سلامت نیوز : رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران از نهایی شدن دو فناوری جدید تشخیص دیابت در پژوهشکده غدد این دانشگاه خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمدباقر لاریجانی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری سمینار دیابت و عوارض آن که امروز بیستم آبان در بیمارستان شریعتی برگزار شد، گفت: یکی از مسایل جدی در کشورمان بیماری‌های غیرواگیر است، نزدیک به 60 درصد مرگ و میر در کشورمان و دنیا به علت بیماریهای غیرواگیر است که 10 درصد آن شامل دیابت است.

وی افزود: آمارهای کشوری نشان می دهد که 53 درصد مرگ و میر به علت دیابت و بیماریهای قلبی عروقی است، سن افراد جامعه روبه افزایش بوده و از آن طرف افزایش زندگی شهرنشینی، کاهش فعالیت فیزیکی نیز که ریسک فاکتورهای ابتلا به دیابت هستند در حال افزایش است. در سال گذشته 285 میلیون نفر دیابتی در دنیا گزارش شده است که در 18 سال آینده به بیش از 400 میلیون نفر خواهد رسید.

لاریجانی با بیان اینکه به علت عدم کنترل دیابت بسیاری از بیماران دچار عوارض شده‌اند، تصریح کرد: بیش از 20 درصد از بیماران مبتلا به نارسایی کلیه به دلیل عوارض ناشی از دیابت بوده است. مطالعاتی در کشورمان انجام شده است که نشان می دهد 13 هزار سال عمر مفید مردم در اثر دیابت از بین می رود. هزینه‌های دیابت در کشورمان به طور مستقیم و غیر مستقیم نزدیک به 750 میلیون دلار برای سلامت هزینه بر بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران از جمله فعالیت های انجام گرفته در زمینه دیابت به شبکه تحقیقات دیابت اشاره و اظهار کرد: شبکه تحقیقات دیابت از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و فعالیت زیادی برای ساماندهی پژوهش‌ها در حال انجام است. نقشه راه دیابت نیز یکی دیگر از این اقدامات است و ما درصدد این هستیم که وضعیت دنیا و کشورمان را مشخص کنیم و این شبکه گامی در جهت دهی تحقیقات آتی دیابت است.

رییس سمینار دیابت و عوارض آن عنوان کرد: کلینیک مجازی دیابت به آدرس سایت emri.tums.ac.ir/dcc ساماندهی شده است که به اطلاعات زیادی از دیابت می توان دسترسی داشت. از چند سال گذشته نیز سایت دیگری راه اندازی شده است که تمام اطلاعات پژوهشی و نزدیک به 2487مقاله و 726 پایان نامه در آن موجود است. در پژوهشکده غدد نیز 750 مقاله، 80 پایان نامه و 175طرح ملی و بین المللی انجام شده است. برای آموزش عموم مردم 120 بروشور به چاپ رسیده و 19 عنوان CD برای آموزش دیابت منتشر شده است.

وی ادامه داد: در پژوهشکده غدد دو مرکز جامع برای دیابت راه اندازی شده است و به زودی گایدلاین‌های دیابت مرتبط با پزشک خانواده ارایه می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران از نهایی شدن دو فناوری جدید تشخیص دیابت در پژوهشکده غدد این دانشگاه خبرداد و افزود: همچنین چهار جایزه توسط پژوهشکده غدد و با کمک وزارت بهداشت و شرکت دارویی نووو در سال جاری ارایه خواهد شد. این جوایز به آموزش دهنده های برتر دیابت، محققی که تحقیقات خوبی در زمینه دیابت داشته باشد و دانشمند دیابت سال که توانسته فعالیت های خوبی در این زمینه داشته باشد اعطا خواهد شد.

لاریجانی در خصوص تاثیر داروی آنژی پارس برروی زخم بیماران دیابتی اظهار کرد: مطالعات بسیار وسیعی در این زمینه انجام شده است که همه حاکی از تاثیر و سرعت در بهبود زخم در افراد دیابتی بوده است. اثر گرانی برروی درمان بیماران دیابتی خیلی بارز نیست.

وی در ادامه گفت: بحث افزایش هزینه ها در برخی بیماری ها مشهود است ولی در مورد دیابت اثر گرانی خیلی بارز نیست به دلیل اینکه در دیابت بیشتر بحث پیشگیری مطرح است و خیلی هزینه سنگینی مانند مصرف سبزیجات ندارد و زندگی یک فرد دیابتی با زندگی سالم قابل کنترل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha