سلامت نیوز : مصطفی قانعی در گفت‌وگو با فارس در مورد شهرک‌های دانش و سلامت خاطر نشان کرد: در برنامه پنجم توسعه ایجاد حداقل 5 شهرک دانش و سلامت در کشور برعهده وزارت بهداشت گذاشته شده است.

وی ادامه داد: در این راستا با دانشگاه‌های علوم پزشکی بوشهر، شیراز، تهران و اصفهان رایزنی شده و قرار است که در این دانشگاه‌ها شهرک دانش و سلامت ایجاد شود. بخش خصوصی هم برای پیشبرد این شهرک‌ها آمادگی خودش را اعلام کرده که نیاز به آیین‌نامه‌ای دارد که باید توسط دولت ابلاغ شود.به گفته قانعی پیش‌نویسی در راستای این آیین‌نامه در وزارت بهداشت تهیه و به معاونت نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری ارسال شد.

وی در مورد مزایای شهرک‌های دانش و سلامت اظهار داشت: مزایایی که برای شهرک‌های صنعتی، پارک‌های علمی فناوری و مراکز رشد وجود دارد در پیش‌نویس آیین نامه شهرک‌های دانش و سلامت دیده شده است. همچنین تمام فعالیت‌های سلامت اعم از تولید دارو، تجهیزات پزشکی و ارائه خدمات به ویژه به توریست‌ها در شهرک‌های دانش و سلامت دیده شده است.

قانعی اذعان داشت: اگر بخواهیم به توریست‌ها خدمات سلامت ارائه کنیم باید تعرفه و نوع خدمات کنترل شده باشد به همین دلیل تمام آنچه را که در سطح سلامت دنیا مطرح می‌شود و برای ارائه آن در سطح جامعه زمان‌بر است را می‌توانیم در شهرک‌های دانش سلامت ایجاد کنیم. با این کار هم امکان دسترسی ارتقا می‌‌یابد و هم از تکنولوژی روز دنیا عقب نخواهیم بود.

معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: به عنوان مثال دستگاه پت اسکن در دنیا می‌آید و ما تازه این دستگاه را در کشور نصب می‌کنیم. در نتیجه خیلی از ایرانی‌ها برای تست پت اسکن به ترکیه مراجعه کردند.

تولید ماده اصلی دستگاه پت اسکن در کشور در دستور کار است

وی گفت: دستگاه پت اسکن اکنون در بیمارستان مسیح دانشوری، راه‌اندازی شده و ماده سیکلوترون(ماده مصرفی در دستگاه پت اسکن که در تولید رادیو دارو و دانش هسته‌ای کاربرد دارد) را به دلیل تحریم‌ها به ما نمی‌دهند که ما آن را هم جزو پروژه‌های مصوب وزارت بهداشت قرار داده‌ایم تا در کشور راه‌اندازی شود.وی گفت: این شهرک‌ها در واقع مناطق آزادی هستند با کنترل خاص، و اگر موضوعی در این شهرک‌ها به نتیجه برسد می‌تواند در سطح کشوری هم مطرح شود.

قانعی با تاکید بر اینکه هر کسی اجازه ندارد در حوزه پزشکی هر کاری که دلش می‌خواهد انجام دهد افزود: ولی در شهرک‌های دانش و سلامت مکاتب پزشکی خاص با محدودیت کمتری در قالب علم روز دنیا فعالیت کنند و انواع طب‌های مکمل مانند طب سوزنی که با تاخیر وارد ایران شده نیز می‌توانند فعالیت کنند.

صرفه جویی سالانه 100 میلیون دلار با تولید 10 قلم داروی جدید

وی در مورد رونمایی از داروهای جدید گفت: 10 قلم دارو و تجهیزات پزشکی دهه فجر رونمایی می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم تولید آنها حدود سالانه صد میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در پی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha