شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۸
کد خبر: 60180
سلامت نیوز :هرگز غذا را در هوای اتاق رها نكنید؛ عامل بیماری در هوا و خاك وجود دارد و به راحتی روی غذا نشسته و رشد می كند .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیهان ؛ لازم است یادآوری كنم بیماری بوتولیسم ناشی از عاملی بیماری زاست كه سم آن به عنوان كشنده ترین سم شناخته شده، معروف است .این بیماری نه تنها از طریق كنسرو بلكه به واسطه بسیاری از مواد غذایی كه به درستی نگهداری نمی شود نیز منتقل می شود؛ از جمله مواد غذایی كه به این بیماری آلوده می شود، غذاهای دودی یا تخمیر شده، پیاز سرخ كرده و سیب زمینی پخته شده است .چند شكل از بیماری شناخته شده است؛ نوع مرسوم آن ناشی از خوردن سم موجود در غذای مسموم است؛ در غذای آلوده، عامل بیماری زا رشد كرده و تولید سم می كند، یعنی فرد با خوردن سم دچار علائم می شود .

نوع دیگری از این بیماری در شیرخواران زیر یك سال بروز می كند كه علت آن تغذیه شیرخوار با عسل طبیعی است .عامل بیماری زا در این شیرخواران از طریق عسل، وارد بدن شده و درون دستگاه گوارش شروع به تولید سم می كند؛ شیرخوارانی كه شیر مادر می خورند بیشتر از دیگر شیرخواران در معرض این عفونت هستند .نوع دیگری از بیماری در معتادان تزریقی ایجاد می شود؛ این افراد به تزریق مواد مخدر از طریق سوزن آلوده اقدام می كنند كه در محل تزریق و به واسطه تجمع چرك، عامل بیماری زا رشد كرده و سم تولید می كند . علائم معمولاً طی 12 تا 36 ساعت از مصرف بروز می كند؛ هرچند گاهی دیده شده كه بیماران سابقه مصرف را یك هفته قبل عنوان می كنند .

بیمار معمولاً فردی است كه پس از خوردن غذای كنسروی یا مسموم دچار تهوع، استفراغ، نفخ و درد شكم می شود؛ علائم بیمار شباهت فراوانی با مسمومیت های غذایی معمول دارد؛ اما تفاوت در اینجاست كه اسهال بروز نكرده و معمولاً فرد دچار یبوست می شود .به تدریج علائم عصبی مانند اختلال در بلع، صدای تودماغی و ضعف در اندام ها بروز می كند؛ گاهی بروز علائم عصبی با تأخیر همراه بوده و بیمار باور می كند كه از بیماری اولیه نجات یافته و این علائم متعلق به بیماری دیگری است !

اگر تشخیص بیماری به درستی انجام نشود، گاهی بیمار به سمت ضعف در عضلات تنفسی پیش رفته و دچار سختی در تنفس می شود؛ اگر درمان های حمایتی و كمك به تنفس فرد انجام نشود، بیمار در معرض مرگ قرار می گیرد .بیماران باید برای یك تا 10 روز بسته به شدت بیماری بستری شده و تحت مراقبت باشند؛ در این بین بیمارانی هستند كه ممكن است حالت خستگی در آنها برای یك تا 2 سال ادامه یابد !

رعایت برخی موارد باعث می شود كه كمتر به این نوع از مسمومیت غذایی دچار شویم؛ فراموش نكنید كه با بروز علائم مسمومیت غذایی در افراد با سابقه مصرف كنسرو یا غذای مانده، آنها را حتماً به بیمارستان برسانید .همیشه غذاهای كنسروی را باید در دمای 100 درجه برای 10 دقیقه جوشاند؛ اگر در مناطق مرتفع هستید كه آب در دمای كمتری به نقطه جوش می رسد باید كنسرو را در آب جوش برای 30 دقیقه قرار داد . هرگز غذا را در هوای اتاق رها نكنید؛ عامل بیماری در هوا و خاك وجود دارد و به راحتی روی غذا نشسته و رشد می كند؛ مادران فراموش نكنند كه به شیرخوار خود تا سنین 1.5 تا یك سالگی هرگز عسل ندهند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha