سلامت نیوز: خانم ایرینا بوکووا، مدیر کل یونسکو به مناسبت روز جهانی علم درخدمت صلح و توسعه ، 10نوامبر 2012 برابر با 20 آبان ماه جاری از  دولت ها، جامعه مدنی، نقش آفرینان بخش عمومی و خصوصی خواست تا بسیج شده واز تمامی استعداد با لقوه علوم برای ایجاد صلح و توسعه استفاده نمایند.

متن کامل پیام ایشان به شرح زیر است:
به گزارش سلامت نیوز، روز جهانی علم در خدمت  صلح و توسعه فرصت مناسبی برای تایید استعداد بالقوه علم برای ساختن دنیایی بهتر است. از طریق هوش و ذکاوت انسان ، تحقیقات علمی و نوآوری است که می توانیم در آینده به سوالاتی پاسخ دهیم که امروز دست نیافتنی به نظر می رسند. در حالیکه با عدم اطمینان و با محدودیت های بیوفیزیکی روبرو هستیم، علم بهترین دارایی ما برای حمایت از توسعه فراگیر و برابرهمچنین ایجاد پایداری جهانی است.
برای موفقیت، ما باید امروز محققان بسیار بیشتری  را برای فردا آموزش دهیم. ما همچنین باید علم را در خدمت همگان قرار دهیم، درحالی که مراقب حقوق بنیادی افراد نیز هستیم. از همه بیشتر، باید فصل جدیدی برای ایجاد  یکپارچگی علمی باز کنیم. نوآوری وتغییرات اجتماعی بستگی به ظرفیت ما دارد برای ترکیب و ایجاد همکاری دربین تمامی علوم، طبیعت، انسان و اجتماع، که دانش بومی و محلی را هم دربر بگیرد. مشکلات پیچیده امروزفراتر از یک چارچوب مشخص  در یک شاخه علمی است.
چالش های اقتصادی، محیطی و اجتماعی توسعه پایدار در هم تنیده اند. این پیام کنفرانس توسعه پایدار سازمان ملل دراوایل امسال در ریو دو ژانیرو بود.  علاوه برآن این پیام  درگزارش هیئت سطح بالایی آمده است که برای پایداری جهانی تشکیل گردید: "مردم مصمم، سیاره مصمم: آینده ارزش انتخاب را دارد". اگرچه علم  امروزی در اصل ایجاد تخصص موفق بوده، حالا زمان آن فرا رسیده است که از طریق همکاری،  پیشرفت هایی راکه شاخه های مختلف علم به آن دست یافته اند را یکپارچه کنیم. پایداری فقط درصورت بکارگیری شاخه های مختلف علوم امکان پذیر است. همچنین نیازمند یک پیوند دهنده  پیشرفته بین علوم، سیاست و جامعه است  تا شاید هر کدام  بتواند دیگری را غنی تر و تقویت کند. این موضوع روز جهانی امسال است: "علم در خدمت پایداری جهانی هم پیوندی، همکاری و دگرگونی".یونسکو استفاده ازعلوم و روش های مختلف را اساس کارخود برای پایداری در ارتباط با برنامه های بین المللی علمی وفعالیت خود در حوزه آموزش برای توسعه پایدار،  قرار داده است.
ده سال بعد از اولین روز جهانی علم،  یونسکو همچنان مصمم است که از عکس العمل بین المللی درراستای علم پایدارجهانی،  بطورخاص از طریق هیئت مشورتی علمی دبیرکل سازمان ملل متحد، حمایت نماید. با این دید است که من امروزازدولت ها، جامعه مدنی، نقش آفرینان بخش عمومی و خصوصی، فراتر از چرخه علم ، دعوت می کنم که بسیج شوند واز تمامی استعداد با لقوه علوم برای ایجاد صلح و توسعه استفاده نمایند؛ چرا که این ها از هم جدا نا شدنی اند و برای آینده ای که ما می خواهیم لازمند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha