یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۷
کد خبر: 60289

سلامت نیوز : یک فوق تخصص جراحی اطفال با بیان اینکه چرخش بیضه حول محور عروقی خود علت 25 درصد موارد درد حاد بیضه به شمار می‌رود که احتیاج به جراحی اورژانس دارد، گفت: اتلاف وقت و عدم تشخیص به موقع ممکن است باعث آسیب غیرقابل برگشت بیضه یا از دست دادن کامل آن شود.

دکتر سیدمحمود موسوی بیوکی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه درد حاد بیضه از بیماری‌های اورژانس در کودکان و نوجوانان است، گفت: دلیل چرخش بیضه، آزاد بودن بیضه داخل تونیکا واژینالیس و چرخش آن حول محور عروقی در داخل اسکروتوم (کیسه بیضه) است.وی در خصوص علایم تشخیصی چرخش بیضه گفت: درد شدید ناگهانی، تغییر مکان بیضه، کوتاه شدن کورد (طناب بیضه) و از بین رفتن رفلکس کرماستر علایم مشخصه چرخش بیضه است.

این فوق تخصص جراحی اطفال با بیان اینکه ممکن است در طی 4 ساعت آسیب غیرقابل برگشت به بیضه وارد شود، گفت: در صورت شک بالینی بهتر است بدون اتلاف وقت جراحی اورژانس انجام شود.وی تصریح کرد: چرخش بیضه حول محور عروقی خود (Torsion) علت 25 درصد موارد درد حاد بیضه به شمار می‌رود که احتیاج به جراحی اورژانس دارد و اتلاف وقت و عدم تشخیص به موقع ممکن است باعث آسیب غیرقابل برگشت بیضه یا از دست دادن کامل آن شود.

دکتر موسوی بیوکی یادآور شد: دلیل چرخش بیضه در کودکان و نوجوانان آزاد بودن بیضه داخل تونیکا واژینالیس و فیکس نبودن آن به گوبرناکولوم است به طوری که به دنبال تحرک زیاد، ضربه یا رفلکس کرماستر، امکان چرخش بیضه وجود دارد.

وی همچنین افزود: این نوع چرخش، اینتراواژینال نامیده می‌شود و در صورتی که چرخش بیشتر از 360 درجه باشد به آن چرخش کامل اطلاق می‌شود، در نوزادان چرخش از نوع سوپراواژینال مشاهده می‌شود که تشخیص آن دشوار بوده و اغلب موجب نکروز کامل بیضه (از دست رفتن بافت بیضه) می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مقایسه بیضه دردناک با سمت مقابل از نظر اندازه و مکان قرارگیری نیز در تشخیص بیماری کمک کننده است، خاطرنشان کرد: تشخیص‌های افتراقی چرخش بیضه شامل هماتوم، فتق اینگوینال، التهاب بیضه و چرخش زایده‌ی هیداتید بیضه است.

دکتر موسوی بیوکی گفت: گرفتن شرح حال از نظر سابقه‌ی خونروی و معاینه از نظر وجود پتشی(خون ریزی کوچک در ناحیه زیر پوست) و اکیموز(وجود کبودی) در تشخیص هماتوم کمک می‌کند و معاینه‌ی ناحیه‌ی اینگوینال و قسمت تحتانی شکم برای تشخیص فتق اینگوینال لازم است.

وی در پایان تصریح کرد: افتراق چرخش زایده‌ی هیداتید بیضه از چرخش خود بیضه دشوار است و اغلب در حین عمل تشخیص قطعی می‌شود، پس از معاینه‌ی کامل می‌توان برای تأیید تشخیص چرخش بیضه از سونوگرافی داپلر استفاده کرد اما در صورت شک بالینی بهتر است بدون اتلاف وقت جراحی اورژانس انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha