سلامت نیوز : ویدا کاظمی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: در زمان حاضر 4 تولید کننده شیرخشک در کشور داریم که 6 نوع شیر خشک مختلف تولید می‌کنند، 5 نوع شیر خشک وارداتی هم داریم و در مجموع 11 نوع شیر خشک مختلف در کشور مجوز توزیع دارند.

وی ادامه داد: شیرخشکهای مصرفی در کشور به طور کلی دو دسته هستند. یکسری شیرخشکهای یارانه است که برای نوزادان محروم از شیر مادر که به علت بیماری نوزاد یا مادر دچار محرومیت از شیر مادر می‌شوند در روستاها یا شهرها در صورت نداشتن استطاعت مالی، توزیع می‌شود.

کاظمی گفت: سالانه حدود 5میلیون قوطی شیر خشک یارانه‌ای در  روستاها و خانواده‌های محروم شهری با تشکیل پرونده و تأیید معاونتهای بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی توزیع می‌شود. این شیرخشکها در روستاها رایگان و در شهرها به صورت کوپنی و هر قوطی 50 تومان توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: سالانه حدود 20 میلیون قوطی شیر خشک آزاد نیز از طریق شبکه داروخانه‌ای کشور توزیع می‌شود و در مجموع حدود 70 درصد شیر خشک مصرفی کشور تولید داخل و 30 درصد وارداتی است.

مدیر کل نظارت بر مکمل‌ها و غذاهای ویژه وزارت بهداشت تأکید کرد: متأسفانه طی ماههای گذشته به علت تخصیص نیافتن به موقع ارز مرجع برای خرید شیر خشک و در اولویت نبودن تخصیص ارز برای شیر خشک در وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز مشکلات بانکی برای انتقال ارز، واردات شیر خشک و مواد اولیه با مشکل مواجه شد.

وی ادامه داد: البته با همکاری بانک مرکزی و تخصیص اخیر ارز این مشکل بر طرف شده و محموله‌های مواد اولیه شیر خشک از گمرک ترخیص شده است، بنابراین به مردم قول می‌دهیم تا 2 یا حداکثر 3 هفته آ‌ینده مشکلی به نام کمبود شیرخشک نخواهیم داشت.

کاظمی گفت: طی نامه‌های مکرر نیز از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته‌ایم که شیر خشک را در اولویت اختصاص ارز قرار دهند زیرا شیر خشک یک کالای استراتژیک است و کمبود آن مشکلات جدی برای سلامت نوزادان ایجاد می‌کند.

وی افزود: با این حال وزارت بهداشت همواره از خانواده‌ها خواسته است تا جای ممکن است فرزندان خود را از شیر مادر محروم نکنند، تعالیم دینی و حدیث نبوی و توصیه‌های پزشکی نیز این مسئله را مورد تأکید قرار می‌دهد و ما معتقدیم زنان شاغل نیز با تمهیدات و ساز و کارهایی که کارفرماها باید اعمال ‌کنند، می‌توانند تغذیه کودکانشان را با شیر مادر ادامه دهند.

مدیرکل نظارت بر مکملها و غذاهای ویژه وزارت بهداشت اضافه کرد: یکسری از نوزادان مانند نوزادن مبتلا به بیماری PKU هستند که زندگی آ‌نها وابسته به شیرخشکهای رژیمی است که البته با سیاستگذاری وزارت بهداشت، خوشبختانه با وجود همه مشکلات در مورد این نوع شیرها با کمبودی مواجه نشده‌ایم و این نوع شیرخشک‌ها با توجه به آمار بیماران در داروخانه‌های خاص بیمارستانی به موقع توزیع می‌شوند.

کاظمی ادامه داد: برخی تولید کنندگان و وارد کنندگان شیر خشک خواستار افزایش قیمت شیر خشک هستند که در این زمینه سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باید تصمیم بگیرد ولی نظر وزارت بهداشت افزایش قیمت شیر خشک نیست و در مورد شیرخشک‌های یارانه‌ای نیز که در اختیار وزارت بهداشت است با وجود افزایش 50 درصدی قیمت خرید برای وزارت بهداشت، افزایش قیمتی برای این نوع شیرخشک‌ها نداریم و با همان قیمت ۵۰ تومان توزیع می‌شود.

وی گفت: شیرخشک‌های یارانه‌ای بدون برند در شبکه بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت توزیع می‌شوند و رنگ آنها متفاوت از شیرهای آزاد است زیرا این نوع شیرها غیر قابل خرید و فروش هستند.

وی اضافه کرد: مشکل کمبود شیر خشک در بازار، تأمین نشدن مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های داخلی بود که خوشبختانه تقریباً بر طرف شده است، این مواد اولیه از شرکتهای معتبر دنیا در اروپا، آمریکا یا نهایتاً استرالیا و نیوزیلند هستند و با توجه به حساسیت سلامت نوزادان اجازه واردات مواد اولیه شیر خشک را از کشورهای دیگری مثل چین نمی‌دهیم. 

مدیرکل نظارت و ارزیابی مکمل‌ها و غذاهای ویژه سازمان غذا و دارو افزود:‌ افتتاح یک کارخانه جدید تولید شیر خشک در شهرکرد نیز که دیروز با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد. یکی از اقدامات مهمی است که با نظارت و پیگیری سازمان غذا و دارو و بررسی‌های دقیق کنترل کیفیت به نتیجه رسید.

وی گفت: این شرکت جدید دو نوع شیر خشک جدید تولید می‌کند و با توجه به تأمین قبلی مواد اولیه آن تولید صنعتی این شرکت آغاز شده و تا ۲ هفته آینده محصولات آن با دو برند جدید در بازار خواهد بود.

کاظمی در پاسخ به این پرسش که با توجه به کمبودهای اخیر شیر خشک آیا با ورود شیرخشکهای قاچاق در کشور مواجه شده‌ایم گفت: به هیچوجه، چنین گزارشی نداشته‌ایم و با توجه به اینکه سلامت نوزادان مسئله بسیار حساس و مهمی است اگر چنین مسئله‌ای باشد به شدت با آن برخورد می‌کنیم و فکر نمی‌کنیم کسی جرئت چنین کاری را داشته باشد.

وی ادامه داد: با این حال با توجه به ارزان بودن شیر خشک در کشور ما قاچاق شیر خشک از کشور به خارج را داریم. ارزان بودن شیر خشک در کشور البته یک پیامد دیگر هم دارد و آن این است برخی مادران به علت آسان بودن استفاده از شیر خشک به جای تغذیه نوزدان با شیر خودشان، شیر خشک را انتخاب می‌کنند که البته به نظر ما جفا در حق نوزاد است.

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو در مورد تخلفات داروخانه‌ها در توزیع نکردن شیر خشک بین مردم گفت: گزارش رسمی از توزیع نکردن شیر خشک توسط داروخانه‌ها در صورت داشتن شیر خشک نداشته‌ایم اما اگر مردم با چنین موردی مواجه شدند، آن را به اداره کل نظارت بر دارو وزارت بهداشت یا معاونتهای غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی گزارش کنند و مطمئن باشند با متخلفان برخورد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha