یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 60292

یک جراح زنان و مامایی گفت: زنانی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند، کمتر دچار کیست تخمدان می‌شوند.

سلامت نیوز : محمد علی رقایی درگفت‌وگو با (ایسنا) ، با بیان اینکه کیست تخمدان یک بیماری بسیار شایع در زنان است، اظهار کرد: کیست در تخمدان مربوط به سن خاصی نیست اما با آغاز باروری‌ احتمال وجود آن افزایش می‌یابد و در سنین ۲۰ تا ۴۲ سالگی بیشتر دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وراثت یکی از دلایل مهم بروز کیست تخمدان است، افزود: احتمال ابتلا به این بیماری در زنانی که سابقه فامیلی ابتلا به کیست تخمدان را دارند بیشتر از سایرین است.این عضو هیئت علمی دانشگاه‌علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه کیست تخمدان علامت ‌خاصی ندارد، تصریح کرد: کم‌کاری یاپرکاری تیروئید، سایر اختلالات‌ هورمونی و بیشتر مواقع عدم تخمک‌گذاری که همراه با احساس ورم و درد در شکم یا لگن می‌باشد، از جمله علت‌های ایجاد کیست در تخمدان است.

رقایی گفت: حاملگی و بچه‌دار شدن و حتی شیر دهی از ایجاد کیست در تخمدان جلوگیری می‌کند و به زنان توصیه می‌شود زودتر باردار شوند و بچه‌دار شدن را به سنین آخر باروری موکول نکنند.وی با بیان اینکه کیست تخمدان بر روند تخمک گذاری تاثیر می‌گذارد، اذعان کرد: کیست تخمدان می‌تواند تخمک گذاری را دچار مشکل‌ و اختلال کند. قبل از قاعدگی اندازه بزرگی ندارد و تنها سه تا پنج سانتی‌متر است، معمولا با قاعدگی برطرف می‌شود.

این جراح زنان و مامایی با بیان‌ اینکه پیشگیری از کیست تخمدان تنها با مصرف دارو ممکن است، اضافه کرد: زنانی که‌ از قرص‌های ‌ضدبارداری استفاده می‌کنند، کمتر دچار کیست تخمدان می‌شوند.رقایی با بیان اینکه مشکلات تخمدان از دوران جنینی تا پایان زندگی می‌تواند بروز پیدا کند، اضافه کرد: تمام زنان و حتی دختران باید سالی یک بار به متخصص زنان مراجعه کرده و تحت معاینه قرار گیرند.

وی افزود: افراد مبتلا به کیست‌های تخمدان باید در برنامه غذایی خود مصرف میوه و سبزیجات تازه و رژیم غذایی حاوی غلات و دانه‌های کامل سبوس‌دار را از یاد نبرند و توصیه می‌شود این افراد فعالیت‌های شدید فیزیکی انجام ندهند و هم چنین‌ انواع ‌شیرینی، ماکارونی، نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه را محدود کنند.

این جراح زنان و مامایی با بیان اینکه درمان نتیجه بخش کیست‌های تخمدان‌ به سن فرد، اندازه و ظاهر کیست بستگی دارد، تصریح کرد: این بیماری در صورت تشخیص به‌ موقع با درمان دارویی رفع خواهد شد و به ندرت نیاز به جراحی دارد.

رقایی با بیان اینکه تشخیص به موقع کیست‌های تخمدان اهمیت زیادی در درمان آنها دارد، اظهار کرد: از عوارض وجود کیست در تخمدان‌ها چاقی، رشد موی اضافی غیرعادی در بدن و اختلاف زمان عادت ماهانه و جوش زدن است.وی با اشاره به اینکه پاره شدن کیست و یا احتمال پیچ خوردگی آن‌ موجب درد شدید شکم، تهوع و تب می‌شود، اضافه کرد: کیست‌ها ممکن است آنقدر رشد کنند که موجب بزرگ شدن شکم شوند.

این جراح زنان و مامایی با اشاره به علایم حاد کیست تخمدان‌ که شامل‌ احساس درد ناگهانی شکم، تهوع و استفراغ، قاعدگی نامنظم، درد به هنگام‌ مقاربت است، خاطرنشان‌ کرد: بیشتر کیست‌های تخمدان هرگز مشخص نشده و قبل از اینکه فرد متوجه شود برطرف می‌شود.رقایی گفت: بهترین‌ راه برای تشخیص وجود کیست در تخمدان‌ها انجام سونوگرافی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha