شناسایی، خالص سای و تفکیک واکس پلی اتیلن سنگین مجتمع بسپاران پتروشیمی بندر امام به همت محققان پژوهشگاه صنعت نفت با موفقیت انجام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهندس طلعت خلخالی مسئول پروژه فوق گفت : در این طرح که با همکاری مجتمع بسپاران پتروشیمی بندر امام صورت گرفته است ساختار واکس ضایعاتی تولدیدی در واحد پلی اتیلن سنگین مورد شناسایی و ارزیابی قرار گرفته و پس از تعیین مشخصات واکس به دلیل طیف گسترده خواص از روشهای مختلف برای جداسازی برشهای واکس استفاده شده و مناسب ترین روش جداسازی اتخاذ شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد : این طرح برای اولین بار در کشور انجام می گیرد و از نتایج حاصل از طرح پتنتی (ثبت اختراع) در حال تدوین است.

خلخالی یادآور شد : واکس پلی اتیلن یکی از محصولات جانبی در تولید پلی اتیلن سنگین به روش اسلاری است. این واکس بسته به نوع فرآیند به طور متوسط به میزان 20-15 کیلوگرم به ازای هر تن محصول پلی اتیلن سنگنین تولید می شود.

وی گفت : با توجه به راه اندازی واحدهای عظیم تولید پلی اتیلن سنگین به روش اسلاری در سراسر کشور (پتروشیمی امیرکبیر، مارون و ...) به زودی با حجم بالایی از این واکس روبرو خواهیم بود که به صورت محصولی ضایعاتی با قیمت اندک به صنایع مختلف عرضه می شود. لذا توجه به امر خالص سازی و برش بندی این واکس ها جهت دستیابی به محصولاتی با spec مشخص تر، ضمن ایجاد زمینه های جدید کاربرد در داخل کشور، امکان صادرات محصول با قیمت مناسب تر را فراهم خواهد کرد.

خلخالی اضافه کرد : نتایج حاصل از این طرح قابل تعمیم برای خالص سازی و برش بندی واکس های تولیدی در سایر واحدهای تولید پلی اتیلن سنگین به روش اسلاری نیز است و با طراحی یک واحد صنعتی متمرکز امکان تصفیه و برش بندی واکس های کلیه مجتمع ها فراهم خواهد شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha