سلامت نیوز : دبیر انجمن روانپزشکان ایران با بیان اینکه 25 درصد مردم هر جامعه‌ای در طول عمرشان به انواع اختلالات روانپزشکی مبتلا می‌شوند، افزود: از این تعداد کمتر از 10 درصد برای درمان به روانپزشکان مراجعه می‌کنند.

دکتر پرویز مظاهری دبیر اجرایی نهمین کنگره روانپزشکی ایران در گفت‌وگو با (ایسنا)، در این رابطه اضافه کرد: دلیل عدم مراجعه بیماران باورهای غلط و اشتباهی همچون اعتیادآور بودن داروهای روانپزشکی است. همچنین باورهای غلطی مانند اینکه این داروها سیستم عصبی را به هم ریخته یا این مسئله که بچه‌ها نباید از داروی اعصاب استفاده کنند، است.

وی ادامه داد: این باور که بیماری‌های روانپزشکی با افزایش سن بهبود یافته یا با ازدواج درمان می‌شود نیز از عواملی است که باعث عدم مراجعه بیماران به روانپزشک می‌شود.به گفته وی، عدم مراجعه به موقع باعث افزایش اختلالات روانپزشکی شده و روز به روز تشدید می‌شوند. بیمار زمانی به پزشک مراجعه می‌کند که بیماری تمام عوارض خود را نشان داده باشد.

مظاهری در ادامه اظهار کرد: یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود مردم کمتر به روانپزشک مراجعه کنند، هزینه بالای درمان و عدم پوشش کامل بیمه‌ای داروهای اعصاب و روان است، زیرا خانواده‌ای که درآمد محدودی دارد نمی‌تواند هم حق ویزیت بپردازد و هم داروی گران قیمت خریداری کرده و هزینه بیمارستان را هم بپردازد.

دبیرانجمن روانپزشکی ایران با بیان اینکه شایع‌ترین اختلال روانپزشکی در ایران، افسردگی است، افزود: اضطراب، سوء مصرف مواد یا اعتیاد سپس فوبیاها یا ترس‌های مرضی به ترتیب اختلالات شایع در ایران هستند.

وی در ادامه درباره این باور که بیماری‌های روانی متعلق به افراد مرفه است، اظهار کرد: دسته‌ای از اختلالات روانی مربوط به زمینه‌های زیستی و اجتماعی بوده و بر اثر گرانی‌ها، کمبودها و فشارها به وجود می‌آیند که بالطبع برای افرادی که درآمد محدودی دارند، بیشتر به وجود می‌آیند.

مظاهری ادامه داد: اینکه برخی اختلالات در برخی رده‌های اجتماعی بیشتر و در برخی رده‌ها کمتر است که این به نگرش افراد نسبت به زندگی و کسب مهارت‌های زندگی بستگی دارد.وی افزود: برخی افراد نیز هستند که از درآمد بالایی برخوردارند اما به دلایل دیگری به اختلالات روانی دچار می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به توجه بیش از حد به خوش‌گذرانی، عدم توجه به خانواده و روابط بین فردی اشاره کرد.

وی در خصوص امکانات لازم برای کاهش اختلالات روانی در ایران، اظهار کرد: متاسفانه امکانات در ایران کامل نبوده و نسبت به استانداردهای موجود بسیار عقب هستیم. مثلا اینکه در حال حاضر به 10 هزار روانپزشک در کشور نیاز داریم اما 2000 روانپزشک در کشور مشغول به کارند. همچنین به 30 هزار تخت روانپزشکی احتیاج داریم و این در صورتی است که تنها 10 هزار تخت داریم که با توجه به افزایش جمعیت و افزایش فشارها، این کمبودها بیشتر می‌شود.

به گفته وی، با وجود تدابیر بسیاری که برای کنترل اختلالات روانپزشکی اندیشیده شده است، آمار این اختلالات نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان رو به افزایش است. از دلایل افزایش این اختلالات، افزایش جمعیت، کاهش امکانات و مشکلات آب و هوایی و آلودگی‌های صوتی را می‌توان نام برد. همچنین ماشینی شدن زندگی‌ها، دوندگی زیاد مردم و کوتاه شدن زمان حضور در خانه را به این عوامل می‌توان افزود.

دبیر انجمن روانپزشکی ایران در ادامه بیان کرد: باید توجه داشت که کار روانپزشکی تیمی است و علاوه بر خود روانپزشک، روانشناس بالینی، مددکار اجتماعی، روان پرستار و کار درمانگر نیز باید حضور داشته باشند.وی در پایان اظهار کرد: سطح اول پیشگیری از بیماری‌های روانی این است که آگاهی‌های مردم را بالا برده و این اختلالات را به آنها بشناسانیم تا مردم مهارت‌های زندگی را یاد گرفته و نگرش‌هایشان را تغییر دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha