سلامت نیوز : زلزله ترسناک است. وقتی زلزله می‌آید، هیچ‌چیز درباره آن نمی‌دانی؛ اینکه شدتش چقدر است و قرار است چقدر میهمانت باشد و آیا همه‌چیز به روال سابق برمی‌گردد یا نه. همین چیزها هم هست که باعث می‌شود حتی یک زلزله خفیف با تکان‌های خفیف، دلت را بلرزاند و برای مدتی ترس در دلت خانه کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ زلزله ترسناک است، اما تمام این ترس‌ها و نگرانی‌ها راه‌حل دارند؛ راه‌حل‌هایی که مدت‌هاست به عنوان دستورالعمل زلزله دست به دست می‌چرخند و هر روز به تعداد آنها اضافه می‌شود تا در مواقع رسیدن این پدیده طبیعی عجیب و ناگهانی، آدم‌ها با استفاده از آن، لحظات بهتری را سپری کنند. شاید تمام این راه‌حل‌ها درنهایت نتواند، خرابی و مشکلاتی که زلزله به وجود می‌آورد را از بین ببرد، اما دانستن و رعایت آنها می‌تواند کمک کند فردای بهتری بعد از زلزله داشته باشیم.

قبل از زلزله
۱ - کمک‌های اولیه پزشکی شامل باند، چسب‌زخم، ماده ضدعفونی‌کننده و...، لوازم بهداشتی اولیه مثل صابون، دستمال کاغذی و...،  باتری، چند بطری آب و کنسروهای غذایی و کپسول آتش‌نشانی را در جایی بگذارید که دسترسی به آن آسان باشد. این اطلاعات را همراه با راه و روش قطع و وصل کردن آب، برق و گاز خانه به اهالی خانه، آموزش دهید.
۲ - براساس نقشه جغرافیایی خانه، موقعیت بسته کمک‌های اولیه و... ، نقشه‌ای برای موقعیت‌های اورژانسی داشته باشید و شرایط بحران را با اعضای خانه تمرین کنید. اینکه در لحظه حادثه کجای خانه قرار بگیرید، با اتمام آن چه کنید و چطور هرکس مسوولیتی را به عهده بگیرد، از نکات مهمی است که باید در این تمرین آن را یاد بگیرید.
۳ - شماره‌های مورد نیاز را فهرست کنید و در دسترس قرار دهید.
۴ - بالای کمدها، قفسه‌های روی دیوار، کابینت‌ها و... وسایل سنگین و خطرناک نگذارید. در زمان زلزله احتمال افتادن این وسایل زیاد است و آسیب‌ها را بیشتر می‌کند.
۵ - تابلوها، وسایل تزیینی و قفسه‌هایی که به دیوار چسبانده‌اید را محکم کنید و مطمئن شوید با تکان‌های زلزله، از دیوار جدا نمی‌شوند و خطری ایجاد نمی‌کنند.
 

هنگام زلزله
اگر شدت زلزله خفیف است، خونسردی خود را حفظ کنید. اگر شدت آن زیاد است، باز هم خونسردی خود را حفظ کرده و تلاش کنید این آرامش را به اطرافیان نیز منتقل کنید. با حفظ خونسردی دستورالعمل زیر را رعایت کنید:
۱ - اگر داخل ساختمان هستید، همانجا بمانید و برای بیرون زدن از ساختمان تلاش نکنید. بیرون زدن از ساختمان ممکن است خیلی بیشتر از زلزله به شما آسیب برساند.
۲ - داخل ساختمان دنبال سازه‌هایی محکم بگردید: کنج دیوارهایی که تیرهای اصلی مربوط به آن است، دیوارهایی که پنجره ندارند، دیوارهایی که تابلوهای بزرگ و کمد و کتابخانه به آنها وصل نشده، چارچوب درهایی که شیشه ندارند، مکان‌هایی که فاصله دو ستون در آن کم است، میزهای محکم فلزی و چوبی و کنار تختخواب‌هایی که می‌توانند بار زیاد را تحمل کنند یا زیر آنها. این مکان‌ها جایی مطلوب برای پناه گرفتن و مکان‌های امنی هستند که در داخل ساختمان می‌توانید انتخاب کنید.
۳ - از آسانسور استفاده نکنید و در راه‌پله‌های اضطراری هم ندوید. آسانسور ممکن است گیر یا در اثر تکان‌های شدید سقوط کند. پله‌ها هم خطرناک‌ترین سنگر در مواقع زلزله هستند.
۴ - اگر برق قطع شد از هیچ فندک و کبریتی برای روشن کردن شمع استفاده نکنید، کلید و پریز وسایل برقی را هم همین‌طور.
۵ - اگر بیرون از ساختمان هستید، از کابل‌های برق، شیشه‌های مغازه‌ها و... فاصله بگیرید. بهترین حالت این است که در وسط خیابان بایستید تا از ریزش ساختمان‌ها هم در امان بمانید.
۶ - اگر در جاده و در حالت رانندگی هستید، ماشین را متوقف کنید و در امن‌ترین جای ممکن پناه بگیرید.

بعد از زلزله
۱ - آرام باشید و تلاش کنید تا اضطراب و ترس را از بین ببرید.
۲ - اگر نزدیکان‌تان آسیب دیده‌اند با آرامش به آنها کمک کنید؛ اگر آسیب زیاد است، سعی کنید تا رسیدن نیروهای کمکی، آنها را جا به جا نکنید. اما اگر با توجه به شرایط جابه‌جایی الزامی‌ است، با آرامش این کار را انجام دهید و مواظب باشید تا به ستون فقراتش آسیبی نرسد.
۳ - شیرهای آب و گاز را کنترل کنید و اگر از آسیب‌نرسیدن به آنها مطمئن نیستید، نه وسایل الکترونیکی خانه را راه‌ بیندازید و نه شعله ‌یا  آتش روشن کنید .
۴ - تلفن را برندارید و شماره تک‌تک آشنایان‌تان را بگیرید. به جای آن رادیو را روشن کنید و از پیام‌های آن و اخبار زلزله و وضعیت شهر آگاه شوید.
۵ - به اسباب و وسایل خانه نگاهی دقیق بیندازید و مطمئن شوید که سرجایشان محکم مانده‌اند. گاهی بعد از زلزله، این اشیا تکان می‌خورند و ممکن است آسیب‌رسان باشند.
۶ - کفش‌های خود را هرچه سریع‌تر پیدا کنید و بپوشید، خرده‌شیشه‌ها و... ممکن است در رفت و آمد، به پای شما آسیب برساند.
۷ - جرقه اتصالات سیم‌های برق یا حتی شعله یک شمع روشن‌مانده را هم خاموش کنید. اگر در اطراف‌تان آتش‌سوزی شده و نمی‌توانید آن‌ را کنترل کنید، هرچه سریع‌تر محل را ترک کنید.
۸ - اگر بیرون از خانه هستید، از ساختمان‌هایی که آسیب دیده‌اند فاصله بگیرید.
۹ - معمولا بعد از زلزله‌هایی با شدت بالا، پس‌لرزه‌ها ادامه دارد و اگر به استحکام ساختمان اطمینان ندارید، هرچه سریع‌تر ساختمان را ترک کنید.
۱۰ - در زلزله‌های بزرگ ممکن است لوله‌های آب و فاضلاب دچار مشکل شوند، تا زمانی که از سلامت منبع آب اصلی مطمئن نشده‌اید، از بطری‌های آب‌معدنی استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha