سلامت نیوز : رییس هیئت‌مدیره انجمن بیماران کلیوی، گفت: در سال‌های آینده به 1500 دستگاه دیالیز در کشور نیاز است.

"مصطفی قاسمی" در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه برای بیماران دیالیزی داشتن دستگاه‌های دیالیز و درمان مهم است، تصریح کرد: علاوه بر این، وجود پرستاران دوره‌دیده و محلول‌ها و صافی‌ها و تجهیزات پزشکی بسیار مهم و مطرح است که در سال‌های اخیر با کمبود مواجه هستیم، اما استاندارد لازم را برای دیالیز نداریم.

وی اظهار کرد: ممکن است دستگاه دیالیزی 20 سال استفاده شده باشد، در حالی که شاید عمر یک دستگاه 5 سال باشد و این مشکل در کل کشور وجود دارد.این مسئول با بیان اینکه متأسفانه نتوانسته‌ایم نیازها را به روز کنیم، افزود: همین مهم باعث شده است که تعدادی از بیماران به مشکل بخورند و به درمان نرسند و از چرخه زندگی حذف شوند.

قاسمی خاطرنشان کرد: در این مقطع زمانی نیز با کمبود داروهای پیوندی مواجه هستیم و این مهم روزانه قابل مشاهده است، در حالی که کسی پاسخ‌گو نیست. اگر وزارت بهداشت و درمان در این خصوص تلاش کند و بازوی بیماران کلیوی باشد، مشکلات این بیماران خیلی راحت حل خواهد شد.

وی افزود: در بعد اجتماعی، رسیدگی به مشکلات بیماران کلیوی تمام نیازهای بیماران از منزل تا بیمارستان و بالعکس، جهیزیه و ایاب و ذهاب را تا جایی که امکان داشته باشد کمک می‌کنیم و در برخی از شهرستان‌ها نیز پول برای پیوند کلیه وجود دارد، اما مریض آماده پیوند نداریم و این نشأت گرفته از کمک و توجه مردم به بیماران کلیوی است.

رییس هیئت‌مدیره انجمن بیماران کلیوی، ادامه داد: در شرایط فعلی تحریم، عملاً دسترسی به دارو خیلی کم شده است و مسئولان درمانی کشور نیز به هر نوعی این داروها را برای مصرف بیماران کلیوی تهیه می‌کنند و مریض با تأخیر زمانی، دارو را دریافت می‌کند.

قاسمی با اشاه به اینکه انجمن بیماران کلیوی از 30 سال پیش فعالیت خود را با 163 شعبه در کل کشور شروع کرده است، ادامه داد: این انجمن 60 هزار بیمار را تحت پوشش خود قرار داده است که مشکلات این بیماران، دارو، پیوند و مشکلات اجتماعی است که هدف از تشکیل انجمن بیماران کلیوی، رفع مشکلات اجتماعی، روحی و روانی بوده است.وی گفت: مردم باید در جهت فرهنگ‌سازی پیوند از مرگ مغزی کمک کنند و کشور این پتانسیل را دارد که بتواند از این اعضا استفاده کند.

این مسئول متذکر شد: بالا بردن کیفیت آموزش و پیشگیری، مهم‌ترین رکن در بیماران کلیوی است که هنوز فعالیت مثبتی در این خصوص انجام نشده است که در خصوص این موضوع انجمن‌ها می‌توانند الگو باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha