یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۱
کد خبر: 60255
سلامت نیوز : بیماری ایدز شاید مانند طاعون در قرون وسطی وحشتناك ترین بیماری بشر به حساب بیاید. در دهه 80 وقتی اعلام شد راك هودسن هنرپیشه آمریكایی در اثر ایدز مرده است و پس از آن علت ذات الریه «فردی مركوری» خواننده انگلیسی، ایدز اعلام شد جهان غرب در بهت شوك آوری فرو رفت و در ترسی بزرگ مشترك شد كه همانا ترس از بیماری ناشناخته بود.اما محققان گرچه با فاصله زمانی زیاد اما بالاخره توانستند از چند و چون این بیماری سردرآورند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیهان ؛ محققان انواعی از شامپانزه های قاره آفریقا را یافته اند كه منبع سرشاری از ویروس ایدز است. یك نوع این شامپانزه ها «پان گلودیت» است و دارای ویروس SIVcpz می باشد كه ویروس HIV1 از آن بوجود آمده، نوع دیگر شامپانزه به نام «سوماتی مانگابه» است و ویروس SIVsm را در خود حمل می كند كه ویروس دیگر ایدز با نام اختصاری HIV2 از آن بوجود می آید.

اینكه چگونه این ویروس از طریق میمون ها به انسان انتقال داده شده بحث های زیادی وجود دارد اما محتمل ترین آن مصرف گوشت این حیوانات به عنوان یك منبع سرشار از پروتئین برای مردمان بومی مناطق آفریقایی بوده است. شكار این حیوانات همواره با خونریزی همراه بوده و شكارچیان اغلب بوسیله شكارهای خود زخمی می شدند، سپس گوشت شكار بصورت خام یا نیم پخته مصرف می شده است، تمامی این عوامل موجب انتقال ویروس ایدز به انسان شده است.
دانشمندان براین عقیده هستند كه با وجودرایج بودن ویروس ایدز در آفریقای مركزی مردم آن نواحی از بین نمی رفته اند زیرا HIV به آن درجه از كمال نرسیده بود تا بتواند سیستم دفاعی ارگانیسم انسان را نابود كند. این توانایی مهلك با گذشت زمان در اثر جهش وراثتی (موتاسیون) حاصل شده است. بدین ترتیب این ویروس موفق شد تا با بهره گرفتن از سلول های دفاعی (ایمن سازنده) به تكثیر و تولید خود بپردازد.

علت اشاعه ویروس ایدز به خارج از آفریقا و توسعه آن به دنیای غرب و سپس دیگر نقاط دنیا پدید آمدن راههای ارتباطی و سهولت رفت و آمد در بین قاره ها و كشورهاست.
در گذشته بیماری ایدز نوعی بیماری محلی یا آندمی محسوب می شد، اما متأسفانه امروزه با انتشار وسیع آن به اقصی نقاط جهان «ایدز» مبدل به یك اپیدمی (بیماری همه گیر) شده است. گرچه این بیماری از دیرباز در آفریقا وجود داشته است و قدرت یكی از ویروس های هم ریشه آن به سال 1931 میلادی (1310 هجری شمسی) برمی گردد، با این حال نمی توان تاریخ دقیقی برای آن قائل شد. در نتیجه مبدأ آنرا تاریخی بنا می گذاریم كه اولین بیمار شناخته شده براثر آلودگی به HIV جان سپرد، اولین مبتلای شناخته شده در دنیای مدرن مردی آمریكایی بود كه در سال 1952 میلادی (1331 ه.ش) درگذشت.

پزشكان ایالات متحده برای نخستین بار شیوع یك اختلال عجیب مربوط به ناكارآیی در دستگاه ایمنی بدن انسان را در 1981 تشخیص دادند. سه سال بعد، محققان در انستیتو پاستور پاریس و مؤسسه ملی سرطان در واشنگتن ویروس ناتوان كننده دستگاه ایمنی انسان (HIV) را جداسازی و قرنطینه كردند. HIV از هنگامی كه برای نخستین بار شناسایی شده تاكنون جان میلیون ها نفر را گرفته است هر چند علاجی برای آن یافت نشده، درمان های ضد چرخه ویروسی در طول سال ها پیشرفت كرده اند.

ایدز در دهه 80
مركز پیشگیری و كنترل بیماری های ایالات متحده (CDC) نخستین هشدار را برای شكل نادری از ذات الریه در گروه كوچكی از مردان همجنس گرا در لوس آنجلس صادر كرد كه بعداً مشخص شد با بیماری ایدز در ارتباط است.در همین سال در آمریكا 4 مرد همجنس گرا به عفونت های قارچی عجیب مبتلا شدند كه باعث حیرت پزشكان شد.دانشمندان آمریكائی با بررسی وضعیت این 4 نفر پس از 3 سال اعلام كردند كه این بیماری در اثر ورود ویروسی به نام «رنرو» در بدن تولید می شود.

از آنجا كه ابتلا به این بیماری در جهان با بیماری این 4 همجنس گرا آغاز شد، تصور عموم این بود كه ایدز بیماری مختص به همجنس گرایان است، ولی تحقیقات بعدی نشان داد كه همه همجنس گرایان مذكور قبل از ابتلاء به بیماری مسافرتهایی به قاره آفریقا داشته اند و در آنجا در اثر تماس با قبایلی كه خون شامپانزه می خوردند، به این بیماری مبتلا شدند.
تا دهه 90 هیچكس درك درستی از علائم این بیماری نداشت و فقط محدودی پزشك و متخصص آن هم فقط در حد چند احتمال می دانستند جریان از چه قرار است.

محققان انستیتوی ملی سلامت و سایر مراكز بیماری های عفونی در ایالت متحده آمریكا از آن هنگام شروع به تحقیق در مورد این بیماری جدید نمودند. در ابتدا، پزشكان به ایدز به عنوان یك بیماری مقاربتی نگاه می كردند زیرا اكثر موارد این بیماری در مردان همجنس گرا دیده می شد. زیرا اكثر موارد این بیماری در مردان همجنس گرا دیده می شد. طی تحقیقاتی كه در اوایل دهه 1980 میلادی به عمل آمد.

ارتباطی بین ورود یك مرد همجنس گرای كانا دایی به آمریكا و شیوع آن در آمریكا دیده شد و محققان به این نتیجه رسیدند كه ویروس اچ آی وی از خارج ایالت متحده آمریكا آمده است.گرچه این مرد كانادایی ممكن است ویروس اچ ای وی را به عده ای از مردم آمریكا منتقل كرده باشد، اما امروزه دانشمندان اعتقاد دارند كه این ویروس در انسان از سال 1959 و یا حتی قبل از آن هم وجود داشته باشد.

در سال 1983، دانشمندان توانستند یك رتروویروس را در این بیماران كشف كنند و نام آن را ویروس نقص ایمنی انسان یا به اختصار آچ آی وی (HIV) گذاشتند. این ویروس یكی از مرگبارترین رتروویروس هایی است كه تاكنون در انسان كشف شده است، از طریق خون و ترشحات بدن انتقال می یابد. این ویروس همچنین می تواند در بعضی از گوسفندان، میمونها و بزها، باشد.

اچ ای وی در نهایت منجر به ایدز می شود كه مرحله آخر عفونت اچ آی وی است. دانشمندان در سال 1984 ارتباط بین اچ آی وی و ایدز را كشف كردند. شایع ترین راه اصطلاحاً به نام اچ آی وی یك (HIV-1) می شناسند كه در سال 1984 كشف شد. شكل دیگر این ویروس كه در سال 1986 در غرب آفریقا كشف شد را اچ آی وی 2 (HIV-2) نامگذاری كرده اند. روشهای شناسایی این ویروس ها، پس از مدتی ابداع و توسعه یافت.

از شواهد بدست آمده چنین به نظر می رسد كه HIV-1 ابتدا در نوعی از شامپانزه ها به نام پان تروگلودیت ها (Pan Troglodytes) و HIV-2 در نوعی از میمونها به نام سوتی مانگابی ها (Sooty mangabeys) وجود داشته است. و تحقیقاتی كه بر روی ساختمان شكل های اولیه اچ آی وی انجام می شود ممكن است به دانشمندان كمك نماید متوجه شوند كه چگونه این ویروس جهش یافته و به شكل های امروزی تبدیل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha