شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۶
کد خبر: 60174
سلامت نیوز : ما دستشویی می‌خواهیم! ما دستشویی می‌خواهیم! چه شد؟ خجالت كشیدید؟ دستشویی رفتن یك موضوع كاملا طبیعی است و خجالت ندارد و اگر قرار بود همین حیا را مدیران شهرداری هم داشته باشند شاید حالا اصلا به فكر نمی‌افتادند تا پایان امسال شمار سرویس‌های بهداشتی عمومی در پایتخت را به بیش از 10هزار چشمه برسانند تا هر شهروند​، هرجای تهران كه باشد تنها با پیمودن مسیری 500 متری در یكی از چهار طرف به یك دستشویی برسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازجام جم ؛ ما هم قبول داریم فعلا اوضاع آن‌گونه كه مدیران شهرداری وعده داده‌اند نیست، اما باید تا پایان سال صبر كنیم كه بفهمیم اوضاع همین‌گونه می‌ماند و همچنان مردم برای دستشویی رفتن به صاحبان مغازه‌ها التماس می​كنند یا تغییر می‌كند و دیگر هیچ شهروندی دست كم غصه دستشویی رفتن را ندارد.

هرچند دستشویی‌ها در پایتخت برای شهروندان كافی نیست، اما آمار آنها بسیار بالاست. تهران هم اكنون 650 دستگاه سرویس بهداشتی دارد كه معادل 4080 چشمه است كه حفظ بهداشت آنها و به طور كلی نگهداری‌شان هم‌اكنون جزو وظایف شهرداری است و از آنجا كه شهروندان از وضع سرویس‌های بهداشتی راضی نیستند قرار است ساخت 300 دستگاه سرویس بهداشتی معادل 2540 چشمه نیز در دستور كار شهرداری قرار گیرد.

علاوه بر این سرویس‌های ثابت در دست ساخت، 500 دستگاه سرویس بهداشتی سیار معادل 2000 چشمه سرویس هم قرار است تا پایان سال ساخته شود كه همه از جنس تمام استیل، منطبق با استانداردهای روز دنیاست.می‌پرسید این همه دستشویی قرار است كجا احداث شود، آن هم توی شهری كه جای سوزن انداختن هم ندارد؟ در شهر ما مكان‌های زیادی وجود دارد كه از نظر مهندسی پرت محسوب می‌شود، ضمن این كه مكان‌های عمومی نیز وجود دارد كه از آنها به اندازه كافی بهره‌برداری نشده است.

برای مثال مهندس‌های شهرسازی با پژوهشی كه در سطح شهر انجام داده‌اند، متوجه شده‌اند برخی از ایستگاه‌های مترو در محوطه بیرونی خود فضایی دارند كه می‌توان در آن سرویس بهداشتی عمومی احداث كرد.البته این را هم باید بدانید كه قرار است از این پس در ایستگاه‌های جدید مترو، فضایی ویژه را برای سرویس بهداشتی عمومی اختصاص بدهند.صبر كنید! هنوز خبرهای جالب درباره سرویس‌های بهداشتی مانده است. ما مطمئنیم آنچه همین حالا می‌خواهیم بگوییم هرگز پیش از این نشنیده‌اید.

ماجرا این است كه برخی شهروندان به محض این كه می‌شنوند قرار است سرویس‌های بهداشتی عمومی در نزدیكی محل زندگی‌شان احداث شود عزا می‌گیرند كه «ای وای! این دستشویی‌ها می‌شود پاتوق معتادان تزریقی كه هر وقت خواستند تزریق كنند بیایند و با خیال راحت كف دستشویی‌ها بنشینند و...» طراحان دستشویی‌ها فكر اینجا را هم كرده‌اند! شما فكر می‌كنید راه خلاقانه كم‌خرجی برای حل این مشكل وجود دارد؟

نگهبان شبانه‌روزی؟ دروازه الكترونیك ورودی؟ سركشی روزانه پلیس؟ نه! هیچ‌كدام! آنها راهی خیلی ارزان‌تر برای دور‌كردن معتادان تزریقی از دستشویی‌ها و امن كردن‌شان پیدا كرده‌اند: رنگ لامپ دستشویی‌ها را آبی انتخاب كرده‌اند!

می‌گویید مگر رنگ لامپ چه تاثیری می‌تواند بر معتادها داشته باشد؟ این نور آبی طوری طراحی شده است كه معتادان تزریقی نتوانند زیر آن، رگ‌شان را براحتی پیدا كنند و به همین علت ترجیح می‌دهند به خیابان برگردند.

علاوه بر اینها قرار شده است در این سرویس‌های بهداشتی میز تعویض پوشك نوزاد و امكانات ویژه معلولان و جانبازان نیز طراحی شود و حتی در این فضا امكان فروش كالاهای مورد نیاز و متناسب با فضای سرویس بهداشتی همچون پوشاك بچه یا محصولاتی كه مورد نیاز بانوان است، پیش‌بینی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha