اشاره کرد که باعث ریسک ابتلا به دیابت می‌شود و افزود: به دلیل افزایش شهرنشینی 60 درصد مردم تهران دچار فقر فعالیت‌های فیزیکی مناسب هستند و مطالعات در داخل کشور نشان می‌دهد دیابت 300 هزار سال از عمر مفید بیماران می‌کاهد.

رئیس پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم بیماران دیابتی بالغ بر 750 میلیون دلار برآورد شده است که 590 میلیون دلار به صورت مستقیم و 153 میلیون دلار به شکل غیرمستقیم است.

لاریجانی به فعالیت‌هایی که در حوزه پیشگیری و درمان دیابت از جمله شبکه‌ تحقیقات دیابت اشاره کرد و گفت: نقشه راه تحقیقات دیابت نیز در حال آماده شدن است که با کمک لیست جامعی از علوم پایه و بالینی درصدد هستیم تا از تکرار تحقیقات تکراری و غیرکاربردی بکاهیم و وضعیت کشورمان را نسبت به دیگر کشورها در زمینه دیابت بررسی و رصد کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: کلینیک مجازی نیز در پژوهشکده علوم غدد متابولیسم راه‌اندازی کرده‌ایم که اطلاعات بسیار خوبی را می‌تواند در اختیار بیماران و دیگر مردم قرار دهد.لاریجانی با اشاره به برگزاری همایش دیابت در روزهای 23 و 24 آبان در بیمارستان امام خمینی (ره) افزود: مراسم زنگ دیابت را نیز با همکاری رادیو سلامت در مدارس اجرا خواهیم کرد.

وی بیان داشت:‌ تدوین گایدلاین مرتبط با بیماری دیابت برای استفاده در طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در حال آماده شدن است و به‌زودی فناوری جدید تشخیص دیابت را نیز اعلام خواهیم کرد.لاریجانی خاطرنشان کرد: پژوهشکده علوم غدد متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری وزارت بهداشت 4 جایزه برای 4 نفر که در حوزه بیماری دیابت فعالیت کرده‌اند شامل یک محقق،‌ دانشمند، آموزش‌دهنده و نوآور اهدا میأ‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha