یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۴

سلامت نیوز : رییس شبکه فراهم‌آوری پیوند از مرگ مغزی گفت: برای به وقوع پیوستن اتفاقات خوب باید همه رسانه‌ها دست به دست هم دهند تا اطلاعات به درستی به مخاطبان انتقال یابد.

"کتایون نجفی‌زاده"، در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: در سطح متخصصان امکان انجام همه پیوندها در ایران وجود دارد و بعضی از انواع پیوندها از جمله پیوند کبد و پیوند کلیه در سطحی است که بسیاری از دیگر کشورها عقب‌تر از ما هستند و پیوند ریه و قلب نیز در کشور با موفقیت انجام می‌شود.وی تصریح کرد: امکان پروسس کردن نسوج نیز در ایران وجود دارد، یعنی برای مثال استخوان برداشت شود و از آن مهره کمر ساخته شود و یا پروتز دندانی ساخته شود و از نظر تجهیزات نیز در جایگاه خوبی داریم.

این متخصص با اشاره به اینکه خیرین برای برطرف کردن مشکل کمبود تجهیزات خوب عمل می‌‎کنند، یادآور شد: از نظر اهداء عضو، برای اینکه از یک فرد مرگ مغزی اهداء عضو صورت گیرد باید خانواده وی رضایت داشته باشند.

وی با بیان اینکه برای رضایت خانواده مرگ مغزی باید از قبل اطلاع‌رسانی صورت گیرد، اظهار کرد: یک فردی که به مرگ مغزی دچار شده است، می‎تواند جان 8 نفر را نجات دهد و اهداء عضو در آمار جهانی 34.3 نفر در میلیون، در دنیا 10 تا 20 در میلیون کشورهای اروپایی و ایران 5.7 در میلیون است و با وجود رشد خوب که در طی 12 سال داشته بازهم رقم بسیار پایینی به خود اختصاص داده است.

نجفی‌زاده اظهار کرد: باید وزارت بهداشت همه فعالیت‌های خود را صرف فعال کردن کلیه واحدهای اهداء عضو کشور و کنترل کیفیت کند.وی خاطرنشان کرد: اگر اطلاع‌رسانی درحد قابل قبولی باشد مطمئناً هیچ نیازمند به پیوند در کشور ما در لیست انتظار پیوند از بین نمی‌رود.

رییس شبکه فراهم آوری اعضاء بیماران مرگ مغزی کشور با بیان اینکه مرگ مغزی به هیچ وجه توانایی بازگشت به زندگی را ندارد، گفت: مرگ مغزی بدن فرد را در شرایطی قرار می‎دهد که به مرور زمان عملکرد همه اندام‎های بدن عملاً صفر می‌شود و بیمار هرگز قادر به ادامه زندگی نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha