دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۸
کد خبر: 60337

سلامت نیوز : ناهید نفیسی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: خانم‌هایی که نسج سینه‌هایشان بسیار متراکم است باید با فاصله‌های کوتاهتری سونوگرافی و ماموگرافی انجام دهند.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود انجام ماموگرافی خطر ابتلا به سرطان سینه را بالا می‌برد گفت: ماموگرافی ریسک سرطان را بالا نمی‌برد و خانم‌ها نباید از انجام آن بترسند.نفیسی تصریح کرد: اشعه‌ای که ماموگرافی به بدن می‌دهد به قدری کم است که اگر شما با هواپیما یک مسافرت هوایی داشته باشید میزان اشعه‌ای که در جو به بدن می‌رسد اشعه‌اش از ماموگرافی بیشتر است و بسیاری از منابع این موضوع را که ماموگرافی ریسک سرطان سینه را بالا می‌برد،رد می‌کنند.

عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به اینکه آیا تفاوتی بین دستگاه‌های ماموگرافی قدیمی و جدید در میزان اشعه وجود دارد گفت: میزان اشعه دستگاه‌های جدید ماموگرافی کمتر از دستگاه‌های قدیمی نیست فقط از نظر تکنیکی، وضوح عکس در دستگاه‌های جدید بیشتر است و ما بهتر می‌توانیم بافت سینه را مشاهده کنیم.

وی به تمام بانوان بالای 40 سال توصیه کرد تا حتماً یک ماموگرافی پایه انجام دهند و بعد بر اساس تشخیص پزشک معالج خود 2 سال یا 3 سال یکبار ماموگرافی را دوباره انجام دهند.این جراح عمومی تاکید کرد: البته انجام ماموگرافی زیر 40 سال در افرادی که سرطان سینه در خانواده‌ آنها در سن پایین رخ داده توصیه می‌‌شود.

نفیسی در پاسخ به اینکه خانم‌هایی که توده‌های فیبروکسیتیک در سینه خود دارند چقدر در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند گفت: نسج فیبروکیستیک ریسک سرطان سینه را افزایش نمی‌دهد و در برخی دختران کم سن و سال هم این مسئله وجود دارد.وی فیبروکیستیک را تغییر در نسج سینه عنوان کرد و گفت: فیبرو کیستیک بیماری نیست و خطری برای فرد ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha