یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 60256

بیماری انسداد مجرای تنفسی که شامل انسداد مکرر در هنگام خواب است با قطع کامل جریان هوا به مدت ۱۰ ثانیه یا بیشتر روبه روست که به علت کاهش تولید هورمون رشد در وقفه‌های خواب، کاهش رشد در این کودکان شایع است.

سلامت نیوز : دکتر اعظم محسن‌زاده متخصص کودکان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفتگو با سینانیوز در این استان به مشکل انسداد تنفسی حین خواب در کودکان اشاره و اظهار داشت: «این بیماری در بین ۱ تا ۴ درصد کودکان یعنی ۱ تا ۱۳ درصد از آنان در کشور گزارش شده است. سن شیوع این عارضه ۲ تا ۸ سالگی است و در بین دختران و پسران به طور مساوی وجود دارد.»

دکتر محسن‌زاده به عوامل موثر در ایجاد بیماری انسداد تنفسی اشاره کرد و افزود: «در برخی موارد انسداد در اثر اختلال آناتومیک مجرا ایجاد می‌گردد، که شامل بزرگی لوزه‌ها، رینیت آلرژی و آسم، انحراف تیغه بینی، وجود پولیپ، جسم خارجی یا توده در بینی، کام نرم طویل، بزرگی زبان، کوچکی فک تحتانی می‌باشد.»

شیوع ۷۰ درصدی تنگی نفس در کودکان با سندرم جمجمه‌ای و چهره‌ای
این استادیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان دیگر عوامل ایجاد این بیماری را چنین توضیح داد: «عواملی مانند بیماری‌های عصبی، فلج مغزی و کم کاری تیروئید باعث کاهش توان مجاری تنفسی فوقانی می‌شود. همچنین در کودکانی که سندرم‌های جمجمه‌ای، چهره‌ای دارند شیوع وقفه انسداد خواب در آن‌ها ۷۰ درصد می‌باشد.»

مهم‌ترین علائم
این متخصص کودکان و نوزادان با بیان اینکه بیماری انسداد تنفسی حین خواب دارای علائم شبانه و روزانه است، اظهار داشت: «علائم شبانه این بیماری شامل خروپف، وقفه تنفسی، حالت خفگی، بیقراری، تعریق شبانه، شب اداری ثانویه، خواب گردی، کابوس شبانه و نیز وضعیت غیر عادی خوابیدن به طوری که کودک گردن خود را به سمت عقب کج کند، می‌باشد. در حالی که علائم روزانه در این کودکان شامل تنفس دهانی و خشکی دهان، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، صحبت تو دماغی، سر درد صبحگاهی، کاهش اشتها، افسردگی و اضطراب است.»

حواس پرتی از علائم شایع بیماری
وی عدم تمرکز حواس در کودکان را از علائم شایع این بیماری دانست و خاطر نشان شد: «در این بیماری کودکان ممکن است دچار عدم توجه و تمرکز حواس و نیز حواس پرتی شوند. همچنین در موارد شدید این بیماری باعث ایجاد فشارخون ریوی و فشار خون سیستماتیک و نارسایی قلبی می‌شود.»

درمان ۷۰ تا ۹۰ درصدی کوکان با عمل لوزه
محسن‌زاده درخصوص روش‌های درمان این بیماری گفت: «برداشتن لوزه‌ها در کودکان در ۷۰ تا ۹۰ درصد موارد باعث بهبودی کامل می‌شود که البته در بعضی موارد مجدداً لوزه‌ها رشد می‌کنند که در صورت بروز علائم باید پیگیری شود. استفاده از داروهای ضد حساسیت، ترمیم اختلالات مجاری تنفسی، وضعیت مناسب در هنگام خواب، استفاده از اکسیژن در موارد حاد‌ و نیز در صورت چاقی توصیه به کاهش وزن می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha