مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه معاونت سلامت وزارت بهداشت، گفت:مصرف سرانه میوه و سبزیجات در ایران ناكافی است و رفع‌ این مشكل نیازمند برنامه‌ریزی مناسب برای افزایش سهم میوه و سبزی در سبد غذایی خانوارهای ایرانی می‌باشد.

به گزارش سلامت نیوز به‌نقل ازروابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، دكتر "سیدمرتضی‌صفوی" افزود: مطالعات تغذیه‌ای نشان می‌دهد میان مصرف بالای میوه وسبزی و كاهش خطر بروز سرطان‌ها،ارتباط مستقیمی وجود دارد.

وی با بیان این كه سازمان بهداشت جهانی مصرف حداقل‪ ۴۰۰‬گرم میوه و سبزی را در هر روز توصیه می‌كند، اظهار داشت: موادی همچون كاروتنوئیدها،اسید فولیك، ویتامین"ث"، فیتو استروژن‌ها و فیبر غذایی موجود در میوه‌جات و سبزیجات در پیشگیری از سرطان موثر هستند.

این مقام وزارت بهداشت با اشاره به پژوهشی در مورد ارتباط میوه و سبزی در خانوارهای ایرانی با سرطان‌های ریه، پستان،مری، معده،كولوركتال و دهانه رحم، گفت: در این پژوهش میزان مواد غذایی مصرفی بیش از هفت هزار خانوار شهری و روستایی كشور، با استفاده‌از ‪ ۲۴‬ساعت یادآمد خوراك و توزین غذای سه روز متوالی این خانوارها،از سوی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی كشور مشخص شد.

وی افزود: براساس این پژوهش، مصرف سرانه خالص میوه‌وسبزی دراین خانوارها روزانه ‪ ۳۷۱‬گرم و دامنه مرگ ناشی از سرطان‌ها از ‪ ۲/۸‬درصد در استان فارس تا ‪ ۸/۲‬درصد در آذربایجان غربی و شرقی متغیربود.

مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه معاونت سلامت وزارت بهداشت، گفت:در این پژوهش، سرانه مصرف میوه و سبزی در هفت استان كشور ، بالای ‪ ۴۰۰‬گرم و در بقیه استان‌ها بین ‪ ۲۶۲‬تا ‪ ۳۹۱‬گرم بود.

وی‌افزود: استان‌های مازندران، بوشهر،تهران و فارس با دامنه مصرف ‪ ۴۱۸‬تا ‪ ۴۴۷‬گرم میوه‌وسبزیجات بالاترین واستان‌های سیستان‌و بلوچستان،اردبیل،هرمزگان و كهكیلویه و بویراحمد با دامنه مصرف ‪ ۲۶۲‬تا ‪ ۳۰۲‬گرم میوه و سبزیجات، كمترین مصرف میوه و سبزیجات را در ایران داشتند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha