سلامت نیوز :رییس بیمارستان مدرس تهران گفت: پیشرفت بیماری کلیه تا جایی پیش رفته است که سالانه 4000 نفر به تعداد بیماران کلیوی در دنیا اضافه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ "سید احمد تارا" جمعه شب در همایش حمایت از بیماران کلیوی، افزود: در راستای حمایت از بیماران وظیفه داریم وضعیتشان را بازنگری کرده و حقوق آنها را تدوین کنیم چرا که یکی از خطرات جدی در کاهش تکالیف دولت به دلیل تأخیر در تدوین حقوق بیماران در برنامه کاهش تعهدات دولت است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات عدیده این بیماری شایع بودن و گرانی خدمات آن است و در این بین نیز این بیماران از حقوق بسیاری برخوردارند که باید در حقشان در نظر گرفته شود از جمله اینکه در دست‍رس بودن مرکز دیالیز و آگاهی از وضعیت آزمایشات و دیگر موارد که قابل پیگیری هستند.

این مسئول با بیان اینکه شیوع این بیماری در مردم عادی 7 درصد است، یادآور شد: در دنیا هر 10 سال تعداد بیماران 3 برابر می‌شود و یک میلیون و چهارصد هزار ساعت از عمرشان تلف می‌شود.

وی وظیفه اصلی دولت و مجلس را حمایت دانست و افزود: درآمد کشور ایران نسبت به کشورهایی مانند آمریکا بسیار پایین بوده و در نتیجه مبلغ کمتری را می‌تواند در این راستا صرف کند در نتیجه انجمن‌ها با اعتمادسازی باید هزینه‌های جمع‌آوری شده را به درستی هزینه کنند.

تارا خاطرنشان کرد: به دنبال تشکیل درمانگاه‎های جامع در کشور هستیم تا به واسطه آنها بیماران با مراجعه به یک مکان و صرف هزینه کمتر به درمان خود بپردازند.

در ادامه این همایش، مدیرکل سازمان‌های مردم نهاد وزارت کشور گفت: سازمان‎های مردم نهاد سرمایه‌‎های باارزش هستند و این در حالی است که در این عرصه در دنیا پیشتاز بوده‎ایم.

"داود امینی" افزود: سابقه سازمان‎های مردم نهاد به 100 سال پیش بر می‌گردد که بیش از 90 هزار هیئت وجود داشته که همه آنها غیرانتفاعی و غیرسیاسی و غیردولتی بودند.

وی با بیان اینکه باید تعداد انجمن‌های مردم نهاد را افزایش داد، اضافه کرد: تقریباً 17 هزار سازمان مردم نهاد در کشور وجود دارند که براساس آمار افراد در کشور تعدادشان کم می‎باشد و باید به لحاظ کمی و کیفی ارتقاء یابند.

وی با اشاره به اینکه کارهای بسیاری در آشنایی و عملکرد هرچه بهتر افراد در مباحث این بیماری در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: ایجاد بانک اطلاعات و اتاق‌های فکر و ایجاد میز خدمت برای تشکل‌های مردمی برای ارتقاء سطح کمی و کیفی از جمله این اقدامات محسوب می‌شود.

در بخش دیگری از جلسه قائم مقام رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی کشور گفت: بیماران کلیوی به اندازه کافی دچار درد و مضیقه تهیه دارو قرار دارند و باید از دیگر مسائل مصون باشند چراکه این افراد در هفته 3 بار دیالیز می‌شوند و بیشتر وقتشان صرف مراحل درمانشان می‌شود و در تأمین معاش خانه با مشکل مواجه هستند و از این رو باید در تأمین مسکن مهر آنها به صورت ویژه‌ای اقدام شود.

"نادر معینی" افزود: از دیگر مشکلات مطرح بیماران کلیوی نداشتن مناسب با وضعیت آنها در جهت تأمین مخارج زندگی آنها می‌باشد که این افراد در انجام کارهای سبک توانمند هستند و باید در این زمینه نیز اقدامات لازم فراهم شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه مشکل بسیار بزرگتر آنها تأمین دارو است که روز به روز گران‌تر می‌شود، یادآور شد: انجمن حمایتی خانه دوم بیمار است یعنی در هر جایی از روند درمان بیمار مشکل پیدا کرد آخرین امیدش انجمن حمایت و کمک این نهاد خواهد بود.

در ادامه جلسه نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان گفت: مهمترین موضوع در مورد بیماران کلیوی پیش‌گیری است که باید با یک نهضت آگاه‌سازی مردم را هوشیار کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین "علی خاتمی" تصریح کرد: اگر همه خیرین جمع شوند تا مشکلات مالی بیماران را حل کنند درد آنها را به هیچ وجه علاج قطعی نخواهند داشت پس باید به گونه‌ای تلاش شود که آنها از نظر تأمین هزینه‎های درمان خود در شرایط نامناسبی نباشند.

وی با بیان اینکه اطباء به تنهایی می‌توانند کار آموزش و آژیر خطر این بیماری را به صدا درآورند اضافه کرد: در تکمیل این اقدام باید رسانه‌ها و دیگر مسئولین وارد صحنه شده و به درستی آگاهی و آموزش را در جامعه گسترش دهند.

حجت‌الاسلام و المسلمین خاتمی، شکرانه بازوی توانمند را گرفتن بازوی ناتوان عنوان کرد و خاطرنشان کرد: متأسفانه اهداء عضو نسبت به سال‌های گذشته روند نزولی یافته و باید نسبت به فرهنگ‌سازی مناسب آن در جامعه به درستی اقدام شود.

در بخش دیگری از جلسه استاندار زنجان گفت: نقش خیرین و مردم انسان‎دوست در موضوعات مختلف کمک و همیاری چنان روشن است که اگر آنها نبودند معلوم نبود وضعیت قشر آسیب پذیر چه می‌شد.

"محمد رئوفی‌نژاد" تصریح کرد: اگر دولت می‎توانست که همه مشکلات را حل کند نیازی به ورود خیرین به صحنه نبود در حالی که مشکلات خاص و حاد بوده و ورود خیرین کارگشا و گره گشا بوده است.

وی با بیان اینکه حوزه سلامت در صورت داشتن خلاء به هیچ عنوان قابل جبران نخواهد بود، یادآور شد: بودند کسانی که به دلیل فقر اقتصادی کمترین هزینه برای درمان پرهزینه خود نداشته و زندگی و سلامتشان به خطر می‎افتاد و این در حالی است که امروز در حوزه سلامت امیدهای بسیاری به واسطه خیرین ایجاد شده است.

استاندار زنجان ابراز کرد: باید برای ازدواج، اشتغال و مسکن بیماران علاوه بر درمانشان برنامه‌ریزی شود و پس از درمان همچون شهروندان عادی از امکانات موجود بهره‌‎مند شوند.

در بخش دیگری از جلسه رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: در راستای تجهیز سامانه دیالیز، در همه بیمارستان‌های استان تخت و تجهیزات دیالشان راه‎اندازی شده است.

"رحیم سروری‌زنجانی" با بیان اینکه در ایران دیدگاه راجع به پیوند، اهداء اعضا بیشتر از افراد زنده تعریف شده، متذکر شد: در حالی که در کشورهای توسعه یافته به پیوند از افراد مرگ مغزی توجه بیشتری می‌شود.

وی ادامه داد: 530 نفر بیمار پیوند کلیه در استان داریم که مخارج یارانه‌ای را دریافت می‌کنند و از حدود 100 قلم دارو وارداتی 24 قلم آن در کشور تولید می‌شود و دانشگاه‎های داروسازی نیز می‎توانند در این راستا برنامه‌‍ریزهای تأثیرگذاری را داشته باشند.

سروری از انتقال بخش دیالیز بیمارستان دکتر بهشتی به بیمارستان ولی عصر (عج) با 35 تخت در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: مشارکت بیمه‌ها در موضوع سلامت در کشور پایین است و اگر شورای عالی بیمه توجه جدی در مورد تعرفه‌های دولت نداشته باشد.

وی ابراز کرد: سالانه 7.5 درصد از مردم به جهت هزینه‌های مازاد که به آنها تحمیل می‌شود عملاً به زیرخط فقر می‌رسند مگر اینکه برنامه‌ریزی کنیم و از انجمن‌های مردم نهاد به درستی استفاده شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه درآمد اختصاصی بیمارستان‎ها عملاً از طریق بیمه‌ها تأمین می‌شود، اضافه کرد: 1400 میلیارد تومان بدهی بیمه‌ها به وزارت بهداشت و درمان است که یک درصد این مقدار را به دانشگاه علوم پزشکی زنجان دادند.

در ادامه جلسه مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: زمانی که فردی دیالیز می‌شود همه اعضا خانواده دچار تبعات اجتماعی آن می‌شوند.

"محمدرضا طهماسبی" تصریح کرد: متأسفانه مشکلات یک بیمار کلیوی به نسل‌های بعدی نیز انتقال می‎یابد و زمانی که به بیمار کمک شود در واقع به پویایی نسل آینده کمک می‌شود و آثار مخرب از بین خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه تاکنون با کمک‌های مردمی کارهای بسیاری انجام شده است، اظهار کرد: با کمک‎های مردمی و مشاوره نیازها سنجیده و خدمات خوبی ارائه شده است و باید برای ارائه خدمات هرچه بیشتر خصوصاً در جهت تسریع در روند ساخت کلینیک تخصصی اهتمام ویژه‌ای شود.

در ادامه جلسه رئیس شبکه فراهم ‌آوری اعضاء بیماران مرگ مغزی کشور گفت: اگر شخصی دچار مرگ مغزی شده باشد برای اهداء اعضای وی رضایت خانواده در درجه اول قرار دارد.

"کتایون نجفی‌زاده" تصریح کرد: زمانی که فردی دچار مرگ مغزی می‌شود همه سلول‌‎های مغز وی متلاشی می‌شود و اگر به موقع به افراد اکسیژن برسد اعضا بدن وی به جز مغز او تا 2 هفته به حیات خود ادامه می‎دهند.

وی یادآور شد: فیلم‌هایی که در آن فرد دچار شده به مرگ مغزی زنده می‌شود صحیح نیست و حالت کما با مرگ مغزی تفاوت بسیاری دارد چرا که در کما عملکرد مغز متوقف می‌شود در حالی که در مرگ مغزی مغز فرد دیگر قادر به ادامه حیات نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha