سلامت نیوز : انجمن دندانپزشکی ایران طی بیانیه‌ای اعلام کرد: همان طور که از طریق رسانه‌ها نیز اعلام شده است، طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع مبتنی بر احکام برنامه پنجم توسعه کشور در برخی شهرها و استان‌ها آغاز و طبق اظهارات مسئولان وزارت بهداشت تا پایان سال 1391 به سایر شهرها نیز تعمیم داده خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ انجمن دندانپزشکی ایران این اقدام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به فال نیک گرفته و امیدوار است تا با استقرار این شیوه از ارائه خدمات سلامت، ضمن کاهش هزینه‌های خدمات بهداشتی و درمان مردم، آثار اجرای مطلوب طرح در ارتقاء سطح سلامت عمومی جامعه نیز متبلور شود.

در ادامه این بیانیه اضافه کرد: علیرغم اینکه طی سالیان گذشته برای تهیه دستورالعمل‌ها و نحوه اجرای طرح، جلسات متعدد کارشناسی بین حوزه‌های مرتبط تشکیل نشده است، متأسفانه از مقوله سلامت دهان و دندان غفلت شده به طوری که در ترکیب 17 نفره تیم سلامت، دندانپزشک یا حتی کاردان بهداشت دهان دیده نمی‌شود.

انجمن دندانپزشکی ایران افزود: به عبارت بهتر تیم سلامت از پزشکان و کارشناسان حوزه مختلف تشکیل شده به طوری که همه ابعاد سلامت بدن در آن دیده شده است الا سلامت دهان و دندان این در حالی است که بیماری‌های دهان و دندان خصوصاً پوسیدگی دندانی جزو شایع‌ترین بیماری‌هاست و ضرورت آموزش، پیشگیری و مراقبت‌های لازم، آن هم از سنین کودکی، امری اجتناب ناپذیر است.

متولیان حوزه سلامت نیک می‌دانند که در اهداف سال 2020 سازمان جهانی بهداشت برای کشورهای عضو، تاکید فراوانی بر سلامت دهان و دندان و نقش آن در حفظ و ارتقاء سطح سلامت عمومی بدن شده است.

انجمن دندانپزشکی ایران نوشت: بی توجهی به این مقوله مهم، آن هم در شرایطی که پس از بستری و دارو، خدمات دندانپزشکی بیشترین هزینه‌های بهداشتی و درمانی مردم را به خود اختصاص می‌دهد و مردم بیش از 90 درصد از هزینه‌های دندانپزشکی را از جیب خود پرداخت می‌کنند بسیار تعجب‌آور بوده و آثار زیانبار جبران‌ناپذیری را بر پیکره نظام سلامت کشور تحمیل خواهد کرد.

در بیانیه آمده است: همواره از مسئولان شنیده می‌شود که سهم پرداخت از جیب مردم در هزینه‌های سلامت بسیار بالا است و بر خلاف احکام برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه نه تنها این رقم به 30 درصد نرسیده بلکه به 70 درصد نزدیک شده است. شاید برای مسئولان جالب باشد که بر اساس آنالیز گزارش مرکز آمار ایران در خصوص هزینه‌های بهداشتی و درمانی خانوار، حدود 15 درصد از هزینه‌های بهداشتی و درمانی مربوط به خدمات دندانپزشکی است که عمده آن توسط مردم پرداخت می‌شود. به عبارت بهتر حدود 15 درصد پرداخت از جیب مردم مربوط به این خدمات است که کاهش آن تاثیر چشمگیری در میزان پرداخت از جیب مردم برای سلامت خواهد داشت.

انجمن دندانپزشکی ایران از مسئولان و متولیان حوزه سلامت درخواست کرد تا ضمن بازنگری در ترکیب تیم سلامت و توجه به جایگاه سلامت دهان و دندان و نقش آن در سلامت عمومی بدن، نسبت به جبران این غفلت تاریخی اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha