سلامت نیوز :حسن ابوالقاسمی در نشست گردهمایی دستیاران تخصصی دانشگاه و تقدیر از نفرات برتر آزمون بورد تخصصی سال91 اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی جزو 2 دانشگاه نخست کشور و دارای اساتیدی بی‌نظیر و منحصر به فرد است که بسیاری از آنان را پس از انقلاب جذب کرد. کسانی که خالصانه در کشور ماندند، جذب این دانشگاه شده و دپارتمان‌های جدیدی به ویژه در رشته‌های فوق تخصصی ایجاد کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ این عزیزان گوهرهای نایابی هستند که باید از آنان بهره گرفت.

وی با اشاره به کسب بیشترین رتبه‌های برتر در آزمون بورد فوق تخصصی سال 91 توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بیان خاطراتی از دوران دستیاری خود پرداخت و با تاکید بر تکریم بیماران و رعایت اخلاق حرفه‌ای و ارتباط با مردم بیان داشت: جلب رضایت بیمار احتیاج به تمرین دارد و این تمرین باید در دوران رزیدنتی صورت گیرد و صبر و استقامت و پایداری کلید اصلی آن است که در قرآن نیز این موضوع 7 بار اشاره شده است بنابراین نباید سختی‌ها و کاستی‌های این دوران بر روی رفتار شما با بیماران تاثیر بگذارد.

ابوالقاسمی ضمن بیان توضیحاتی در خصوص برخی مسائل مطرح شده از سوی دستیاران نظیر دستمزد و حقوق، خوابگاه‌های دستیاران و جذب؛ راهکارها و پیشنهاداتی ارائه داد و با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص افزایش حقوق رزیدنت‌ها و مسائل موجود بر سر راه این موضوع، توانمند کردن رزیدنت‌ها، مشارکت آنها در درآمدزایی بیمارستان‌ها و افزایش درآمد را از راهکارهای این موضوع عنوان کرد.

وی در ادامه سخنان خود از جذب نفرات نخست تا سوم رشته‌های مختلف در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و گفت: نفرات اول تا سوم را جذب خواهیم کرد همان طور که در سال گذشته نیز این کار در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بهتر از هر دانشگاه دیگری اجرا شد.تضمین می‌کنیم که نفرات اول را مستقیماً در سال اول در دانشگاه جذب کنیم و نفرات دوم و سوم را نیز پس از گذراندن یک‌سال طرح جذب خواهیم کرد.

ابوالقاسمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سابقه درخشان تاریخی ایران و همچنین پیشرفت‌های صورت گرفته پس از انقلاب بیان کرد: ملت ما دارای پشتوانه تاریخی با عظمتی است که دشمنان با بکارگیری ترفندهای مختلف نظیر تحریم می‌خواهند مانع پیشرفت ملت ایران و همچنین دستیابی به شکوه و عظمت تاریخی این ملت شوند که در این مسیر چاره‌ای جز تلاش مداوم و همت مضاعف برای جبران کمبودها و پیشرفت و تعالی نیست.

ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دستیاران را مصداق این آیه شریفه عنوان کرد که کسی که جان یک انسان را نجات دهد مانند آن است که تمام جامعه را نجات داده است و برای دستیاران در این مسیر آرزوی توفیق کرد.

جامعه پزشکی پاکترین و سرافرازترین صنف کشور هستند

منوچهر دوایی از اساتید پیشکسوت دانشگاه در گردهمایی دستیاران تخصصی دانشگاه و تقدیر از نفرات برتر آزمون بورد تخصصی سال 91، دستیاران را قشری عزیز و پرافتخار عنوان کرد که دارای موقعیتی ویژه هستند و اظهارداشت: جامعه پزشکی ایران پاکترین و سرافرازترین صنف در داخل کشور هستند که در این قشر، ستاره‌های درخشانی بنام رزیدنت وجود دارد که دارای ویژگی های خاصی هستند.

وی گفت: بار سنگین بخش بالینی دانشگاه‌های علوم پزشکی بر دوش رزیدنت‌ها قرار دارد، جوان‌هایی که ملت ما قدردان زحمات آنان هست و بدون آنها چرخش چرخ عظیم ماشین سلامتی و درمان کشور محال است و این جوانان پاکترین و بهترین انسان‌ها هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: رزیدنت‌های پزشکی در مقایسه با همردیفان در حال تحصیل خود در مقاطع تحصیلات تکمیلی دکترا و فوق دکترای سایر رشته‌ها دارای وضعیت استثنایی هستند زیرا آنان علاوه بر افزایش دانش خود و به روز کردن آن باید تجربه بیاموزند و همچنین مسئولیت درمان بیماران نیز بر دوش آنان قرار دارد.

سونامی بیماری‌های قلب و عروق، سرطان و تروما

دوایی با قدردانی از زحمات رزیدنت‌ها در مسئولیت‌هایی که در عرصه‌های مختلف نظیر دانش اندوزی، درمان بیماران و پژوهش بر عهده دارند، رشادت‌ها، جانفشانی‌ها و ایثار رزیدنت‌های پزشکی در دوران جنگ تحمیلی را منحصر به فرد ذکر کرد و با توجه به اینکه هم اکنون و در دهه‌های آینده در حوزه سلامت کشور با بار بسیار سنگینی همانند یک سونامی از بیماری‌های قلب و عروق، سرطان و تروما مواجه خواهیم بود نقش رزیدنت‌ها در این عرصه و کنترل این بیماری‌ها را بسیار موثر دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبیین معانی و تعاریف اخلاق با اشاره به لزوم رعایت اخلاق در تمام عرصه‌ها و ابعاد جهان هستی اظهار داشت: اگر اخلاق به درخت تشبیه شود در واقع ریشه آن ارزش‌های اعتقادی و بینش و جهان بینی است و ساقه و شاخه‌های درخت آداب و سلوک هستند.

دوایی گفت: اخلاق حرفه ای از پزشکی شروع شده است اما امروزه در همه عرصه‌ها و ابعاد جهان هستی باید مد نظر قرار گیرد و باید چنان اخلاق محور زندگی کنیم که نسل آینده ما نیز در رفاه باشد.

وی با بیان این موضوع که اخلاق تاریخ را نیز در می‌نوردد و به گذشته نیز نگاه می‌کند تاکید کرد که باید نسبت به گذشتگان نیز اخلاقی رفتار کرد، بیان داشت: رعایت عدالت، نافع بودن کارها، عدم زیانبار بودن کارها برای دیگران، منصفانه عمل کردن، هنر ارتباط با بیماران، احترام گذاشتن به بیمار، اعتماد متقابل، تواضع، و توجه به بیمار از وظایف اخلاقی نسبت به بیماران است.در پایان این نشست مراسم تقدیر از نفرات برتر آزمون بورد تخصصی سال 91 با حضور  رئیس دانشگاه، قائم مقام سازمان نظام پزشکی و جمعی از مسئولان و دستیاران تخصصی دانشگاه برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha